Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Belmonte is ten einde raad als zijn verloofde Konstanze na schipbreuk gevangen is genomen samen met haar dienstmeisje Blondchen en de dienstknecht Pedrillo, en in een harem is gestopt. Hij besluit om zijn geliefde te gaan redden en met behulp van Pedrillo lukt het hem on het kasteel binnen te dringen. Maar om in de harem te komen moeten ze eerst langs de opzichter van de Harem, Osmin, en bovendien vraagt Belmonte zich wel af of zijn geliefde hem wel trouw is gebleven…Constantinos Carydis, Nederlands Kamerorkest , koor van De Nederlandse Opera, Konstanze: Laura Aikin, Belmonte: Edgaras Montvidas, Osmin: Kurt Rydl, Blonde: Mojca Erdmann, Pedrillo: Michael Smallwood, Bassa Selim: Steven Van Watermeulen
Vier van de beste hoornisten in de wereld soleren in het prachtige 'Konzertstück voor vier hoorns' van Robert Schumann. Stefan Dohr, Dale Clevenger, Ignacio Garcia, Georg Schreckenberger laten zien wat vakmanschap is, bijgestaan door Daniel Barenboim en de Berliner Philharmoniker. Ook op het programma: Liszts 'Les Préludes' en Beethovens 'Symfonie Nr. 8'.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker, Stefan Dohr, Dale Clevenger, Ignacio Garcia, Georg Schreckenberger
Een onbetwist hoogtepunt van het Mozartjaar 2006 was dit Festkonzert uit Salzburg. Internationaal gerenommeerde solisten zoals de bariton Thomas Hampson, altviolist Yuri Bashmet, violist Gidon Kremer en pianiste Mitsuko Uchida gaven acte de présence. Samen met de Wiener Philharmoniker onder leiding van Riccardo Muti werd een eerbetoon gebracht aan Wolfgang Amadeus Mozart, de componist wiens muziek tot op de dag van vandaag mensen weet te inspireren en te ontroeren. Dit galaconcert werd afgesloten met het slotkoor uit Mozarts geliefde opera ‘Die Zauberflöte’. Riccardo Muti, Wiener Philharmoniker
Daniel Barenboim speelt Wolfgang Amadeus Mozarts Pianosonate Nr. 10 in C majeur, KV 330, deel twee.Daniel Barenboim
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. Programma: 24e Prelude en Fuga in b klein uit Das wohltemperierte Klavier (eerste boek), Partita Nr. 6 in e klein, Bach/Busoni - ‘Allein Gott in der Höh’sei Ehr’.David Fray (piano)
De Venezolaanse pianiste Gabiela Montero doet haar bijnaam ‘Koningin van de improvisatie’ eer aan tijdens dit concert. Dankzij haar interpretaties en haar unieke improvisatietalent heeft ze in een snel tempo bekendheid en fans over de hele wereld gekregen. De pianiste nodigt het publiek vaak uit tijdens haar optredens om met melodieën en verzoeknummers te komen, zodat een concert een kwestie van geven en nemen wordt. Tijdens deze opname presenteert ze een mix van eigentijdse composities en de klassieke meesterwerken. Gabriela Montero (piano)
Sir Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker spelen een orkestrale bewerking van Satie's 'Gymnopedie Nr. 1'.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
In zijn derde ‘Consolation’ laat Franz Liszt de voor hem zo typerende virtuositeit achter zich. In plaats daarvan kenmerkt het korte werk zich door een verstilde lieflijkheid. De titel, ‘troost’ is dan ook goed gekozen. Daniel Barenboim (piano)
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het vierde deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
U kijkt naar prachtige beelden van het Oostenrijkse Innsbruck in het voorjaar. Kijk op hannick.nl voor mooie reizen naar deze fantastische bestemming!
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hier zingt hij Mozarts 'Dies Bildnis ist bezaubernd schön'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
Ook al hebben de ‘Drei Klavierstücke’ (Drie Pianostukken) van Franz Schubert hun naam niet mee, na zijn vroege dood in 1828 zijn ze omgedoopt tot zogenaamde ‘impromptu’s’. Een impromptu is een stuk wat snel geschreven is, of in ieder geval de indruk wekt snel geschreven te zijn, met en improvisatorisch karakter. Naast deze drie werken componeerde Schubert twee sets van vier impromptu’s, welke behoren tot het standaardrepertoire van menig pianist. De Klavierstücke echter zijn stukken minder bekend. Schubert voltooide deze composities zes maanden voor zijn dood maar het duurde nog 40 jaar voordat de stukken werden gepubliceerd, na een bewerking door niemand minder dan Johannes Brahms. Tijdens deze uitzending: 'Klavierstücke Nr. 3'.Lars Vogt (piano)
Ludwig van Beethoven was een uitmuntende pianist, misschien wordt daarom wel eens vergeten dat het ook een capabele violist was. Alhoewel misschien geen virtuoos, Beethoven hield van het instrument en schreef er maar liefst tien sonates voor, veel kamermuziek en natuurlijk het vioolconcert. Zijn twee Romances voor Viool en Orkest vallen op omdat het stukken zijn uit een deel die veel doen denken aan soloconcerten. Tijdens deze uitzending: de eerste romance.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig, Renaud Capuçon (viool)
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'Alma Llanera' van Pedro Elías Gutiérrez (arr. Pena).Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
Als onderdeel van de officiële festiviteiten die gepaard gaan met het uitreiken van Nobel Prijs wordt er jaarlijks een concert gegeven waarin de meest vooraanstaande klassieke musici hun acte de présence geven. Tijdens dit concert kunt u genieten een scene uit Sergei Prokofievs Romeo en Julia: ‘Romeo bij Julia's graf'..Joeri Temirkanov, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm
Vanuit een authentiek Weens koffiehuis brengt het uit leden van de Wiener Philharmoniker bestaande The Philharmonics in een informele setting een programma met daarop een greep uit de mooiste Weense walsen, marsen en andere dansmuziek. In deze uitzending het door Tibor Kovác geschreven ‘Yiddishe Mame’. Kovác is de leider van het ensemble The Philharmonics en heeft dit werk gebaseerd op Joodse melodieën en muziek van Gustav Mahler.The Philharmonics
De Franse countertenor Philippe Jaroussky is pas na een omweg in een succesvolle zangcarrière terecht gekomen hij begon op zijn elfde op viool en leerde op zijn vijftiende piano spelen. Pas toen hij op achttienjarige leeftijd zanglerares Nicole Fallien tegenkwam besloot hij zich uitsluitend op de zang te richten. Inmiddels is hij een van de bekendste klassieke zangers ter wereld en wordt door velen geroemd door de zuiverheid van zijn stem en zijn frisse optreden, waarmee hij ongetwijfeld het imago van oude muziek heeft opgekrikt. Tijdens deze uitzending zingt hij Duponts 'Mandoline'.Philippe Jaroussky (countertenor), Jérôme Ducros (piano)
Bij de term ‘Choro’ zal de eerste gedachte misschien meteen naar een koor uitgaan, hier wordt er toch iets anders mee bedoeld. In de handen van de Braziliaanse componist Heitor Villa-Lobos verwijst Choro naar een Braziliaans straatorkest wat populaire muziek speelt. In totaal componeerde Villa-Lobos veertien stukken met deze achtergrond. Hij nummerde ze niet naar volgorde van componeren maar naar grootte van de bezetting. Aan het einde van deze Choros is "Rasga o Coraçao" te horen, een Braziliaans lied wat gaat over de verscheidenheid van het Braziliaanse land en de mensen die erin wonen. Een kleurrijke en swingende compositie!John Neschling, Orquestra Sinfônica do Estado de Sao Paulo
Johannes Brahms’ Lieder und Gesänge Op. 32 is een set van negen vocale werken. Er is geen vast verhaal in deze cyclus maar het onderwerp is duidelijk: een afgewezen minnaar worstelt met zijn lot, richt zich soms op een mogelijke nieuwe liefde maar probeert ook te vluchten voor de zinnelijke liefde. Aan het einde kan de protagonist slechts accepteren dat hij liefheeft, maar dat deze liefde niet beantwoord wordt. Brahms heeft dan wel nooit een opera gecomponeerd, dat hij met drama om kan gaan bewijst onder andere zijn ‘Lieder und Gesänge’. Thomas Quasthoff (bariton), Hélène Grimaud (piano)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
U kijkt naar de huiscomponist van brava: Jacob ter Veldhuis, beter bekend als JacobTV. Hij vertelt over de ontstaansgeschiedenis van de tunes die hij schreef voor de zender. JacobTV
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar 'Symfonie Nr. 5' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado, Berliner Philharmoniker
Voor de liederencyclus 'Kindertotenlieder' heeft Mahler gebruik gemaakt van gedichten van Friedrich Rückert. Rückert had namelijk meer dan vierhonderd gedichten geschreven naar aanleiding van de dood van zijn zoontje Ernst. Na de dood van de dichter werden deze gedichten in 1872 gepubliceerd. Mahler heeft voor zijn 'Kindertotenlieder' vijf gedichten uit Rückerts bundel genomen. De eerste drie liederen van de cyclus heeft hij tijdens een vakantie aan de Wörthersee in 1901 toongezet. Dit was een jaar voordat hij met Alma Schindler trouwde. De laatste twee liederen heeft hij in 1904 gecomponeerd. Hij had toen twee dochters. Zijn vrouw Alma schreef in haar boek 'Erinnerungen und Briefe' (1946) dat zij zich destijds niet kon voorstellen hoe een man, die twee gezonde dochters had, gedichten op muziek kon zetten waarin een vader het verlies van een kind beweent. Ze voelde het alsof Mahler het noodlot in verzoeking wilde brengen. De dood van de oudste dochter, twee jaar later, voelde Alma dan ook als de wraak van het noodlot. Hoewel Mahler familie en vrienden verloren had, zag hij het componeren van deze liederen alleen als een artistieke uitdaging. Otto Tausk, Holland Symfonia, Thomas Oliemans
Mezzosopraan Annett Andriesen is en van de grande dames van de Nederlandse klassieke zangwereld. Sinds 2007 is zij directrice van het Internationaal Vocalisten Concours. Tijdens dit interview gaat zij in op de twee onderdelen van het vak van een operazanger: zingen en acteren. Ziet ze zichzelf primair of zangeres of ook als actrice? Annett Andriesen
Daniel Barenboim speelt het eerste deel uit de '23e Pianosonate' van Beethoven, ‘Appassionata’.Daniel Barenboim
‘Ta-ta-ta-taa’. Het is waarschijnlijk de meest bekende opening van een van de bekendste symfonieën ooit geschreven. Deze Vijfde is nu niet meer weg te denken uit de concertzalen maar voor een symfonie die zo populair is, was de eerste uitvoering vrij desastreus. Op 22 december 1808 ging het werk in première, samen met de Zesde symfonie, de ‘Fantasie für Klavier, Chor und Orchester’, maar ook het Vierde Pianoconcert en delen uit de Mis in C stonden op het programma. Een ware concertmarathon dus en bovendien een uitputtingsslag voor de hevig onderbetaalde musici. Wenen was op dat moment in de ban van een ijzig koude winter en door de lengte van het concert en de ongeïnspireerde musici was het ook voor het publiek in de onverwarmde concertzaal afzien. Zoals Beethoven biograaf Anton Schindler opmerkte: “De ontvangst van deze werken was niet zoals gewenst en waarschijnlijk ook niet beter dan dat Beethoven had verwacht. Het publiek was niet begiftigd met het vermogen om deze bijzondere muziek te begrijpen en de uitvoering liet veel te wensen over”. Tijdens deze uitzending, het tweede deel.Herbert Blomstedt, Gewandhausorchester Leipzig
Gustavo Dudamel en de muzikanten van het Venezolaanse jeugdorkest ‘Simon Bolivar’ zorgen nu al enkele jaren voor opschudding binnen de internationale klassieke muziek wereld. Zij zijn immers het grootste succesbewijs van José Antonio Abreu’s systeem. Meer dan 30 jaar geleden richtte Abreu zijn ‘El Sistema’ op, een netwerk van jeugdorkesten waarin straatkinderen wordt geleerd om een instrument te spelen en zo hun kans op een betere toekomst vergroot. Tijdens deze uitzending spelen ze Fernandez’ Batuque.Gustavo Dudamel, Simon Bolivar Youth Orchestra
Plácido Domingo dirigeert de Berliner Philharmoniker in Serrano's 'Romanza' uit 'Los Caveles'.Plácido Domingo, Berliner Philharmoniker
Door de première van zijn Vierde Symfonie werd Anton Bruckner in Wenen gerespecteerd als componist, maar geen enkel ander werk van zijn hand zou succesvoller worden als zijn Zevende Symfonie in E groot. Artur Nikisch gaf de eerste uitvoering weg samen met het Gewandhausorchester Leipzig op 30 januari 1884, in januari 1885 werd de symfonie voor de eerste keer in Wenen uitgevoerd door Hans Richter en de Wiener Philharmoniker. Het tweede deel van deze compositie is onlosmakelijk verbonden met de idool van Bruckner, Richard Wagner het adagio is geschreven met de dood van Wagner in zijn achterhoofd en voor het eerst maakt Bruckner gebruik van de Wagner tuba. Tijdens deze uitzending: het derde deel. Claudio Abbado, Lucerne Festival Orchestra
L'Orchestra Particolare is een veelzijdig en dynamisch professioneel begeleidingsorkest, bestaande uit zeer gerenommeerde en ervaren musici. De orkesten spelen al meer dan 7 jaar in diverse formaties en kunnen daardoor op de juiste manier inspelen op elke vraag naar bezettingen in diverse stijlen. Van symfonische muziek tot kamermuziek, van musical tot operamuziek, en van operette tot filmmuziek; het kan allemaal. Tijdens dit concert worden werken van Wolfgang Amadeus Mozart ten gehore gebracht. Jan Stulen, L'Orchestra Particolare
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
De opera Samson en Delilah van de Franse componist Camille Saint-Saëns is gebaseerd op het oudtestamentische verhaal van de strijd van de Hebreeërs tegen de Filistijnen. De Filistijnen zijn hier de onderdrukkers, maar het volk van Israël vecht terug en heeft een belangrijke troef in de persoon van Samson. Hij bezit door God gegeven kracht die hem onoverwinnelijk maakt, totdat hij valt voor de charmes van de verleidelijke maar valse Delilah. “In oorlog is hij meedogenloos, maar hij is een slaaf in mijn armen” zingt zij. Wanneer het haar lukt om hem het geheim van zijn kracht te ontfutselen, lijkt Samson onherroepelijk verloren. De sfeer is decadent en rauw, vlagen van begeerte, haat en wraak wisselen elkaar af. Dit alles gecombineerd met prachtige muziek. De fantasierijke maar onmiskenbaar hedendaagse aankleding van de film maakt de associatie met het Midden-Oosten direct voelbaar. De scènes spelen zich af op kale zandvlaktes, tussen autowrakken en in vervallen huizen.David Levi, AUKSO-city of Tychy Orchestra, Katowice City Singers, Ensemble Camerata Silesia, Charles Alves da Cruz, Klara Uleman, Mourad Amirkhanian Aged, Vincent Le Texier A Philistine, Charlotte Besijn, Maaike Widdershoven, Wil van der Meer, David Levi Military, Wivineke van Groningen, Catherine Regniers
Mezzosopraan Annett Andriesen is en van de grande dames van de Nederlandse klassieke zangwereld. Sinds 2007 is zij directrice van het Internationaal Vocalisten Concours. Zij vertelt in dit interview over het belang van opleiding voor jonge zangers. Ze gaat in op het belang van repertoirekennis bij de keuze voor rollen en haar eigen functie als docente aan het conservatorium.Annett Andriesen
In 1733 schreef Johann Sebastian Bach een brief naar Frederick Augustus II, keurvorst van Saksen, om in zijn gunst te komen. Om te laten zien dat hij zeer bedreven was in het componeren van kerkmuziek, voegde hij aan de brief twee stukken muziek toe: het Kyrie en Gloria uit zijn Mis in b klein (Hohe Messe). Bach ging tot en met het einde van zijn leven door met het componeren van deze mis. Waarom het Bach 15 jaar heeft gekost om aan deze compositie te schrijven, terwijl hij normaal als een speer doorwerkte, is niet bekend. Het werk is te lang voor liturgisch gebruik, maar het was in die tijd niet gewoon om kerkelijke muziek uit te voeren tijdens ‘normale’ concerten. Tijdens het leven van Bach is de mis nooit in zijn geheel uitgevoerd, en zo bedoelde Bach het waarschijnlijk ook niet. De afzonderlijke delen zijn heel verschillend, het kan dan ook zijn dat Bach dit werk bedoelde als een samenvatting van zijn gehele oeuvre. Tijdens deze uitzending kunt u luisteren naar het ‘Dona nobis pacem’ uit het Agnus Dei. Herbert Blomstedt, Gewandhausorchester Leipzig, Thomanerchor Leipzig
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar de schitterende 'Fantasie in f mineur' van Franz Schubert.Brigitte Engerer, Boris Berezovsky
Het in Rome geschreven Pianotrio in a mineur van Tsjaikovski heeft als subtitel 'ter herinnering aan een groot artiest.' Deze grote artiest was Nikolai Rubinstein, Tsjakovski's grote vriend en mentor die in 1881 overleed. Het werk is geschreven voor de ongebruikelijke combinatie piano, viool en cello. U luistert naar het tweede deel.Ayur Piano Trio
De 200e verjaardag van Felix Mendelssohn Bartholdy, een van de belangrijkste Romantische componisten, werd in 2009 door muziekliefhebbers over de hele wereld gevierd. De Duitse cultuurstad Leipzig eerde zijn beroemde burger exact 200 jaar na zijn geboorte met een feestelijk galaconcert in het Gewandhaus. De chef-dirigent en daarmee de verre opvolger van voormalig dirigent/directeur Mendelssohn, Riccardo Chailly leidde zijn Gewandhausorchester in een prachtig Mendelssohnprogramma. Er is eigenlijk geen goede aanwijsbare reden waarom deze feestelijke Ouverture de bijnaam Trompet Ouverture heeft gekregen. De trompetten hebben weliswaar een mooie rol in het stuk, maar niet zodanig dat de titel hieruit verklaard kan worden. Hoe het ook zij, Mendelssohn componeerde de ouverture in 1826 als tiener van 17 jaar oud. Het werk is weliswaar nog niet heel erg inventief, maar wel onstuimig en bijzonder energiek zoals we Mendelssohn uit zijn jonge jaren kennen uit andere triomfen als het Octet, Op. 20, en het Kwintet in Op. 18, allemaal voor strijkers. Dat hij zich in deze periode duidelijk meer op zijn gemak bij strijkers voelt blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de houtblazers grotendeels ‘rust’ hebben in de ouverture. Riccardo Chailly, Gewandhausorchester Leipzig
Deze Sonate voor Viool en Klavecimbel Nr. 3 BWV 1016 is een van de set van de sonates die Johann Sebastian Bach voor 1725 componeerde, waarschijnlijk toen hij werkzaam was als Kapellmeister in Köthen. Er wordt aangenomen dat de sonates voor Prins Leopold schreef en later de werken voor eigen gebruik in Leipzig aanpaste. Misschien is het hierdoor dat de werken goed speelbaar zijn voor amateurs, maar alle sonates bevatten genoeg finesse om een uitdaging te zijn voor professionele musici. De verschillende werken zijn als set bedoeld, net zoals de Brandenburgse concerten. Deze derde sonate heeft qua delen een typische ‘Italiaanse’ opbouw: langzaam – snel – langzaam – snel.Frank Peter Zimmermann (viool) en Enrico Pace (piano)
Ernst von Dohnáyi zal niet meteen in het oog zal springen als belangrijke en bepalende Hongaarse componist, toch zouden Bela Bartók en Zoltán Kodaly waarschijnlijk nooit de bekendheid hebben die ze nu hebben zonder hem. Von Dohnáyi werd in 1877 geboren en kreeg al snel zijn eerste muzikale lessen. Na zijn studietijd maakte hij furore als pianosolist, maar ook zijn composities werden zeer gewaardeerd door bijvoorbeeld niemand minder dan Johannes Brahms. Na een aantal jaar in het buitenland gewerkt en gewoond te hebben, keerde hij in 1915 terug naar Boedapest. Tot op dat moment was het eigenlijk standaard dat al het jong muzikaal talent Hongarije inruilde voor een meer prestigieuze en financieel aantrekkelijke baan in andere delen van Europa. Von Dohnáyi wilde hier een einde aan maken en begon zich in te zetten voor de wat minder bekende musici, zoals Bartók en Kodály. Hierdoor heeft hij niet alleen het landschap van de Hongaarse muziek voorgoed veranderd, maar ook zijn stempel gedukt op de muziekgeschiedenis. Tijdens deze uitzending kunt u luisteren naar het eerste deel van zijn 'Sextet voor Piano, Viool, Altviool, Cello, Klarinet en Hoorn'. Nicholas Angelich, Henning Kraggerud, Yuri Bashmet, Miklos Perenyi, Julian Rachlin, Leonard Elschenbroich, Lawrence Power, Martin Fröst, David Guerrier
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar het Concert voor cello in b mineur in een arrangement van Gérard Caussé. Gérard Caussé, Henri Demarquette, Catherine Latzarus, Bel-Air Chamber Orchestra
De meeste mensen zullen Jacques Offenbach kennen als een buitengewone operette componist. Maar dat hij ook nog een virtuoze cellist was, is minder bekend. Zijn ‘Grand concerto’ voor cello en orkest is een werk wat niet vaak in de concertzalen te horen is maar dit karakteristiek werk is een genot om naar te luisteren. De Britse cellist Raphael Wallfisch is een ongeëvenaarde solist in dit ‘Concerto Militaire’ en tijdens deze opname wordt hij begeleid door maestro Jan Willem de Vriend en het Nederlands Symfonieorkest. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Raphael Wallfisch (cello)
De solisten van The Philharmonics – een ensemble bestaand uit muzikanten van de Wiener Philharmoniker – voeren walsen van Johann Strauss uit in arrangementen van Arnold Schönberg, Anton Webern en Alban Berg in een echt Weens koffiehuis. Een perfect programma om in Weense sferen te komen. Op het programma: 'Rosen aus dem Süden' - arr. Arnold Schoenberg, 'Kaiserwalzer' - arr. Arnold Schoenberg, 'Lagunenwalzer' - arr. Arnold Schoenberg (naar motieven uit de opera ‘Eine Nacht in Venedig’), 'Wein, Weib und Gesang' - arr. Alban Berg, 'Schatzwaltzer' - arr. Anton Webern (uit de operette ‘Der Zigeunerbaron’), 'Alt Wien' - Godowski, 'Marche Miniature Viennoise' - Fritz Kreisler, 'Schön Rosmarin' - Fritz Kreisler, 'Caprice Viennois' - Fritz Kreisler, 'Yiddische Mame' - arr. Tibor Kovac.The Philharmonics
Het Festival Oude Muziek Utrecht is een van de meest veelzijdige en toonaangevende oude muziekfestivals ter wereld. Van middeleeuwse muziek tot barokcomposities en van dansworkshops tot lezingen: er is alle mogelijkheid om u volledig onder te dompelen in oude muzieksferen. Brava zendt gedurende dit bijzondere festival een serie reportages uit die u een unieke blik achter de schermen bieden.Festival Oude Muziek Utrecht
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. In dit concert komen oud en nieuw samen in een programma met daarop Johann Sebastian Bachs 'Concerten voor twee piano’s', en Richard Strauss’ 'Metamorphosen voor 23 strijkers'. U luistert nu naar het 'Sextet op. 36' van Johannes Brahms.Renaud Capuçon, Aki Saulière, Alina Ibragimova, Béatrice Muthelet, Gautier Capuçon, Clemens Hagen
In de laatste periode van de Tweede Wereldoorlog was Igor Stravinsky druk in onderhandeling met Louis B. Mayer, de directeur van de Metro-Goldwyn-Mayer studio’s, over het schrijven van filmmuziek. De projecten waaraan Stravinsky werkte werden geschrapt maar gelukkig wist Stravinsky het materiaal te verwerken in de Symfonie in Drie Delen. In het eerste en het laatste deel zijn fragmenten uit bioscoopjournaals uit oorlogstijd te horen, het middelste deel bevat delen uit de muziek die bedoeld was voor de film ‘The Song of Bernadette’. Stravinsky gaf zelden toe dat hij door iets geïnspireerd was, maar van deze symfonie zei de componist dat het een directe reactie was op de gebeurtenissen in Europa en Azië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Lang Lang speelt Prokofjevs Pianosonate Nr. 7 in de Weense Musikverein.Lang Lang (piano)
Mezzosopraan Annett Andriesen is en van de grande dames van de Nederlandse klassieke zangwereld. Sinds 2007 is zij directrice van het Internationaal Vocalisten Concours. Zij vertelt in dit interview over hoe haar eigen carrière is begonnen en het belang van haar eerste muziekleraar. Daarnaast gaat ze in op het overbrengen van haar kennis van het vak op de volgend generatie.Annett Andriesen
Shin Sihan (1994) die met het verkrijgen van de vioolbeurs in de voetsporen treedt van o.a. Cecilia Bernardini, Sanne Hunfeld en Emmy Storms, was bijna zes jaar toen hij begon met vioolspelen op de muziekschool van Leiden. Na anderhalf jaar kwam hij onder de hoede van Coosje Wijzenbeek aan de afdeling voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, sinds 2007 aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf 2011 is Shin leerling van Vera Beths. Als een van Coosje’s Fancy Fiddlers heeft Shin Sihan, als solist en als speler van kamermuziek, concerten in binnen- en buitenland gegeven. Momenteel is hij primarius van het Van Baerle Kwartet. Naast zijn reguliere lessen ontving hij lessen van o.a. Philippe Graffin en David Takeno.Shin Shihan
Richard Wagner kan met recht gerekend worden tot de allergrootste componisten die voor de menselijke stem geschreven hebben. Zijn muziekdrama's behoren tot de meest uitdagende werken in het hele repertoire voor zangers en vragen om een bijna bovenmenselijke kracht en uithoudingsvermogen. Tijdens dit concert zien we hoe diverse jonge zangers zich in het kader van de Wagner Academy van het IVC wagen aan het werk van de klanktovenaar uit Bayreuth. IVC
Wat een concert moet dat geweest zijn: op 22 december 1808 om half zeven ’s avonds ging in het (niet verwarmde) Theater an der Wien het vierde pianoconcert van Ludwig van Beethoven in première, zijn Choral Fantasy, zijn concertaria ‘Ah! perfido ‘ werd gespeeld, delen uit de Mis in C groot én zijn vijfde en zesde Symfonie werden voor het eerst uitgevoerd. Stuk voor stuk meesterwerken die de loop van de muziekgeschiedenis hebben beïnvloed. Beethoven’s zesde symfonie, de ‘Pastorale’ is een uitstekend voorbeeld van programmatische muziek: op een prachtige manier schetst Beethoven het rustige leven op het platteland. Tijdens deze uitzending, de laatste delen.Manfred Honeck, Verbier Festival Orchestra
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
De meeste mensen zullen Jacques Offenbach kennen als een buitengewone operette componist. Maar dat hij ook nog een virtuoze cellist was, is minder bekend. Zijn ‘Grand concerto’ voor cello en orkest is een werk wat niet vaak in de concertzalen te horen is maar dit karakteristiek werk is een genot om naar te luisteren. De Britse cellist Raphael Wallfisch is een ongeëvenaarde solist in dit ‘Concerto Militaire’ en tijdens deze opname wordt hij begeleid door maestro Jan Willem de Vriend en het Nederlands Symfonieorkest. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Raphael Wallfisch (cello)

Nu & Straksop Brava

Satie - Gymnopédie Nr. 1
07:06
Liszt - Consolation Nr. 3
07:10

Doorzoek de TV Gids

De FoyerKamerklanken

Op zondag 28 september is de tiende editie van Muziekfestival Kamerklanken in Den Bosch. Artistiek leidster Céleste Zewald nodigt u van harte uit om in historische panden te komen luisteren naar warme celloklanken, virtuoos pianospel of muziek van Bach op accordeon en saxofoon. Er zijn vrijkaarten voor De Foyer.

Lees verder »

WebshopDer fliegende Holländer

Deze spraakmakende uitvoering van Der fliegende Holländer van Richard Wagner werd opgenomen tijdens de Bayreuther Festspiele 2013. Met in de hoofdrollen Samuel Youn, Franz-Josef Selig, Ricarda Merbeth, Tomislav Muzek, Christa Mayer en Benjamin Bruns. Nu te bestellen voor € 28,95!

Lees verder »