Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Het is een zaak van goed bijhouden wie nu op wie valt in Mozart's Le nozze di Figaro. Susanna en Figaro houden van elkaar en willen gaan trouwen, maar daar is het niet mee gedaan. De Graaf heeft ook oogje op Susanna, terwijl de page Cherubino juist de Gravin wel ziet zitten. De Gravin daarentegen wil haar huwelijk met de Graaf weer nieuw leven in blazen en ook Figaro heeft meerdere aanbidsters: de huishoudster Marcellina eist dat Figaro met haar trouwt als hij zijn schuld niet terug betaalt. Te midden van al deze intriges en liefdesperikelen staat de onverwoestbare liefde van Figaro en Susanna. Opgenomen in het Amsterdamse Muziektheater in 2006 met het Nederlands Kamer Orkest onder leiding van Ingo Metzmacher.Ingo Metzmacher, Nederlands Kamerorkest, Koor van De Nederlandse Opera, Il Conte di Almaviva: Garry Magee, La Contessa di Almaviva: Cellia Costea, Susanna: Danielle de Niese, Figaro: Luca Pisaroni, Cherubino: Maite Beaumont, Marcellina: Charlotte Margiono, Bartolo: Mario Luperi
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Vier van de beste hoornisten in de wereld soleren in het prachtige 'Konzertstück voor vier hoorns' van Robert Schumann. Stefan Dohr, Dale Clevenger, Ignacio Garcia, Georg Schreckenberger laten zien wat vakmanschap is, bijgestaan door Daniel Barenboim en de Berliner Philharmoniker. Ook op het programma: Liszts 'Les Préludes' en Beethovens 'Symfonie Nr. 8'.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker, Stefan Dohr, Dale Clevenger, Ignacio Garcia, Georg Schreckenberger
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. In 2008 was het de beurt van Nicholas Angelich, Henning Kraggerud, Yuri Bashmet, Miklos Perenyi, Julian Rachlin, Leonard Elschenbroich, Lawrence Power, Martin Fröst en David Guerrier. Zij voerden het 'Tweede pianokwartet' van Wolfgang Amadeus Mozart uit, gevolgd door het 'Sextet' van Ernst von Dohnányi. Nicholas Angelich, Henning Kraggerud, Yuri Bashmet, Miklos Perenyi, Julian Rachlin, Leonard Elschenbroich, Lawrence Power, Martin Fröst, David Guerrier
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het Venezuelan Brass Ensemble, bestaande uit ongeveer 50 percussionisten en koperblazers van het Simon Bolivar Youth Orchestra, laat het publiek in Berlijn versteld staan van hun kunnen. Deze jonge muzikale supertalenten spelen tijdens dit concert Zuid-Amerikaans werk, maar ook grote klassiekers zoals Moessorgski’s 'Schilderijententoonstelling' staan op het programma. Dit sprankelend concert opgenomen in 2007 in het Konzerthaus Berlin, toont de musici op hun best, in werken van onder anderen Mendoza ('Guerra de Secciones'), Abreu ('Tico Tico') en Bernstein (dansen uit de 'West Side Story').Thomas Clamor, Venezuelan Brass Ensemble
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: 'Symfonie Nr. 5, deel I' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado & Berliner Philharmoniker
Deze Sonate voor Viool en Klavecimbel Nr. 3 BWV 1016 is een van de set van de sonates die Johann Sebastian Bach voor 1725 componeerde, waarschijnlijk toen hij werkzaam was als Kapellmeister in Köthen. Er wordt aangenomen dat de sonates voor Prins Leopold schreef en later de werken voor eigen gebruik in Leipzig aanpaste. Misschien is het hierdoor dat de werken goed speelbaar zijn voor amateurs, maar alle sonates bevatten genoeg finesse om een uitdaging te zijn voor professionele musici. De verschillende werken zijn als set bedoeld, net zoals de Brandenburgse concerten. Deze derde sonate heeft qua delen een typische ‘Italiaanse’ opbouw: langzaam – snel – langzaam – snel.Frank Peter Zimmermann (viool) en Enrico Pace (piano)
Als jongeman dacht de Spaanse Alfredo Kraus er geen moment over na om van zingen zijn beroep te maken. Pas na hevig aandringen van vrienden ging hij het zingen serieus te nemen, een besluit wat hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Dankzij zijn kritische keuze in rollen (hij zong nooit iets wat te zwaar voor zijn stem zou zijn) en zijn beperkte optreedschema heeft deze tenor een van de langstlopende carrières in de recente geschiedenis. Tijdens deze uitzending zingt hij Massenets 'Ouvre tes yeux bleus'.Alfredo Kraus (tenor), Edelmiro Arnaltes (piano)
Ravel’s ‘Tzigane’ (1924) voor viool en orkest is een waar spektakelstuk dat bol staat van de virtuoze passages. Ravel schreef het werk oorspronkelijk voor viool en piano of luthéal, een curieus instrument dat wel als voorloper van de geprepareerde piano beschouwd wordt. U luistert naar de latere versie, waarin de luthéal door een orkest vervangen is, met als solist de Britse meesterviolist Charlie Siem. De titel van het werk betekent zoveel als ‘zigeuner’. Ravel roept in ‘Tzigane’ dan ook de sfeer van de zigeunermuziek op, overigens zonder ooit authentieke zigeunermelodieën te gebruiken. Het technisch zeer uitdagende werk is Siem op het lijf geschreven: schijnbaar moeiteloos werkt hij zich door de meest complexe passages.Yannick-Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Charlie Siem (viool)
Ludwig van Beethoven was een uitmuntende pianist, misschien wordt daarom wel eens vergeten dat het ook een capabele violist was. Alhoewel misschien geen virtuoos, Beethoven hield van het instrument en schreef er maar liefst tien sonates voor, veel kamermuziek en natuurlijk het vioolconcert. Zijn twee Romances voor Viool en Orkest vallen op omdat het stukken zijn uit een deel die veel doen denken aan soloconcerten. Tijdens deze uitzending: de eerste romance.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig, Renaud Capuçon (viool)
Het woord ‘scherzo’ betekent zoveel als ‘grap’, ‘capriccioso’ vertaalt naar ‘vrij’. Het moge dus duidelijk zijn dat in Antonín Dvorák’s Scherzo capriccioso de zwaarmoedigheid en het drama ver te zoeken zijn. Hij wil met dit werk maar een ding, en dat is plezier hebben. Met het Luzerner Sinfonieorchester onder leiding van Neeme Järvi is dat geen enkel probleem. Neeme Järvi, Luzerner Sinfonieorchester
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Oostenrijker Paul Wittgenstein verloor in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm. Een ramp voor iedereen maar dubbel zo erg voor iemand die pianist van beroep was. Wittgenstein was niet van plan om zijn professie op te geven en spoorde diverse componisten aan om een pianoconcert voor de linkerhand te schrijven. Maurice Ravel gaf gehoor aan deze oproep en schreef zijn ‘Concerto pour la main gauche’ voor hem. Wittgenstein was echter niet tevreden met het stuk: tijdens de première in 1932 veranderde de pianist een aantal passages omdat hij vond dat het stuk zo beter tot zijn recht kwam, tot groot ongenoegen van de componist. Overigens schreef ook Sergej Prokofjev een concert voor Wittgenstein dat niet goed genoeg werd bevonden door de pianist. Hij schreef Prokofjev: “Ik dank je voor het concert maar ik begrijp er geen noot van en zal het niet spelen”. Wittgenstein hield zich aan zijn woord: in tegenstelling tot het werk van Ravel heeft hij Prokofjevs pianoconcert nooit uitgevoerd.Nikolai Alekseev, Sint Petersburg Philharmonisch Orkest, Eliso Virsaladze (piano)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Brava presenteert prachtige winterbeelden vanuit Oostenrijk. Oostenrijk in de winter
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het in Rome geschreven Pianotrio in a mineur van Tsjaikovski heeft als subtitel 'ter herinnering aan een groot artiest.' Deze grote artiest was Nikolai Rubinstein, Tsjakovski's grote vriend en mentor die in 1881 overleed. Het werk is geschreven voor de ongebruikelijke combinatie piano, viool en cello.Ayur Piano Trio
Het Konzertstück voor vier hoorns en orkest van Robert Schumann is een van zijn meest verwaarloosde werken. Deze compositie wordt vaak vergeleken met de grote concerten van Beethoven en Brahms, stukken waar dit Konzerstück inderdaad weinig van wegheeft. Dat het absoluut een vrolijk en meeslepend werk is wat meer aandacht in de concertzaal verdient laten Dale Clevenger, Stefan Dohr, Ignacio Garcia en Georg Schreckenberger zien in deze opname. Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker, Dale Clevenger, Stefan Dohr, Ignacio Garcia, Georg Schreckenberger
U kijkt naar het Strijkkwartet in G groot Op. 18, Nr.2 van Ludwig van Beethoven in een schitterende uitvoering door het Artemis Quartet. Dit is het derde deel.Artemis Quartet
Daniel Barenboim speelt het tweede en derde deel uit de '23e Pianosonate' van Beethoven, ‘Appassionata’.Daniel Barenboim
Ludwig van Beethoven componeerde maar liefst vier afzonderlijke ouvertures bij zijn enige opera Fidelio. Deze ongewone gang van zaken kan worden toegeschreven aan de lange ontstaansgeschiedenis van de opera, die Beethoven oorspronkelijk Leonore had genoemd. Op het moment van de eerste uitvoering in 1805 had Beethoven al twee Leonore ouvertures gecomponeerd, waarvan de eerste snel in de prullenbak belande. In de tweede poging heeft Beethoven veel muzikale thema’s verwerkt die later in de opera tevoorschijn komen. Maar ook over deze ouverture was Beethoven niet tevreden en hij schreef een derde versie, die net als de tweede muzikaal materiaal uit de hele opera bevat. De definitieve ouverture voor de opera ontstond pas in 1814 en is veel meer een spetterende binnenkomst dan de voorgaande drie Leonores, iets wat Beethoven beter bij zijn opera vond passen.Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra
Net voor zijn 65ste verjaardag in november 2007 voltooide Daniel Barenboim een cyclus van Beethovens pianoconcerten. Deze concerten, live opgenomen op het prestigieuze Klavier-Festival Ruhr in mei 2007, geven zowel een zeer persoonlijke en bijzondere lezing van Beethovens muziek weer als de levenslange toewijding van de artiest aan deze componist. Barenboim is een van de meest prolifische en spraakmakende artiesten op de huidige internationale podia en de meesterwerken van Beethoven hebben door zijn carrière heen een belangrijke plek ingenomen in zijn repertoire, als dirigent en ook als pianist. Beethoven zelf was een virtuoze toetsenist van bijna ontzagwekkend statuur, die opzien baarde waar hij ook ging. Het is dan ook niet gek dat de piano een centrale rol kreeg in Beethovens repertoire. Daniel Barenboim, als artiest en voormalig wonderkind al lange tijd een onmisbaar deel van de internationale muziekwereld zowel op de bok als achter de piano, is de perfecte partij voor deze uitdagende muziek. Tegelijkertijd dirigerend en spelend voert hij de Staatskapelle Berlin aan, al bijna twee decennia zijn orkest en door hem geprezen om zijn uitzonderlijk donkere en warme geluid. Met een traditie die terugvoert tot 1570 is de Staatskapelle Berlin een van de oudste orkesten ter wereld. ‘Barenboim speelt Beethoven’ brengt twee muzikale genieën samen. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Daniel Barenboim, Staatskapelle Berlin
De naam van Ludwig van Beethovens Sonate Nr. 29 ‘Hammerklavier’ kan de illusie opwekken dat er flink op de toetsten gehamerd moet worden tijdens een uitvoering. Nu kent deze sonate inderdaad zijn heftige momenten, maar Beethoven bedoelt in dit geval gewoon het Duitse woord voor piano. Om heel simpel te zijn: de componist wil duidelijk maken dat deze sonate gespeeld moet worden op een modern instrument, en dat de instrumenten die de snaren ‘plukken’ in plaats van ‘aanslaan’ (zoals het klavecimbel) geen optie zijn. Beethoven schreef het werk in 1818 en droeg het op aan zijn beschermheer Aartshertog Rudolf van Oostenrijk. De sonate was revolutionair: niet alleen door de lengte (een gemiddelde uitvoering duurt rond de drie kwartier), maar ook de moeilijkheid is tot op de dag van vandaag legendarisch. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Jean-Frédéric Neuburger
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. Tijdens dit concert kunt u luisteren en kijken naar een scala van muzikale grootheden. Zo voeren Valeriy Sokolov (viool) en David Fray (piano) de 'Zevende Vioolsonate Op. 30 No. 2' van Ludwig van Beethoven uit. Daarna zijn Joshua Bell (viool), Mischa Maisky (cello) en Evgeny Kissin (piano) te horen in Mendelssohns 'Trio No. 1 Op. 49'. Als laatste is het de beurt van de Nederlandse violiste Janine Jansen die samen met Lars-Anders Tomter (altviool), Torleif Thedéen (cello) en Nelson Goerner (piano) het 'Kwartet No. 1 Op. 15' van Fauré speelt.Valeriy Sokolov (viool), David Fray (piano), Joshua Bell (viool), Mischa Maisky (cello), Evgeny Kissin (piano), Janine Jansen (viool), Lars-Anders Tomter (altviool), Thorleif Thedéen (cello), Nelson Goerner (piano)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Het verlangen om de menselijke grenzen te verleggen bewoog de natuurkundige J. Robbert Oppenheimer ertoe om een experiment te beginnen dat tot op de dag van vandaag de mensheid verdeelt. De morele bezwaren tegen het ontwikkelen en het gebruiken van kernwapens staan centraal in deze opera van John Adams, maar de opera laat ook zien wat voor een invloed deze bom op het privéleven van de hoofdpersonen heeft. Doctor Atomic is het vijfde werk dat is ontstaan uit de vruchtbare samenwerking tussen deze Amerikaanse componist en zijn landgenoot, de regisseur en Erasmusprijswinnaar Peter Sellars. Deze prachtige productie van De Nederlandse Opera laat zien dat de atoombom nog steeds een twistpunt in de internationale samenleving is. Opgenomen in het Amsterdamse Muziektheater in 2008 met onder anderen Gerald Finley, Jessica Rivera en Eric Owens.Lawrence Renes, Nederlands Philharmonisch Orkest, Koor van De Nederlandse Opera, J. Robert Oppenheimer: Gerald Finley, Kitty Oppenheimer: Jessica Rivera, General Leslie Groves: Eric Owens, , Edward Teller: Richard Paul Fink, Jack Hubbard: James Maddalena, Robert Wilson: Thomas Glenn, Captain James Nolan: Jay Hunter Morris, Pasqualita: Ellen Rabiner
Aaron Coplands interesse in volkse tradities is overduidelijk aanwezig in deze verzameling van ‘Old American Songs’. De thema’s van de liederen (politiek, religieus maar ook volks) geven een veelzijdig beeld van Amerika, maar zijn wel allemaal in de typische Copland stijl gegoten. In totaal schreef Copland twee sets met liederen, een in 1950 en een in 1952, en waren de werken oorspronkelijk bedoeld voor bariton en piano. Tijdens deze uitzending kunt u luistern naar het kinderliedje ’I bought me a cat’ uit de eerste set, in een versie voor bariton en orkest. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Thomas Quasthoff (bariton)
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar de schitterende 'Fantasie in f mineur' van Franz Schubert.Brigitte Engerer, Boris Berezovsky
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het eerste deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het vierde deel.Ayur Piano Trio
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het Verbier Festival is een vernieuwend muziekfestival dat in 1994 voor het eerst gehouden werd. Jaar in jaar uit treden hier de grootste sterren van de klassieke muziekwereld op. Ook worden jonge, talentvolle artiesten uitgenodigd, zodat het festival een brug bouwt tussen jong talent en de grote meesters. Het Verbier Festival beoogt kwalitatief hoogstaande podiumkunsten te creëren, ontwikkelen en promoten. Ieder jaar beleven meer dan 40.000 bezoekers dit unieke en hartelijke culturele evenement. In 2007 werd het publiek getrakteerd op een schitterend concert van meesterpianist Lars Vogt. Hij speelde Schuberts 'Klavierstücke Nr. 1 en Nr. 3' en Brahms´ 'Piano Sonata Nr. 3'. Lars Vogt (piano)
Wat een concert moet dat geweest zijn: op 22 december 1808 om half zeven ’s avonds ging in het (niet verwarmde) Theater an der Wien het vierde pianoconcert van Ludwig van Beethoven in première, zijn Choral Fantasy, zijn concertaria ‘Ah! perfido ‘ werd gespeeld, delen uit de Mis in C groot én zijn vijfde en zesde Symfonie werden voor het eerst uitgevoerd. Stuk voor stuk meesterwerken die de loop van de muziekgeschiedenis hebben beïnvloed. Beethoven’s zesde symfonie, de ‘Pastorale’ is een uitstekend voorbeeld van programmatische muziek: op een prachtige manier schetst Beethoven het rustige leven op het platteland.Bernard Haitink, Koninklijk Concertgebouworkest
Toen hij begon met spelen vond hij dat hij al te oud was om nog uit te groeien tot een ware virtuoos. Desalniettemin was Jean Sibelius een voortreffelijk violist die het instrument goed kende en dit is absoluut te horen in zijn enige vioolconcert. Het werk werd wat onverschillig ontvangen na de première in 1904, waardoor Sibelius besloot het voor een deel te herschrijven. Zelfs na deze revisie duurde het vrij lang totdat het publiek eraan gewend raakte pas nadat de violist Jascha Heifetz het werk op de lessenaar zette en opnam in 1930 begon het populair te worden. Dit vioolconcert is zeker niet het enige werk van Sibelius voor viool, zo schreef hij een scala aan prachtige kortere stukken, maar het is met afstand het bekendste. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe, Valeriy Sokolov (violin)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Frédéric Chopin is natuurlijk vooral bekend door zijn pianowerken. Ondanks dat hij vooral miniaturen (korte composities) zoals ballades en walsen schreef, laat hij met deze vierdelige sonate voor piano zien dat hij ook prima overweg kan met langere composities. Hij componeerde deze laatste pianosonate in 1844 en droeg hem op aan Gravin Emilie de Perthuis. Marc-Andre Hamelin (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Alhoewel hij zijn 60e verjaardag in 2007 vierde heeft de wereldberoemde violist Gidon Kremer zich muzikaal gezien altijd jong gehouden met zijn spontaniteit en zijn open geest. Deze topviolist is een allround musicus, thuis in vele verschillende muziekstromingen, en dit laat hij zien samen met zijn Kremerata Baltica. Het ensemble is opgericht door Kremer zelf en bestaat uit jonge topmusici uit de Baltische staten. Op het programma: het adagio uit Mahlers tiende symfonie, de Vioolsonate van Sjostakovitsj, Sempre Primavera, gecomponeerd door Kremer zelf, Rota’s Fuga y Mistero en La Dolce Vita.Gidon Kremer, Kremerata Baltica
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Een eeuwenoude traditie wordt met dit concert in ere hersteld. De schilder Jheronimus Bosch is misschien wel de beroemdste inwoner die de Brabantse stad ’s Hertogenbosch gekend heeft. Op volstrekt eigen manier heeft Bosch het vijftiende-eeuwse leven vereeuwigd in zijn schilderijen vol met thema’s als verleiding, zonde en religie. Dit eigenzinnige werk is volkomen uniek en inspireert nog steeds menig kunstenaar. Over zijn geboorte is weinig bekend, maar zeker is dat hij begin augustus 1516 stierf. De illustere Lieve Vrouwe Broederschap, waar Bosch zelf lid van was, verzorgde zijn gezongen uitvaartmis later die maand en herdacht zijn dood, samen met die van andere gestorven broeders, vier maal per jaar. Dit gebruik werd nieuw leven in geblazen met dit concert op 6 november 2010 in de Bossche Sint-Janskathedraal. Cappella Pratensis zingt onder leiding van Bo Holten het Requiem van Pierre de la Rue, een tijdgenoot van Bosch, aangevuld met het '…miserere…' van Louis Andriessen, uitgevoerd door het Nederlandse Matangi Quartet. Het prachtige motet ‘Miserere mei, Deus’ van Josquin Deprez sluit dit concert af. Bo Holten, Cappella Pratensis, Matangi Quartet
De muziek van Joseph Haydn staat bol van muzikale humor maar misschien is zijn 'Symfonie Nr. 94' wel het meest sprekende voorbeeld. Het tweede deel van de symfonie heeft namelijk een hele rustige naïeve melodie die rustig doorkabbelt , de muziek wordt zachter en zachter. Totdat het hele orkest ineens een hard fortissimo akkoord speelt waardoor de rust bruut verstoord wordt! Er zijn verschillende theorieën waarom Haydn dit grapje in zijn symfonie verwerkte. Zo zou de componist ooit hebben gezegd dat hij zijn concertpubliek, wat voor de uitvoering goed gedineerd had en wellicht last had van een after dinner dip, even goed wakker wilde schudden. Het is waarschijnlijker dat Haydn een manier zocht om van de eerste uitvoering op 23 maart 1792, die deel uitmaakte van zijn Londense debuut, een concert te maken wat niet snel vergeten zou worden. Wat zijn redenen ook waren: het werk was een groot succes en deze symfonie is nog steeds vaak te horen in de concertzalen. Tijdens deze uitzending: het tweede deel. Mariss Jansons, Berliner Philharmoniker
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar Burke & Van Heusens’ ‘Here's That Rainy Day’.Brigitte Engerer, Guillaume de Chassy
Giovanni Bottesini was een van de belangrijkste contrabasspelers van zijn tijd. Niet alleen heeft hij in grote mate bijgedragen aan de technische ontwikkelingen qua speelmanier, zijn composities vormen ook het fundament voor het tamelijk kleine repertoire voor de contrabas. Deze ‘Paganini van de contrabas’ speelde oorspronkelijk viool en pauken, tevens zong hij in het koor van de lokale opera. Toen hij hoorde dat er twee beurzen aan het Milanese conservatorium waren, een voor fagot en een voor contrabas, besloot hij voor het laatste te gaan, zelfs al had hij nog nooit een contrabas aangeraakt. Maar Bottesini bleek een natuurtalent, al snel werd hij toegelaten. Na zijn afstuderen begon hij aan een veelzijdige loopbaan als solist, componist, orkestmusicus en dirigent. Tijdens een van zijn banen kwam hij de componist Giuseppe Verdi tegen, een ontmoeting die uitliep in een hechte vriendschap. Zo was het Bottesini die de eerste uitvoering ooit van Verdi’s Aïda dirigeerde in Caïro in 1871. Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Kyril Slotnikov, Nabil Shehata
,,Voor mij was tango altijd meer voor de oren dan voor de voeten.” Dit zijn de woorden van de legendarische tango componist Astor Piazzolla. De familie van Piazzolla verhuisde toen Astor nog jong was van Argentinie naar New York, maar om de band met het thuisland niet kwijt te raken, kocht zijn vader een bandoneon. Een passie was geboren: de componist wijdde de rest van zijn leven aan de tango. Het is dan ook niet overdreven om te zeggen dat Piazzolla de belangrijkste figuur in de geschiedenis van de tango is. De Fuga y misterio komt uit de vijfde scene van de tango-opera ‘Maria de Buenos Aires’, waarin de heldin door het hart van Buenos Aires loopt.Gidon Kremer, Kremerata Baltica
Ter gelegenheid van de oprichting van de Berliner Philharmoniker op 1 Mei 1882 organiseert dit Duitse toporkest elk jaar het zogenaamde Europa Concert op exact de oprichtingsdag. Het concert dat onder leiding staat van een wereldberoemde dirigent vindt plaats op elk jaar weer plaats op een belangrijk cultureel en historisch centrum in Europa en wordt wereldwijd uitgezonden op radio en televisie stations. Het is daarmee de Berlijnse tegenhanger van het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker. Het eerste evenement werd in 1991 in Praag georganiseerd. In 1996 was het sprookjesachtige Mariinsky Theater in St. Petersburg de plaats van handeling. De chef-dirigent van de Berliner gaf leiding aan een schitterend programma. Om de Russische gastheren te eren begon het concert met hoogtepunten uit Prokofjevs balletmuziek ‘Romeo en Julia’.Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker

Nu & Straksop Brava

Cultuurperron
21:55
Bosch Requiem 2010
22:02

Doorzoek de TV Gids

De FoyerKamerklanken

Op zondag 28 september is de tiende editie van Muziekfestival Kamerklanken in Den Bosch. Artistiek leidster Céleste Zewald nodigt u van harte uit om in historische panden te komen luisteren naar warme celloklanken, virtuoos pianospel of muziek van Bach op accordeon en saxofoon. Er zijn vrijkaarten voor De Foyer.

Lees verder »

Brava WebshopDe Nationale Opera

Naar aanleiding van de 'Week van de Nationale Opera' heeft de brava webshop alle DVD's van dit operahuis van wereldfaam voor u op een rijtje gezet!

Lees verder »