Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Beethovens enige opera Fidelio wordt in deze productie prachtig uitgevoerd door de Berliner Philharmoniker onder leiding van Sir Simon Rattle. De opera vertelt het ontroerende verhaal van Leonore die door zich te vermommen als de mannelijke gevangenisbewaarder Fidelio, het leven van haar man Florestan probeert te redden. Deze uitvoering op het Salzburg Festival van 2003 heeft een ware sterrencast met Thomas Quasthoff (Don Fernando), Alan Held (Don Pizarro), Jon Villars (Florestan), Angela Denoke (Leonore), Juliane Banse (Marzelline) en Rainer Trost (Jaquino).Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Arnold Schönbergkoor, Thomas Quasthoff (Don Fernando), Alan Held (Don Pizarro), Jon Villars (Florestan), Angela Denoke (Leonore), Juliane Banse (Marzelline), Rainer Trost (Jaquino)
De populairste pianist van onze planeet (aldus CNN) treedt op in het monumentale Weense Musikverein, in een speciaal voor de televisie opgenomen pianorecital. Lang Lang: ,,Maar weinig muziekzalen hebben de allure van een Carnegie Hall of het Musikverein. Natuurlijk zijn er meer bijzondere concertgebouwen, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat deze twee een bijzondere plek innemen in het hart van menig muziekliefhebber. Voor mijn nieuwe live-opnames na Carnegie Hall heb ik dan ook de Musikverein gekozen”. Het programma: Beethoven: 'Pianosonate Nr. 3 in C groot, Op. 2', 'Pianosonate Nr. 23 in f klein, Op. 57 (‘Appassionata’)' Albéniz: 'Iberia Boek 1' Prokofjev: 'Pianosonate Nr. 7 in Bes groot, Op. 83' Chopin: 'Etude Nr. 1 in As groot, Op. 25', 'Polonaise Nr. 6 in As groot, Op. 53 (‘Heroïsche’)', 'Grande Valse Briljante Nr. 2 in As groot, Op. 34, Nr. 1'.Lang Lang (piano)
Franz Schubert schreef in het laatste jaar van zijn leven het lied 'Der Hirt auf dem Felsen'. Dit lied met de bijzondere bezetting van piano, klarinet en sopraan is geschreven op verzoek van de operazangeres Anna Milder. Schubert heeft oorspronkelijk geaarzeld om aan haar verzoek te voldoen. Feitelijk schreef hij-op haar verzoek iets wat niet strookte met zijn eigen idee van wat een lied zou moeten zijn. Desalniettemin is het inmiddels beroemde werk een belangrijke compositie geworden in het repertoire voor zowel sopraan als klarinet en piano. Wolfgang Amadeus Mozart was naast vriend tevens een groot bewonderaar van de klarinettist/componist Anton Stadler, wiens vakmanschap hem inspireerde tot het schrijven voor diens instrumenten, de klarinet en de bassethoorn. Zijn beroemde klarinetconcert en klarinetkwintet schreef Mozart voor hem. Ook werden de solo's in de opera 'La Clemenza di Tito' speciaal voor hem geschreven. Uit deze opera hoort u een bewerking voor piano, klarinet en sopraan van de aria 'Parto, ma tu ben mio'.Henk de Graaf, Clara de Vries, Daniël Wayenberg
De muziekuitgever Anton Diabelli was in 1819 druk bezig met het bijeenbrengen van geld om families te helpen die hun zonen of vaders verloren waren in de oorlogen. Hij schreef een thema met de hoop dat 51 toonaangevende componisten hier variaties op zouden schrijven, die hij dan als set uit kon brengen. De opbrengsten van deze publicatie zouden natuurlijk naar de getroffen families gaan. Een van die componisten was Ludwig van Beethoven. In eerste instantie voelde de componist hier niets voor, maar het idee liet hem niet los. Het uiteindelijke resultaat is een set van composities van bijna een uur. Boris Berezovsky (piano)
Gedurende elke zomer vormt de tuin van het Prinselijk Paleis van Monaco de hoofdlocatie van een reeks openluchtconcerten door het legendarische Philharmonisch Orkest van Monte-Carlo. Sinds het begin van de traditie onder Prins Rainier III en Prinses Grace in 1959 heeft dit zomerprogramma van het Philharmonisch Orkest een internationaal aanzien verkregen, tot genoegen van de muziekliefhebbers van het Prinsdom en in de rest van de wereld. De binnenplaats van het Paleis wordt omgebouwd tot een betoverende achtergrond voor deze zeer speciale gebeurtenissen. Het is niet eenvoudig om je een nog betoverender plek of een nog perfectere locatie voor te stellen. Warme zomeravonden worden doorgebracht op de prachtige Rots van Monaco, van oudsher de thuisbasis van het geslacht Grimaldi, in het gezelschap van Monaco’s eersteklas orkest met ’s werelds beste solisten. Ter ere van de 50e verjaardag van deze legendarische concerten heeft Monaco haar eigen sterdirigent Yakov Kreizberg uitgenodigd om het orkest te leiden in werken van Tsjaikovski (Ouverture 'Romeo en Julia') en Dvorák ('Celloconcert in b mineur', solist Marie-Elisabeth Hecker).Yakov Kreizberg, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Marie-Elisabeth Hecker (cello)
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: 'Symfonie Nr. 5, deel I' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado & Berliner Philharmoniker
We schrijven Kreta, na de Trojaanse Oorlog. De verslagen Trojanen hebben zojuist gratie ontvangen van de Kretenzische koning Idomeneo. Dit tot ongenoegen van Elektra, vrouw van de Griekse koning Agamemnon. Tot overmaat van ramp wordt Ilia, dochter van de Trojaanse koning Priamos, verliefd op Idamante, kroonprins van Kreta. Elektra’s frustratie bereikt een toppunt wanneer koning Idomeneo schipbreuk heeft geleden en voor dood wordt aangenomen. Wanneer Ilia met Idamante zou trouwen zou ze immers heersen over Kreta. Idomeneo blijkt uiteindelijk nog in leven, maar toch gaat door ingrijpen van zeegod Neptunus Elektra’s ergste nachtmerrie in vervulling: Idamante en Ilia worden koning en koningin van Kreta. In de aria ‘D'Oreste d'Aiace’ uit ze haar woede over de situatie.Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Anna Caterina Antonacci (sopraan)
Maurice Ravel was zo onder de indruk van een privéoptreden van de Hongaarse violiste Jelly d’Aranyi in de vroege ’20-er jaren, dat hij op het idee kwam om een stuk voor haar te componeren. Wegens tijdgebrek duurde het even voordat deze compositie er ook echt kwam maar op 22 april 1924 was het stuk voltooid en een aantal dagen later speelde de Hongaarse violiste de eerste uitvoering in Londen. Later datzelfde jaar bewerkte Ravel het stuk voor orkest en viool en hij stond ook toe dat de piano vervangen werd door een luthéal (een soort piano waarbij de klankkleur veranderd kan worden).Joshua Bell (viool), Thobias Koch (piano)
Claude Debussy componeerde zijn 'Rapsodie voor klarinet en piano' in 1910. Het behoort tot de meest lieflijke stukken die hij ooit heeft geschreven. Het is een tevens een populair werk voor klarinet-eindexamens op het conservatorium. Samen met Mozarts klarinetconcert en de concerten van Von Weber en Spohr behoort het tot de moeilijkste muziek voor het instrument. Het stuk vangt aan met een mysterieus begin gevolgd door een prachtige langzame solo die als het ware zweeft boven begeleiding van de trioolachtige thematiek in de piano. Daarna volgt een reeks van diverse thema's snel elkaar op. Aan het eind komt het eerste thema nogmaals terug gevolgd door een zeer moeilijke snelle passage voor beide instrumentalisten. Het werk eindigt met een gigantische loop omhoog in de klarinet en tot slot klinkt een fortissimo accoord in Ges majeur in de piano. In deze opname wordt de 'Premiére Rhapsodie' in de originele versie uitgevoerd. In 1911 maakte Debussy ook nog een bewerking voor orkest. Henk de Graaf, klarinet Daniël Wayenberg, piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het derde deel.Ayur Piano Trio
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hier zingt hij 'Freunde, das leben ist lebenswert' uit Léhars 'Giuditta'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
Giovanni Bottesini was een van de belangrijkste contrabasspelers van zijn tijd. Niet alleen heeft hij in grote mate bijgedragen aan de technische ontwikkelingen qua speelmanier, zijn composities vormen ook het fundament voor het tamelijk kleine repertoire voor de contrabas. Deze ‘Paganini van de contrabas’ speelde oorspronkelijk viool en pauken, tevens zong hij in het koor van de lokale opera. Toen hij hoorde dat er twee beurzen aan het Milanese conservatorium waren, een voor fagot en een voor contrabas, besloot hij voor het laatste te gaan, zelfs al had hij nog nooit een contrabas aangeraakt. Maar Bottesini bleek een natuurtalent, al snel werd hij toegelaten. Na zijn afstuderen begon hij aan een veelzijdige loopbaan als solist, componist, orkestmusicus en dirigent. Tijdens een van zijn banen kwam hij de componist Giuseppe Verdi tegen, een ontmoeting die uitliep in een hechte vriendschap. Zo was het Bottesini die de eerste uitvoering ooit van Verdi’s Aïda dirigeerde in Caïro in 1871. Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Kyril Slotnikov, Nabil Shehata
Hij is een van ’s werelds grootste cellisten, zij behoort tot de absolute pianotop: Mischa Maisky en Martha Argerich. Tijdens dit speciale concert met het Luzerner Sinfonieorchester onder leiding van de Estse dirigent Neeme Järvi spelen zij de wereldpremière van Rodion Shchedrin’s ‘Romantic Offering’, een dubbelconcert voor piano en cello.Neeme Järvi, Luzerner Sinfonieorchester, Martha Argerich (piano), Mischa Maisky (cello)
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. In deze uitzending: 'Partita Nr. 6 in e klein, BWV 830', deel 5.David Fray (piano)
Het zeventiende pianoconcert van Wolfgang Amadeus Mozart is een van de weinige concerten die hij niet voor zichzelf schreef, maar voor zijn leerling Barbara von Ployer, waar Mozart ook zijn veertiende pianoconcert voor schreef. Dit stuk is tevens een van de weinige werken die tijdens zijn leven gepubliceerd werden, wat een zeldzame recensie oplevert: de schrijver prijst de elegantie van het Andante en de ‘uitzonderlijk mooie modulaties’ in het Allegretto, maar merkt ook de moeilijkheid in de pianopartij op.Franz Welser-Möst, Cleveland Orchestra, Leif Ove Andsnes
Frédéric Chopin is natuurlijk vooral bekend door zijn pianowerken. Ondanks dat hij vooral miniaturen (korte composities) zoals ballades en walsen schreef, laat hij met deze vierdelige sonate voor piano zien dat hij ook prima overweg kan met langere composities. Hij componeerde deze laatste pianosonate in 1844 en droeg hem op aan Gravin Emilie de Perthuis. Marc-Andre Hamelin (piano)
Brava nl klassiek zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar 'Symfonie Nr. 5' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado, Berliner Philharmoniker
Er wordt vaak beweerd dat Robert Schumann niet het talent had om zijn muzikale ideeën te vertalen naar orkestwerken en dat zijn symfonieën niets meer zijn dan dunne muzikale lijnen die beter klinken op het toetsenbord van een piano dan op de instrumenten van een symfonieorkest. Deze opvatting wordt door veel musici gedeeld en daarom worden de vier symfonieën van deze Duitse componist vaak genegeerd en vrijwel nooit in de concertzaal uitgevoerd. De pianist Schumann is inderdaad te horen in deze werken en dat hij niet de beste orkestraties maakte is wel duidelijk, maar dat doet echter niets af aan de prachtige melodieën van bijvoorbeeld zijn Derde Symfonie, de Rheinische. Schumann componeerde deze symfonie in de herfst van 1850 toen hij in Düsseldorf (gelegen aan de Rijn) werkte. In een brief aan zijn uitgever schrijft Schumann dat de rivier door zijn gedachte stroomde terwijl hij het werk componeerde. David Zinman, Tonhalle Orchester Zürich
Jonas Kaufmann zingt de prachtige aria 'Gott, welch Dunkel hier' uit Beethovens opera 'Fidelio'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
De Oekraïense violist Valeriy Sokolov en de Franse pianist David Fray behoren tot de jonge generatie muziekhelden met beide een grote aanhang uit alle delen van de wereld. Zij spelen tijdens deze uitzending de ‘Zevende Vioolsonate’ (Op. 30 No. 2.) van Ludwig van Beethoven. De Weense klassieke meester droeg het werk op aan Tsaar Alexander I van Rusland. In zijn 30e opusnummer bracht Beethoven drie vioolsonates onder die elk een bijna symfonische lengte hebben. De opbouw van de hier gespeelde 'Zevende Vioolsonate' lijkt ook qua opbouw op die van een symfonie. Het stuk bestaat uit vier contrasterende delen: Allegro, Adagio, Scherzo en Finale, alles bij elkaar bijna een half uur geniale kamermuziek. Tijdens deze uitzending, het eerste deel. Tijdens deze uitzending, het vierde deel.Valeriy Sokolov, David Fray
Tijdens het Nobel Prize Concert komen ieder jaar artiesten van wereldfaam bijeen om de prijswinnaars eer te bewijzen. U luistert uit het Nobel Prize Concert uit 2010 naar Beethovens 'Leonore-Ouverture' door het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm o.l.v Sakari OramoSakari Oramo, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. In 2008 was het de beurt van Menahem Pressler, Sakvatore Accardo, Antoine Tamestit en Gautier Capuçon om hun publiek te verrassen met een programma vol Schumann (Pianokwartet Op. 47). en Brahms (Andante uit het derde Pianokwartet). Menahem Pressler, Salvatore Accardo, Antoine Tamestit en Gautier Capuçon
Brava nl klassiek zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Er heerst verwarring in het klooster! Drie huwelijken, die door de monniken uit het klooster ingezegend moeten worden, verstoren het rustige kloosterleven. Louisa moet van haar vader Don Jerome trouwen met de rijke Mendoza. Zij is echter verliefd op Antonio, maar haar Duenna (chaperonne) ziet Mendoza wel zitten. Don Ferdinand, de zoon van Don Jerome, wil trouwen met Clara d’Almanza, maar deze wordt geterroriseerd door haar stiefmoeder. De liefdes lopen kriskras door elkaar heen maar de Duenna zorgt er na identiteitsverwisselingen, kleedpartijen en nog meer stiekem gedoe voor dat alles uiteindelijk goed komt. Opgenomen in het Mariinsky Theater in 2005 en onder leiding van Valery Gergiev.Valery Gergiev, koor en orkest van het Mariinsky Theater, Larissa Diadkova, Nikolai Gassiev, Sergei Aleksashkin, Anna Netrebko, Yevgeny Akimov
Sir Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker spelen het "Halleluja" uit "The Messiah" van Georg Friedrich Händel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar 'La berceuse' van Gabriel Fauré.Brigitte Engerer, Jean-Claude Pennetier
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.
In Old, New and Blue vloeit barokmuziek samen met jazz! Tijdens dit avontuurlijke project gaan de musici van Holland Baroque Society het muzikale gesprek aan met trompettist en jazzvirtuoos Eric Vloeimans. Met zijn lyrische spel vol warmte, souplesse en gevoel voor traditie is hij de ideale partner voor een barokensemble dat graag nieuwe terreinen verkent. "Of het nou pop is of jazz, dat maakt helemaal niks meer uit. Er kan er maar een de beste zijn en in Nederland is dat zonder twijfel Eric Vloeimans", aldus de Gelderlander. Nu dus geen pop, maar barok. In de wereld van de oude muziek valt Eric Vloeimans van de ene verbazing in de andere. Vloeimans komt op plekken waarvan hij het bestaan niet had durven vermoeden.Holland Baroque Society, Eric Vloeimans
De Nederlandse musicoloog, dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman is een specialist in het uitvoeren van oude muziek en de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. Hij reist de hele wereld over met zijn Amsterdam Baroque Orchestra maar ook als organist wordt hij veelgevraagd. Hier speelt hij 'Schmücke dich, o liebe Seele' van Johann Sebastian Bach.Ton Koopman
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het tweede deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
Wie kent niet het typische gevoel van het Franse platteland, maar ook van prachtige steden als Parijs of Bordeaux? Laat u met deze feestelijke compositie meenemen naar sferen van wijn, stokbrood en de zon.Henk Wieman, Belgisch Strijkorkest
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het eerste deel.Ayur Piano Trio
Het traditionele jaarlijkse Festive Opera Gala combineert muzikale genoegens met het goede gevoel dat schenken aan een goede doel met zich meebrengt. Het Gala wordt georganiseerd ten bate van het Duitse Aidsfonds, en is al sinds jaar en dag hét society-evenement van Duitsland. Op het Gala van 2005 soleerden Lucia Aliberti, Marcelo Álvarez, Lado Ataneli, Maria Guleghina, Michaela Kaune, en Anatoli Kotscherga.Lawrence Foster, Orkest van de Deutsche Oper Berlin, Lucia Aliberti, Marcelo Álvarez, Lado Ataneli, Maria Guleghina, Michaela Kaune, Anatoli Kotscherga
We presenteren de jonge, briljante en wereldberoemde Amerikaanse violist Joshua Bell, in een uitvoering van Tsjaikovski’s Vioolconcert in D groot ter gelegenheid van het Nobelprijsconcert 2010. Als onderdeel van de officiële ‘Nobel Week’ komen artiesten van wereldfaam ieder jaar bijeen om de prijswinnaars eer te betonen. Dit concert is een bijzonder hoogtepunt van de serie. Op de bok staat Sakari Oramo, chef-dirigent en artistiek leider van het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra.Sakari Oramo, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Joshua Bell (viool)
Op de originele partituur van Richard Wagner’s Siegfried Idyll staat te lezen: ‘Tribschen Idyll, met Fidi’s vogelgezang en oranje zonsopgang, een symfonische verjaardagswens voor Cosima van haar Richard’. Dit werk is zeer intiem, niet alleen doordat het geschreven is voor klein orkest wat ongewoon is voor Wagner, maar zo verwijst de oranje zonsopgang bijvoorbeeld naar de kleur behang in Cosima’s slaapkamer. Een zeer persoonlijke compositie dus, die Wagner in het geheim componeerde en repeteerde. Op Eerste Kerstdag 1870 verzamelde Wagner een klein orkest en liet het dit werk spelen in het trappengat voor Cosima’s slaapkamer, bij wijze van verjaardag verrassing. Het verhaal gaat dat Cosima zo ontroerd was dat ze er niet genoeg van kreeg en de musici het stuk nog een aantal keer moesten uitvoeren. De Siegfried in deze titel verwijst overigens niet naar de held uit zijn gelijknamige opera, maar naar hun zoon, wiens koosnaam Fidi was. Manfred Honeck, Verbier Festival Orchestra
Franz Schuberts strijkkwartet in a klein Op. 29 ‘Rosamunde’ wordt uitgevoerd door het Sharon Kwartet in Kasteel Middachten in De Steeg. Primarius van het kwartet is Gil Sharon, de vertrekkend concertmeester van het Limburgs Symfonie Orkest.Sharon Kwartet
Voor het 10e jaar beleeft het Rotterdamse muziekseizoen een feestelijke opening met het Veerhavenconcert: een gratis toegankelijk openluchtoptreden door het Rotterdams Philharmonisch. Deze jubileumeditie in 2012 staat in het teken van de Italiaanse opera. Voor de eerste keer wordt het concert geleid door Yannick Nézet-Séguin; het solistische aandeel is in handen van een absolute wereldster. Volledig programma: Gioachino Rossini - Guillaume Tell, Ouverture, Wolfgang Amadeus Mozart -La Clemenza di Tito ‘Non piu di fiori’, Die Zauberflöte Ouverture, Idomeneo ‘D’Oreste d’ Aiace’, Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana Intermezzo, Pablo de Sarasate – Zigeunerweisen, Giuseppe Verdi - La Forza del Destino Ouverture, Don Carlo Canzone del velo, Maurice Ravel – Tzigane, Georges Bizet – Carmen Chanson Bohème, Jules Massenet - Thaïs Meditation, Géronimo Giménez - La TempranicaYannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Anna Antonacci (sopraan), Charlie Siem (viool)
Toen de vrouw van Donaes de Moor in 1487 stierf, gaf zijn weduwe de componist Jacob Obrecht de opdracht om een mis te componeren in zijn herinnering. Het resultaat was de Missa de Sancto Donatiano, dat op 14 oktober 1487 voor het eerst in de Sint-Jacobskerk klonk. Gewijd aan de Heilige Donatius, de patroonheilige van Brugge, was het op slinkse wijze ook ter ere van de uit Brugge verbannen Donaes de Moor. Vele jaren later in 2006 voeren de zangers van Capella Pratensis dezelfde mis uit, in dezelfde kerk waar deze voor de eerste keer te horen was. Capella Pratensis (Stratton Bull, Hugo Naessens, Christopher Kale, Peter Van Heyghen, Robert Buckland, Arnout Lems, Lieven Deroo, Lionel Meunier, Wim Diepenhorst)
In 1943, nadat zijn gezondheid in korte tijd achteruit gegaan was, werd er leukemie geconstateerd bij Béla Bartók. Een kleine drie jaar eerder was hij het Europa van de Tweede Wereldoorlog ontvlucht naar de Verenigde Staten, maar daar voelde hij zich artistiek geïsoleerd en hij had bovendien financiële zorgen. Erkenning kreeg hij alleen voor zijn pianospel maar door zijn slechte gezondheid kon hij na januari 1943 niet meer concerteren. De Hongaarse componist was emotioneel en fysiek bankroet. Hij lag in het ziekenhuis toen Serge Koussevitzky, dirigent van het Boston Symphony Orchestra, hem kwam vragen of hij een groot orkestraal werk wilde componeren. Wat Bartók niet wist is dat de financiering van deze opdracht tot stand was gekomen door zijn mede-emigranten en goede vrienden de violist Joseph Szigeti en de dirigent Fritz Reiner. Deze opdracht kwam voor Bartók op een cruciaal moment in zijn leven: hij hervond zijn energie in binnen zeven weken had hij zijn Concert voor Orkest af. De première op 1 december 1944 in Boston was een groot succes en Bartóks muziek werd eindelijk ook in de Verenigde Staten gewaardeerd. Nieuwe compositieopdrachten kwamen binnen maar zijn gezondheid liet hem wederom in de steek: Bartók stierf in september 1945. Tijdens deze uitzending: het laatste deel.Pierre Boulez, Berliner Philharmoniker
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. In dit concert komen oud en nieuw samen in een programma met daarop Johann Sebastian Bach’s Concerto’s voor twee piano’s, en Richard Strauss’ Metamorphosen voor 23 strijkers. U luistert nu naar Johann Sebastian Bach’s 'Concert voor twee piano’s in C majeur BWV1061'.Jérôme Ducros, Michel Dalberto, Bel-Air Chamber Orchestra
Het eerste vioolconcert in g klein van Max Bruch is een van de meest populaire vioolconcerten. Bruch begon met het componeren van dit stuk in 1857 en op 24 april 1866 werd de eerste uitvoering gegeven door Otto von Köningslow op de viool en Bruch zelf op de bok. Het was het eerste werk voor groot orkest van zijn hand en dit viel hem niet licht: hij was niet tevreden met het resultaat en nam het stuk van de lessenaar. Pas na een grondige revisieronde, met behulp van onder andere de violist Joseph Joachim, werd een tweede versie in 1868 in première gebracht. Deze versie wordt tot op de dag van vandaag gespeeld. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Vadim Repin (viool)

Nu & Straksop Brava

Prokofjev - De verloving in het klooster
13:58
Händel - Halleluja
16:37

Doorzoek de TV Gids

Smarano AcademyMuziekcursussen in Italië

In de Noord-Italiaanse provincie Trento bevindt zich de International Smarano Academy, een uniek instituut waar cursussen en masterclasses worden gegeven aan zowel conservatoriumstudenten als beroepsmusici.

Lees verder »

WebshopFrozen Planet in Concert

Nieuw in onze webshop: de dvd van Frozen Planet in Concert in de Ziggodome in Amsterdam. Na het kijkcijferrecord van de gelijknamige BBC-serie kwamen 20.000 bezoekers kijken en luisteren naar een uitvoering door Het Gelders Orkest onder leiding van componist George Fenton.

Lees verder »