Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
00:03 De Bank
dere verhalen, anekdotes en liefdesverklaringen aan de mooiste muziek.De Bank
‘Nine Steps Into Paradise’ biedt een kijkje achter de schermen bij het Orkest van de Achttiende Eeuw tijdens de uitvoering van alle symfonieën van Beethoven in de Doelen in 2011. Een prachtige documentaire over Frans Brüggen, Ludwig van Beethoven en natuurlijk zijn symfonieën. Sieuwert Verster
Gustav Leonhardt speelt de Allemande sur la mort de Charles XIGustav Leonhardt
Wolfgang Amadeus Mozart schreef zijn laatste symfonieën in de belachelijk korte tijd van zes weken. De drie weken waren voor de tijd waarin ze geschreven zijn revolutionair: niet alleen waren ze van ongekende lengte maar ook zaten ze vol met progressief muzikaal materiaal wat het publiek tot dan toe nog nooit gehoord had. Frans Brüggen en zijn Orkest van de Achttiende Eeuw voeren deze drie meesterwerken (Symfonieën 39, 40 en 41 ‘Jupiter’) uit in de Rotterdamse Doelen, opgenomen in maart 2010.Frans Brüggen, Orkest van de Achttiende Eeuw
U kijkt naar een selectie uit La Dinastie de Borgia van Jordi Savall, een van de keuzes van Ton Koopman tijdens zijn avond op De Bank bij brava nl klassiekJordi Savall
U kijkt naar een fragment uit de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman. Dit is een van de keuzen van Ton Koopman tijdens zijn avond op De Bank bij brava.Ton Koopman
U kijkt naar een fragment uit Johann Sebastian Bach's Johannes Passion, uitgevoerd door Masaaki Suzuki en het Bach Collegium Japan. Dit is een van de keuzes van Ton Koopman tijdens zijn avond op De Bank bij brava nl klassiek.Masaaki Suzuki, Bach Collegium Japan, Gerd Tuerck, Stephan MacLeod, Chiyuki Urano, Miduri Suzuki, Robin Blaze
Sinds 1999 is het Bachfest Leipzig het belangrijkste festival op het gebied van de muziek van J.S. Bach. Dit concert was een van de hoogtepunten van de editie van 2004. Sigiswald Kuijken dirigeert kamerkoor Ex Tempore, gespecialiseerd in muziek uit de 17e en 18e eeuw, en La Petite Bande, een orkest dat zich richt op oude muziek. In deze uitzending voeren ze het tweede deel uit van C.P.E. Bachs oratorium “Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu”. La Petite Bande, Ex Tempore, Sigiswald Kuijken, Sophie Karthäuser (sopraan); Patrizia Hardt (alt); Christophe Einhorn (tenor); Christoph Genz (tenor); Jan Van der Crabben (bas-bariton); Stephan Genz (bas)
Dit feestelijk concert vanuit de Berlijnse Gethsemanekirche markeert het 60-jarig bestaan van het RIAS Kammerchor. Opgericht in 1948 behoorde dit koor tot de ‘Rundfunk im amerikanischen Sektor’ (RIAS) in het verdeelde Berlijn. Tot op de dag van vandaag wordt het koor gezien als een van de beste kamerkoren ter wereld. Onder leiding van Hans-Christoph Rademann en begeleid door de Akademie für Alte Musik Berlin voert het koor beroemde motetten van Johann Sebastian Bach uit, afgewisseld met instrumentale cantates. Programma: „Der Geist hilft unser Schwachheit auf“, Motet BWV 226 Sinfonia from Cantata BWV 146 „Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn“ BWV Anh. 159 Concerto from Cantata BWV 35 „Jesu, meine Freude“ BWV 227 Sinfonia from Cantata BWV 188Ton Koopman
U kijkt naar het Magnificat van Kuhnau, een van de keuzes van Ton Koopman tijdens zijn avond op De Bank bij brava.Ton Koopman
De Nederlandse musicoloog, dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman is een specialist in het uitvoeren van oude muziek en de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. Hij reist de hele wereld over met zijn Amsterdam Baroque Orchestra maar ook als organist wordt hij veelgevraagd. Tijdens dit concert speelt hij uitsluitend orgelmuziek van Johann Sebastian Bach: 'Wachtet Auf BWV 645', 'Nun komm der Heiden Heiland', 'Fuga in g mineur', 'Schmücke dich, o liebe Seele' en de 'Toccata in d klein'.Ton Koopman
Alfred Deller zingt 'Shall I come to thee, sweet love'.Alfred Deller
Jean Paul’s roman ‘Titan’, waarin een artistiek begaafde jongeling zijn plaats niet kan vinden in de samenleving en zich uiteindelijk overgeeft aan wanhoop en zelfmoord, is de inspiratiebron geweest voor Gustav Mahlers Eerste Symfonie. Dit werk ontstond niet zonder slag of stoot: Mahler componeerde het tussen 1887 en 1888 toen hij in zijn 20-er jaren als dirigent werkzaam was bij de Opera in Leipzig. De eerste versie van het werk werd gezien als een symfonisch gedicht in twee delen, met titels die duidelijk een verhaal vertellen. Deze voorloper ging in 1898 in Boedapest in première maar werd slecht ontvangen. Mahler besloot het werk te reviseren: de beeldende titels werden geschrapt en hij liet het originele tweede deel (Blumine) vallen. Het resultaat is een prachtige symfonie, vol met muzikale verwijzingen. Zo is in het eerste deel een eerdere compositie van Mahler te horen (Ging heut' morgens übers Feld uit Lieder eines Fahrenden Gesellen), het tweede deel is een Oostenrijkse Ländler (een boerendans) en in het derde deel maakt hij een toespeling op een wel heel bekende melodie: ‘Vader Jakob’. Al met al is deze Eerste Symfonie een ongelofelijke prestatie voor zo’n jonge componist. Tijdens deze uitzending het tweede deel.Fabio Luisi, Sächsische Staatskapelle Dresden
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar het 'Concert voor vier violen in b mineur Op. 3 No. 10'.Veronika Eberle, Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Hanna Weinmeister, Catherine Latzarus, Bel-Air Chamber Orchestra
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het vierde deel.Ayur Piano Trio
Claude Debussy componeerde zijn 'Rapsodie voor klarinet en piano' in 1910. Het behoort tot de meest lieflijke stukken die hij ooit heeft geschreven. Het is een tevens een populair werk voor klarinet-eindexamens op het conservatorium. Samen met Mozarts klarinetconcert en de concerten van Von Weber en Spohr behoort het tot de moeilijkste muziek voor het instrument. Het stuk vangt aan met een mysterieus begin gevolgd door een prachtige langzame solo die als het ware zweeft boven begeleiding van de trioolachtige thematiek in de piano. Daarna volgt een reeks van diverse thema's snel elkaar op. Aan het eind komt het eerste thema nogmaals terug gevolgd door een zeer moeilijke snelle passage voor beide instrumentalisten. Het werk eindigt met een gigantische loop omhoog in de klarinet en tot slot klinkt een fortissimo accoord in Ges majeur in de piano. In deze opname wordt de 'Premiére Rhapsodie' in de originele versie uitgevoerd. In 1911 maakte Debussy ook nog een bewerking voor orkest. Henk de Graaf, klarinet Daniël Wayenberg, piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
De Berliner Philharmoniker onder leiding van Claudio Abbado spelen Linckes 'Folies Bergère' tijdens het Gala in Berlijn 1999.Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
Het Venezuelan Brass Ensemble, bestaande uit ongeveer 50 percussionisten en koperblazers van het Simon Bolivar Youth Orchestra, laat het publiek in Berlijn versteld staan van hun kunnen. Deze jonge muzikale supertalenten spelen tijdens dit concert Zuid-Amerikaans werk, maar ook grote klassiekers zoals Moessorgski’s Schilderijententoonstelling staan op het programma. Tijdens deze uitzending: Scarpio & Calderella’s ‘Canaro en Paris’.Thomas Clamor, Venezuelan Brass Ensemble
De Franse countertenor Philippe Jaroussky is pas na een omweg in een succesvolle zangcarrière terecht gekomen hij begon op zijn elfde op viool en leerde op zijn vijftiende piano spelen. Pas toen hij op achttienjarige leeftijd zanglerares Nicole Fallien tegenkwam besloot hij zich uitsluitend op de zang te richten. Inmiddels is hij een van de bekendste klassieke zangers ter wereld en wordt door velen geroemd door de zuiverheid van zijn stem en zijn frisse optreden, waarmee hij ongetwijfeld het imago van oude muziek heeft opgekrikt. Tijdens deze uitzending zingt hij Hahns 'À Chloris'.Philippe Jaroussky (countertenor), Jérôme Ducros (piano)
Al op tweejarige leeftijd begon de Russische pianist Evgeny Kissin op het gehoor te improviseren op de piano. Al op zesjarige leeftijd werd hij toegelaten tot een school voor buitengewoon jong talent en op tienjarige leeftijd maakte hij zijn concertdebuut. Inmiddels is Kissin een van de meest bekende en best gewaardeerde meesterpianisten van onze tijd, met een druk concertschema wat hem over de hele wereld voert. Tijdens deze opname van het Verbier Festival speelt hij Ludwig van Beethoven (32 Variaties op een thema), Johannes Brahms (Zes stukken voor piano), Frédéric Chopin (Andante spianato en Grande Polonaise) en Bizet/Horowitz ( Carmen Fantasy voor piano).Evgeny Kissin (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Rotterdam Philharmonic Wind Soloists spelen Rossini’s 'Kwartet Nr. 3 in F groot en Thema con variazioni in F groot'.Juliette Hurel (fluit), Henk de Graaf (klarinet), Martin van de Merwe (hoorn), Johan Steinman (fagot)
Tijdens deze aflevering van de GitaarSalon presenteren wij een All Stars Concert. Als eerste begint Thomas Viloteau: hij weet als geen ander hoe je de Caprice No. 2 van Luigi Legnani op een pakkende manier voordraagt. De mogelijkheden die de gitaar biedt worden in deze muziek in elke finesse verkend. Legnani was een goede vriend van Niccolo Paganini en zij hebben samen meerdere concerten als duo gegeven. Vervolgens is het de beurt aan het Z.O.O. duo. Het duo heeft zich altijd goed laten informeren over de muziek die op dit moment door de Australische componisten wordt gemaakt. Met het stuk ”Emily’s Song“ heeft Ross Edwards weer een prachtig stuk toegevoegd aan het duorepertoire. Dat moderne “klassieke muziek” vaak het label krijgt opgeplakt onbegrijpelijke onsamenhangende tooncreaties te etaleren kan zeker niet opgaan voor de gitarist/componist Jozsef Eotvos. Met zijn compositie “Vijf Aforismen” laat hij horen dat er nog steeds composities worden gemaakt die bij elke luisteraar wat bijzonders teweeg kunnen brengen. Vervolgens kunt u luisteren naar Het Beijing Duo. Zij spelen twee composities gebaseerd op een oude Chinese volksmelodie: Shepherd’s boy and his flute,and Shepherd’s girls and their guitars (He luting). Tot slot laat Ben Bolt met twee stukken van eigen hand (”Streets of Paris “ en “La Gardenia”) horen dat er nog steeds geïnspireerde gitaarmuziek gemaakt wordt die het beluisteren meer dan waard is!Thomas Viloteau, Z.O.O. Duo, Jozsef Eotvos, Beijing Duo, Ben Bolt
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Dit feestelijk concert staat in het teken van de heropening van de Frauenkirche in Dresden. Na het verschrikkelijke bombardement op Dresden op 13 februari 1945 hield het bouwwerk op wonderbaarlijke wijze stand, lang genoeg om de 300 mensen die hun toevlucht hadden genomen in de kerk te evacueren. Op 15 februari begaf de koepel het uiteindelijk. De ruïne van de kerk bleef 45 jaar het stadsgezicht bepalen, tot de wederopbouw in 2005 voltooid was. De Sächsische Staatskapelle Dresden onder leiding van Fabio Luisi, begeleid het koor van de Sächsische Staatsoper Dresden en de vier voortreffelijke solisten (Camilla Nylund, Birgit Remmert, Christian Elsner en René Pape) in een uitvoering van Beethovens 'Missa Solemnis'.Fabio Luisi, Sächsische Staatskapelle Dresden, Camilla Nylund (sopraan), Birgit Remmert (alt), Christian Elsner (tenor), René Pape (bas), Koor van de Sächsische Staatsoper Dresden
U kijkt haar het Strijkkwartet in e mineur van Guiseppe Verdi. Hoewel Verdi met name bekend staat als operacomponist, heeft hij ook zich ook gewaagd aan de kamermuziek, zoals het vierde deel uit dit dit prachtige strijkkwartet laat zien. Het werk wordt uitgevoerd door het Artemis Quartet. Artemis Quartet
Bij wijze van ‘muzikale sollicitatie’ schreef Johann Sebastian Bach zijn zes Brandenburgse concerten. In 1721 was Bach in dienst van Prins Leopold van Anhalt-Köthen maar was niet meer tevreden in zijn functie en was op zoek naar een nieuwe betrekking. Hij besloot deze verzameling concerten op te dragen een Christian Ludwig, Markgraaf van Brandenburg, in de hoop dat hij aan zijn hof kon werken. Tevergeefs: de Markgraaf bood hem geen positie aan, hij bedankte de componist zelfs niet. In de categorie mislukte sollicitaties is dit dan ook waarschijnlijk een van de meest artistiek succesvolle. Alle zes de stukken zijn zogenaamde concerti grossi, een compositievorm typerend voor de barok. In dit vierde concert is het vooral de viool die in het eerste en derde deel een bijzonder virtuoze partij heeft.Gottfried von der Goltz, Freiburger Barokorchester
Het Chineese pianowonder Lang Lang vierde op 22 januari 2006 de 250e verjaardag van Wolfgang Amadeus Mozart op een wel heel bijzondere plaats: middenin de Verboden Stad. Op de plaats waar jarenlang alleen de keizer en zijn gevolg mochten komen, bewonderde het publiek de meesterpianist terwijl hij het 24e pianoconcert van Mozart speelde samen met het Chinees Philharmonisch Orkest onder leiding van Long Yu. Ook op het programma: de ouverture van 'Cosi fan tutte', Mozarts 'Symfonie Nr. 25' en enkele aria’s uit zijn opera’s, gezongen door de bariton Chengye Yuan.Long Yu, Chinees Philharmonisch Orkest, Lang Lang (piano), Chengye Yuan (bariton)
De Nederlandse musicoloog, dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman is een specialist in het uitvoeren van oude muziek en de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. Hij reist de hele wereld over met zijn Amsterdam Baroque Orchestra maar ook als organist wordt hij veelgevraagd. Tijdens dit concert speelt hij uitsluitend orgelmuziek van Johann Sebastian Bach: 'Wachtet Auf BWV 645', 'Nun komm der Heiden Heiland', 'Fuga in g mineur', 'Schmücke dich, o liebe Seele' en de 'Toccata in d klein'.Ton Koopman
Daniel Barenboim dirigeert de Berliner Philharmoniker vanuit het prachtige Chateau de Versailles in Parijs. Op het programma: Ravels 'Le tombeau de Couperin', Mozarts 'Pianoconcert Nr. 13' en Beethovens Symfonie 'Nr. 3 "Eroica"'. Pianist in het pianoconcert is Daniel Barenboim zelf.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker
De womanizer Don Juan zoals Nikolaus Lenau hem beschreef in zijn toneelstuk stond model voor dit vroege symfonische werk van Richard Strauss. Strauss componeerde dit werk op de verbluffend jonge leeftijd van 24 jaar, toen hij werkzaam was als Kapellmeister van de opera in Weimar. Ook al is dit misschien een ‘vroege Strauss’, toch zien we hier de componist op zijn best: hij weet het karakter van de vrouwenverslinder goed met muziek neer te zetten. Een gave waar hij ook in zijn latere werken dankbaar gebruik van maakt. Strauss zelf dirigeerde de eerste uitvoering in 1889, en het werk was volgens de componist zelf een groot succes. "Het klonk prachtig en het ging erg goed. Het ontketende een storm aan applaus, nogal ongewoon voor Weimar.’’ Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Als eerbetoon aan zijn overleden vriend, de schilder Viktor Hartmann, schreef Modest Moessorgski zijn 'Schilderijen van een tentoonstelling'. Via een steeds terugkerende promenade wordt de luisteraar meegenomen langs een muzikale voorstelling van Hartmanns schilderijen. Deze schilderijententoonstelling werd oorspronkelijk voor piano geschreven maar er zijn talloze bewerkingen van, variërend van een arrangement voor symfonieorkest, een versie voor harmonieorkest en beiaard tot het arrangement voor koperensemble dat in deze opname wordt uitgevoerd door Thomas Clamor en het Venezuelan Brass Ensemble. Thomas Clamor, Venezuelan Brass Ensemble
Er wordt vaak beweerd dat Robert Schumann niet het talent had om zijn muzikale ideeën te vertalen naar orkestwerken en dat zijn symfonieën niets meer zijn dan dunne muzikale lijnen die beter klinken op het toetsenbord van een piano dan op de instrumenten van een symfonieorkest. Deze opvatting wordt door veel musici gedeeld en daarom worden de vier symfonieën van deze Duitse componist vaak genegeerd en vrijwel nooit in de concertzaal uitgevoerd. De pianist Schumann is inderdaad te horen in deze werken en dat hij niet de beste orkestraties maakte is wel duidelijk, maar dat doet echter niets af aan de prachtige melodieën van bijvoorbeeld zijn Derde Symfonie, de Rheinische. Schumann componeerde deze symfonie in de herfst van 1850 toen hij in Düsseldorf (gelegen aan de Rijn) werkte. In een brief aan zijn uitgever schrijft Schumann dat de rivier door zijn gedachte stroomde terwijl hij het werk componeerde. David Zinman, Tonhalle Orchester Zürich
De Suite voor variété-orkest is een verzameling van korte composities van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. In deze uitzending brengen Riccardo Chailly en de Berliner Philharmoniker de Lyrisch wals uit deze suite ten gehore vanuit de idyllische Waldbühne in Berlijn. Riccardo Chailly, Berliner Philharmoniker
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. In deze uitzending: 'Partita Nr. 6 in e klein, BWV 830', deel 1.David Fray (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het Bel Air Festival, voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan), was 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. Programma: Antonio Vivaldi - 'Concert voor twee violen in d mineur Op.3, No. 11', 'Concert voor twee violen in a mineur Op. 3 No. 8', Arvo Pärt – 'Tabula Rasa', Antonio Vivaldi - 'Concert voor cello in b mineur, (arr. G. Caussé)', 'Concert voor vier violen in b mineur Op.3, No. 10'.Hanna Weinmeister, Gérard Caussé, Renaud Capuçon, Frank Braley, Alina Ibragimova, Veronika Eberle, Tatiana Samouil, Lia Petrova, Catherine Latzarus, Vilde Frang, Bel-Air Chamber Orchestra
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Een miniportret met Ton Koopman, dirigent, organist en musicoloog.Ton Koopman
Het passiespel (een opvoering met als onderwerp het lijden van Jezus Christus voor en tijdens de kruisiging) was een van de muzikale hoogtepunten in het kerkelijk jaar van Leipzig, waar Johann Sebastian Bach diende als cantor. Het feit dat zijn Matthäus Passion tot op de dag van vandaag nog steeds het wereldwijde publiek kan ontroeren is zonder twijfel. Bach expert Ton Koopman heeft dit prachtige werk vastgelegd samen met zijn wereldbefaamde Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, tijdens een uitvoering in de Amersfoortse St. Joriskerk in 2005. Het resultaat is een prachtig muzikaal document, niet in de laatste plaats te danken aan de excellente solisten. Ton Koopman, The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, Jongenskoor van de Sacramentskerk Breda, Jörg Dürmüller (evangelist), Ekkehard Abele (Christus), Cornelia Samuelis (sopraan), Bogna Bartosz (alt), Paul Agnew (tenor), Klaus Mertens (bas)
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. In dit concert komen oud en nieuw samen in een programma met daarop Johann Sebastian Bach’s Concerto’s voor twee piano’s, en Richard Strauss’ Metamorphosen voor 23 strijkers. U luistert nu naar Johann Sebastian Bach’s 'Concert voor twee piano’s BWV1060'. Nicholas Angelich, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Wereldwijd wordt hij beschouwd als een van de meest prominente figuren binnen de oude muziek. Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Choir en Orchestra zijn grootheden als het aankomt op de muziek van Bach. Mooier dan deze uitvoering van Bachs 'Magnificat' en het 'Magnificat' van Johann Kuhnau, Bachs voorganger in de Thomas Kirche in Leipzig, is dan ook haast niet mogelijk. Opgenomen in 2003. Ton Koopman, Amsterdam Baroque Choir & Orchestra, Deborah Yorck (sopraan), Orlanda Velez Isidro (soprano), Bogna Bartosz (alt), Jörg Dürmüller (tenor), Klaus Mertens (bas)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: 'Symfonie Nr. 5, deel I' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado & Berliner Philharmoniker
Het Venezuelan Brass Ensemble, bestaande uit ongeveer 50 percussionisten en koperblazers van het Simon Bolivar Youth Orchestra, laat het publiek in Berlijn versteld staan van hun kunnen. Deze jonge muzikale supertalenten spelen tijdens dit concert Zuid-Amerikaans werk, maar ook grote klassiekers zoals Moessorgski’s Schilderijententoonstelling staan op het programma. Tijdens deze uitzending: Mendoza’s 'Guerra de Secciones'.Venezuelan Brass Ensemble
Deze compositie stamt uit hetzelfde jaar waarin Ludwig van Beethoven zijn Vioolconcert en Vierde Symfonie componeerde. De sfeer van zijn ’32 variaties op een origineel thema’ is echter compleet anders: waar het vioolconcert lyrisch en de Vierde Symfonie overwegend licht is, heeft dit pianowerk een stormachtig en zelfs melancholisch karakter. Een pianist moet van goeden huize komen om dit werk uit te voeren: in iedere variatie komt een nieuwe technische uitdaging aan bod.Evgeny Kissin
Toen Antonin Dvorák in 1884 verkozen werd als erelid van de Royal Philharmonic Society in Londen en uitgenodigd werd om een symfonie te schrijven was de componist er klaar voor. Hij was vol bewondering voor Brahms’ destijds nieuwe derde symfonie en was van plan om zelf aan een compositie te beginnen. De eerste ideeën vormden zich toen hij het treinstation in Praag inliep en er een trein met mannen uit Pest binnenkwam. De groep wilde in Praag een avond in het Nationaal Theater bijwonen die erop gericht was om aandacht te geven aan de politieke strubbelingen van de Tsjechische natie. Dvorák besloot dat zijn symfonie deze strubbelingen moest weerspiegelen en een waar meesterwerk was geboren. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Sir John Eliot Gardiner, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm
Vanuit een authentiek Weens koffiehuis brengt het uit leden van de Wiener Philharmoniker bestaande The Philharmonics in een informele setting een programma met daarop een greep uit de mooiste Weense walsen, marsen en andere dansmuziek. In deze uitzending de ‘Kaiserwalzer’ van Johann Strauss II. Strauss schreef het werk in 1889 ter gelegenheid van het bezoek dat de Oostenrijkse keizer Franz Joseph bracht aan keizer Wilhelm II van Duitsland. Strauss wilde met het werk de vriendschap tussen Duitsland en Oostenrijk muzikaal eren.The Philharmonics
Placido Domingo en de Berliner Philharmoniker spelen Sarasates 'Carmenfantasie', met Sarah Chang op de viool.Placido Domingo, Berliner Philharmoniker, Sarah Chang (viool)
Dat muziek levens kan veranderen bewijst de Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela (ook wel El Sistema genoemd). Dit netwerk van ongeveer 125 jeugdorkesten maakt het voor kinderen uit de sloppenwijken van Venezuela mogelijk om een instrument te leren spelen en geeft hen daarmee de kans op een betere toekomst. Duizenden kinderen zijn al van de straat gehaald maar alleen de kinderen met het meeste talent nemen plaats in het Simon Bolivar Youth Orchestra. Hun dirigent Gustavo Dudamel, zelf een kind van El Sistema, is inmiddels een van de meest veelbelovende jonge dirigenten ter wereld en samen met zijn orkest zetten ze keer op keer een spetterend concert neer. Tijdens deze uitzending spelen ze Hernández’ ‘Cabra Mocha’.Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Youth Orchestra
In tegenstelling tot het grote aantal cantates (meer dan 200) die Johann Sebastian Bach in zijn leven componeerde, heeft hij maar zes motetten geschreven. Doordat de Lutherse kerk in Leipzig, waar Bach als cantor werkzaam was, al kon kiezen uit talloze al beschikbare motetten, was er voor Bach geen directe noodzaak om veel aan dit genre bij te dragen. De motetten die Bach wel componeerde dienden allen een specifiek doel, voornamelijk begrafenissen. Alhoewel niet duidelijk is voor welke gelegenheid Bach het motet ‘Fürchte dich nicht’ heeft geschreven, het werk valt duidelijk binnen deze laatste categorie. De tekst ‘Fürchte dich nicht, ich bin bei dir’ (Heb geen angst, want ik ben met u), is gebaseerd op teksten uit Jesaja.Tomanerchor Leipzig

Nu & Straksop Brava

Piazzolla - Vier Seizoenen van Buenos Aires
06:23
Debussy - Rapsodie voor klarinet en piano
06:32

Doorzoek de TV Gids

De FoyerCello Biënnale Amsterdam

Voor leden van De Foyer zijn vrijkaarten beschikbaar voor het Openingsconcert van de Cello Biënnale Amsterdam, die plaatsvindt van 17 t/m 25 oktober in Muziekgebouw aan ’t IJ.

Lees verder »

Brava WebshopLibretto

Het Operaboek Libretto biedt u een overzicht van het seizoen 2014/2015 in vier akten en een pauze. Met interviews met o.a. Diana Damrau & Nicolas Testé, Bastiaan Everink, Fabio Luisi, Sybrand van der Werf, Dame Kiri Te Kanawa, Joseph Calleja, Bryn Terfel en Massimo Cavalletti. Nu te bestellen in de brava webshop voor slechts € 19,95!

Lees verder »