Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
In deze geestige Mozart opera spelen Sally Matthews en Maite Beaumont de twee vrouwen wier trouw bruut op de proef wordt gesteld. Als de twee jonge officieren Guglielmo en Ferrando een weddenschap afsluiten met hun oudere vriend Don Alfonso, die van mening is dat vrouwen niet zijn te vertrouwen in de liefde, bedenkt het drietal een plan. Guglielmo en Ferrando doen net alsof ze worden weggeroepen naar het front maar komen direct vermomd als Albaniërs terug, om hun verloofdes Fiordiligi en Dorabella te verleiden. In eerste instantie schenken de dames geen aandacht aan de twee vreemde heren maar dan begint het tweetal toch te ontdooien, met alle gevolgen van dien. De een begint te flirten met de verloofde van de ander en er wordt zelfs een dubbele bruiloft gepland! Uiteindelijk houden alle vermommingen geen stand en besluit iedereen om de oude draad van het leven weer op te pakken. En de conclusie? Zowel mannen als vrouwen zijn niet in staat om trouw te blijven aan hun geliefde. Opgenomen in 2006 in het Amsterdamse Muziektheater als onderdeel van de eigentijdse enscenering van de drie Da Ponte opera’s met onder anderen Sally Matthews, Luca Pisaroni en Maite Beaumont.Ingo Metzmacher, Nederlands Kamerorkest, koor van De Nederlandse Opera, Fiordiligi: Sally Matthews Dorabella: Maite Beaumont Guglielmo: Luca Pisaroni Ferrando: Norman Shankle Despina: Danielle de Niese Don Alfonso: Garry Magee
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De tiende verjaardag van de Duitse hereniging werd in Leipzig gevierd door Herbert Blomstedt, samen met Viktoria Mullova (viool), Nancy Argenta (sopraan), Jurgen Wolf (orgel), het Gewandhausorchester Leipzig en het St. Thomas Jongenskoor. Vanuit de Thomaskirche in Leipzig spelen de musici een afwisselend programma: de Toccata en Fuge in d klein BWV 565, het Motet ‘Furchte dich nicht’ BWV 228, de Chaconne uit de partita in d klein BWV 1004 en het ‘Dona nobis pacem’ uit de Hohe Messe BEV 232, samen met delen uit het oratorium ‘Elias’ van Mendelssohn en Beethovens beroemde Symfonie Nr. 5. Herbert Blomstedt, Gewandhausorchester Leipzig, Thomanerchor, Viktoria Mullova (viool), Nancy Argenta (sopraan), Jurgen Wolf (orgel)
Het veertiende strijkkwartet van Franz Schubert ‘Der Tod und das Mädchen’ (De Dood en het meisje) is een van de pilaren van de westerse kamermuziek. Schubert componeerde het werk in 1824 toen hij financieel en mentaal aan de grond zat: compleet blut en ernstig ziek (waarschijnlijk syfilis). Het kwartet dankt zijn naam aan het thema van het tweede deel, wat gebaseerd is op het gelijknamig lied wat hij in 1817 schreef. Door de expressiviteit van het werk is het tot op de dag van vandaag een zeer geliefd werk.Quatuor Ebène
Ernst von Dohnányi zal niet meteen in het oog springen als een belangrijke en bepalende Hongaarse componist, toch zouden Bela Bartók en Zoltán Kodály waarschijnlijk nooit de bekendheid hebben die ze nu hebben zonder hem. Von Dohnányi werd in 1877 geboren en kreeg al snel zijn eerste muzikale lessen. Na zijn studietijd maakte hij furore als pianosolist, maar ook zijn composities werden zeer gewaardeerd door bijvoorbeeld niemand minder dan Johannes Brahms. Na een aantal jaar in het buitenland gewerkt en gewoond te hebben, keerde hij in 1915 terug naar Boedapest. Tot op dat moment was het eigenlijk standaard dat al het jong muzikaal talent Hongarije inruilde voor een meer prestigieuze en financieel aantrekkelijke baan in andere delen van Europa. Von Dohnányi wilde hier een einde aan maken en begon zich in te zetten voor de wat minder bekende musici, zoals Bartók en Kodály. Hierdoor heeft hij niet alleen het landschap van de Hongaarse muziek voorgoed veranderd, maar ook zijn stempel gedrukt op de muziekgeschiedenis. Tijdens deze uitzending kunt u luisteren naar zijn Sextet voor Piano, Viool, Altviool, Cello, Klarinet en Hoorn.Nicholas Angelich, Henning Kraggerud, Yuri Bashmet, Miklos Perenyi, Julian Rachlin, Leonard Elschenbroich, Lawrence Power,
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Een van de meest veelbelovende jonge violisten van dit moment, Valeriy Sokolov, en een van de meest prestigieuze kamerorkesten, het Chamber Orchestra of Europe, spelen onder leiding van Vladimir Ashkenazy in het Parijse Cité de la musique. Het concert registreert Sokolovs samenwerking met Ashkenazy, die naast groot dirigent jarenlang een voortreffelijke solist is geweest, in een van de meest veeleisende stukken voor viool: het Vioolconcert van Jean Sibelius. Dit meesterwerk wordt aangevuld door Sibelius’ Valse Triste, zijn Rakastava en Schumanns Tweede Symfonie. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe, Valeriy Sokolov (viool)
Plácido Domingo dirigeert de Berliner Philharmoniker in een uitvoering van Luna's Cancion Espanola.Plácido Domingo, Berliner Philharmoniker
Franz Liszt is een van de aartsvaders van de moderne muziek. Hij sloeg in zijn werken wegen in die nog nooit eerder waren ingeslagen. Zijn muziek is dus in goede handen bij Pierre Boulez, een van de belangrijkste hedendaagse voorvechters van moderne muziek. Voeg daar zijn vriend, de meesterlijke pianist en dirigent Daniel Barenboim aan toe, en je hebt een gouden duo voor het uitvoeren van Liszt’s tweede pianoconcert. Dit werk wordt vaak gezien als minder uitgesproken virtuoos dan zijn eerste pianoconcert. Waar zijn eerste bol staat van die razendsnelle toonladders is de pianist in dit werk veel meer een onderdeel van het orkest.Pierre Boulez, Staatskapelle Berlijn, Daniel Barenboim (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De aankoop van een nieuw instrument, een Erard fortepiano, inspireerde Ludwig van Beethoven in 1803 tot het componeren van zijn Pianosonate Nr. 21 ‘Waldstein’. De componist wist toen al een jaar of twee van zijn gehoorproblemen, maar zijn oren waren nog goed genoeg om van de heldere tonen van zijn nieuwe aankoop te genieten. Beethoven droeg de sonate op aan zijn vriend en mecenas Graaf Ferdinand von Waldstein. Het werk wordt beschouwd als een van Beethovens beste pianosonates (en ook een van de technisch veeleisende), en wordt door de sonore klanken aan het begin van het werk ook wel eens ‘de dageraad’ of ‘aurora’ genoemd.Nelson Freire
De Nederlandse musicoloog, dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman is een specialist in het uitvoeren van oude muziek en de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. Hij reist de hele wereld over met zijn Amsterdam Baroque Orchestra maar ook als organist wordt hij veelgevraagd. Tijdens dit concert speelt hij uitsluitend orgelmuziek van Johann Sebastian Bach: 'Wachtet Auf BWV 645', 'Nun komm der Heiden Heiland', 'Fuga in g mineur', 'Schmücke dich, o liebe Seele' en de 'Toccata in d klein'.Ton Koopman
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nlErik Bosgraaf
U kijkt naar prachtige beelden van de Wörthersee.
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het jaar 1812 was een druk jaar voor de toen al beroemde maar dove Ludwig van Beethoven. Hij ontmoette eindelijk Johann Wolfgang von Goethe (een andere Duitse grootheid) maar was teleurgesteld door zijn persoonlijkheid, was druk bezig in de liefde en schreef de beroemde brief aan zijn anonieme ‘Unsterbliche Geliebte’ en bovendien begon hij zich te bemoeien met het leven van zijn jongste broer, die aan het flikflooien was met een huishoudster. Tussen alle bedrijven door vond hij tijd om enkele nieuwe werken te componeren, waaronder zijn Zevende Symfonie. Het stuk werd in 1813 voor de eerste keer uitgevoerd tijdens een benefiet voor gewonde soldaten, en had een bijzonder orkest: zo was Louis Spohr een van de violisten, maar ook Johann Nepomuk Hummel, Giacomo Meyerbeer en Antonio Salieri waren in het orkest te ontdekken.Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker
De vierde symfonie van Ludwig van Beethoven heeft een onfortuinlijke positie in zijn oeuvre: het is de symfonie die na de beroemde derde (‘Eroica’) en voor de misschien wel nog bekendere vijfde symfonie komt. Hierdoor is het gemakkelijk over het hoofd te zien dat ook deze symfonie een bijzonder werk is. De sfeer in de symfonie is lichter en minder dramatisch dan in zijn twee serieuzere ‘buren’ en sluit als geheel meer aan op de eerste twee symfonieën van Beethoven. De invloed van diens leermeester Haydn is goed te horen in dit vrolijke, maar nooit oppervlakkige werk, waarin de voor Beethoven zo typische onstuimigheid echter altijd vlak onder de oppervlakte ligt. Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest
Daniel Barenboim speelt het eerste deel uit de '23e Pianosonate' van Beethoven, ‘Appassionata’.Daniel Barenboim
Ludwig van Beethoven was een uitmuntende pianist, misschien wordt daarom wel eens vergeten dat het ook een capabele violist was. Alhoewel misschien geen virtuoos, Beethoven hield van het instrument en schreef er maar liefst tien sonates voor, veel kamermuziek en natuurlijk het vioolconcert. Zijn twee Romances voor Viool en Orkest vallen op omdat het stukken zijn uit een deel die veel doen denken aan soloconcerten. Tijdens deze uitzending: de eerste romance.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig, Renaud Capuçon (viool)
U kijkt naar het Strijkkwartet in G groot Op. 18, Nr.2 van Ludwig van Beethoven in een schitterende uitvoering door het Artemis Quartet. Dit is het eerste deel.Artemis Quartet
De naam van Ludwig van Beethovens Sonate Nr. 29 ‘Hammerklavier’ kan de illusie opwekken dat er flink op de toetsten gehamerd moet worden tijdens een uitvoering. Nu kent deze sonate inderdaad zijn heftige momenten, maar Beethoven bedoelt in dit geval gewoon het Duitse woord voor piano. Om heel simpel te zijn: de componist wil duidelijk maken dat deze sonate gespeeld moet worden op een modern instrument, en dat de instrumenten die de snaren ‘plukken’ in plaats van ‘aanslaan’ (zoals het klavecimbel) geen optie zijn. Beethoven schreef het werk in 1818 en droeg het op aan zijn beschermheer Aartshertog Rudolf van Oostenrijk. De sonate was revolutionair: niet alleen door de lengte (een gemiddelde uitvoering duurt rond de drie kwartier), maar ook de moeilijkheid is tot op de dag van vandaag legendarisch. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Jean-Frédéric Neuburger
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. In 2007 was het de beurt aan sterviolist Joshua Bell die samen met Sir Andrew Davis en de jonge musici van het Verbier Festival Orchestra het prachtige vioolconcert van Tsjaikovski uitvoert. Ook op het programma: Ravels 'Tzigane' en Tsjaikovski’s 'Meditatie voor Viool en Orkest'. Sir Andrew Davis, Verbier Festival Orchestra, Joshua Bell (viool)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nlClassical Clips
‘Il Corsaro’ (De Boekanier) uii 1848 is een van Giuseppe Verdi’s minder gespeelde opera’s. Dat is jammer, want dit verhaal, gevuld met piraten en tragische liefde, zal bij velen tot de verbeelding spreken. Piratenkapitein Corrado besluit de Turkse pasja Seïd aan te vallen, een plan waarover zijn geliefde Medora een slecht voorgevoel heeft. Toch lijkt de aanval in eerste instantie te slagen: de vloot van de pasja wordt in brand gezet en de boekaniers stormen het paleis binnen. Ze maken echter de vergissing de haremslavinnen te willen redden. Dat geeft de soldaten van de pasja de tijd om de piraten gevangen te nemen. Gulnara, een van de haremslavinnen, is inmiddels verliefd geworden op Corrado. Hoewel deze haar vertelt al een geliefde te hebben, besluit ze hem toch te helpen door de pasja te vermoorden. De twee stelen een van de schepen van de pasja en varen naar het pirateneiland, waar Medora wacht. Deze is ervan overtuigd dat Corrado dood is wanneer ze een Turks schip op zich af ziet komen en neemt vergif in. Corrado stromt binnen, en Medora blaast haar laatste adem in zijn armen uit. Corrado werpt zich, verteerd door verdriet, van een steile rots de diepte in.Parma Teatro Regio Orkest, Carlo Montanaro, Bruno Ribeiro (tenor), Irina Lungu (sopraan), Luca Salsi (bariton); Silvia Dalla Benetta (sopraan)
Jean Paul’s roman ‘Titan’, waarin een artistiek begaafde jongeling zijn plaats niet kan vinden in de samenleving en zich uiteindelijk overgeeft aan wanhoop en zelfmoord, is de inspiratiebron geweest voor Gustav Mahlers Eerste Symfonie. Dit werk ontstond niet zonder slag of stoot: Mahler componeerde het tussen 1887 en 1888 toen hij in zijn 20-er jaren als dirigent werkzaam was bij de Opera in Leipzig. De eerste versie van het werk werd gezien als een symfonisch gedicht in twee delen, met titels die duidelijk een verhaal vertellen. Deze voorloper ging in 1898 in Boedapest in première maar werd slecht ontvangen. Mahler besloot het werk te reviseren: de beeldende titels werden geschrapt en hij liet het originele tweede deel (Blumine) vallen. Het resultaat is een prachtige symfonie, vol met muzikale verwijzingen. Zo is in het eerste deel een eerdere compositie van Mahler te horen (Ging heut' morgens übers Feld uit Lieder eines Fahrenden Gesellen), het tweede deel is een Oostenrijkse Ländler (een boerendans) en in het derde deel maakt hij een toespeling op een wel heel bekende melodie: ‘Vader Jakob’. Al met al is deze Eerste Symfonie een ongelofelijke prestatie voor zo’n jonge componist. Tijdens deze uitzending het eerste deel.Fabio Luisi, Sächsische Staatskapelle Dresden
De Russische componist Anatoli Liadov heeft muzikale wortels: zijn vader en overgrootvader dirigeerde de ensembles van het prachtige Mariinsky theater in St. Petersburg. Het kon ook haast niet anders of de kleinde Liadov moest ook de nodige muzikaliteit bezitten. En inderdaad, hij werd al op jonge leeftijd toegelaten op het conservatorium van Moskou, maar zijn leraar Nikolaj Rimski-Korsakov moest hem schorsen wegens absentie. Later werd hij toch toegelaten tot het examen, wat hij makkelijk haalde. Naast zijn composities is hij nog bekend om een ander feit: hij liet de opdracht voor het ballet ‘De Vuurvogel’ om onbekende redenen schieten, waardoor de jonge Igor Stravinsky de kans van zijn leven kreeg en doorbrak als componist. Tijdens deze uitzending kunt u luisteren naar zijn 'Prélude in d klein', gespeeld door de Russische pianist Boris Berezovsky. Boris Berezovsky (piano)
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar Burke & Van Heusens’ ‘Here's That Rainy Day’.Brigitte Engerer, Guillaume de Chassy
,,Niemand heeft het begrepen. Ik zou willen dat ik de eerste uitvoering 50 jaar na mijn dood zou kunnen dirigeren.’’ Gustav Mahler componeerde zijn Vijfde Symfonie in de zomers van 1901 en 1902, een periode waarin veel veranderde in het leven van de componist. Hij had een van de meest begeerde posities in het muziekleven als directeur van de Weenste Staatsoper en dirigent van de Wiener Philharmoniker en hij leerde zijn vrouw Alma Mahler kennen, die in 1902 zwanger was van hun eerste kind. Met de gezondheid van Mahler ging het minder: in 1901 leed hij aan een zware bloeding en de dokter kon nog maar net voorkomen dat hij overleed. Met dit alles in het achterhoofd is het niet verwonderlijk dat hij op een andere manier begon te componeren. Het werk ging in 1904 in première maar het publiek bleek nog niet rijp te zijn voor zo’n indrukwekkend werk. De Vijfde is in tegenstelling tot de Tweede en Derde Symfonie geheel instrumentaal (met als hoogtepunt het beroemde vierde deel, het Adagietto) en heeft bovendien geen link met filosofische of religieuze thema’s, iets wat zijn eerdere symfonieën wel hadden. Mahler zelf zou tot aan zijn dood in 1911 worstelen met de instrumentatie van het stuk. Claudio Abbado dirigeert de Berliner Philharmoniker in het vijfde deel van Mahler's 'Vijfde Symfonie'.Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker
Als jongeman dacht de Spaanse Alfredo Kraus er geen moment over na om van zingen zijn beroep te maken. Pas na hevig aandringen van vrienden ging hij het zingen serieus te nemen, een besluit wat hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Dankzij zijn kritische keuze in rollen (hij zong nooit iets wat te zwaar voor zijn stem zou zijn) en zijn beperkte optreedschema heeft deze tenor een van de langstlopende carrières in de recente geschiedenis. Tijdens deze uitzending zingt hij Salvador Ruiz de Luna ‘s 'En toda la quintana'.Alfredo Kraus (tenor), Edelmiro Arnaltes (piano)
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.
Francis Poulenc Sonate voor klarinet en piano is een van zijn laatste composities en opgedragen aan een andere componist: Arthur Honegger. Het plan was dat de wereldberoemde klarinettist Benny Goodman, tevens de opdrachtgever van het werk, samen met Poulenc het stuk voor de eerste keer zou uitvoeren maar helaas stierf de componist op 30 januari 1963 vrij plotseling aan een hartaanval. De sonate zelf was op een aantal kleine dingen na voltooid en Goodman gaf op 10 april alsnog de première in Carnegie Hall, begeleid door niemand minder dan Leonard Bernstein. Naar aanleiding van dit concert schreef de muziekcriticus Harold C. Schoenberg in The New York Times: ‘Poulenc was geen ‘grote’ componist, zijn emotionele bereik was te beperkt, maar wat hij deed, deed hij perfect…’. Tijdens deze uitzending: het derde deel. Michael Collins (klarinet) en Julien Quentin (piano)
U kijkt naar het Strijkkwartet in G groot Op. 18, Nr.2 van Ludwig van Beethoven in een schitterende uitvoering door het Artemis Quartet. Dit is het derde deel.Artemis Quartet
Jean-Philippe Rameau was een echte muzikale duizendpoot: hij stond bekend om zijn vernieuwende en populaire opera’s, we weten dat hij een groot organist was en bovendien was hij een groot muzikaal denker. Zijn vader was tevens een musicus, de jonge Rameau was echter bestemd voor een carrière in het recht. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en nadat hij zichzelf verschillende instrumenten en de basis van muziektheorie had aangeleerd mocht hij op zijn 18e dan eindelijk een carrière in de muziek beginnen. De muziek bracht hem door heel Europa en uiteindelijk belande hij aan het Franse hof. Tijdens deze uitzending speelt Roland Pöntinen zijn ‘Gavotte et doubles’. Roland Pöntinen (piano)
Giovanni Bottesini was een van de belangrijkste contrabasspelers van zijn tijd. Niet alleen heeft hij in grote mate bijgedragen aan de technische ontwikkelingen qua speelmanier, zijn composities vormen ook het fundament voor het tamelijk kleine repertoire voor de contrabas. Deze ‘Paganini van de contrabas’ speelde oorspronkelijk viool en pauken, tevens zong hij in het koor van de lokale opera. Toen hij hoorde dat er twee beurzen aan het Milanese conservatorium waren, een voor fagot en een voor contrabas, besloot hij voor het laatste te gaan, zelfs al had hij nog nooit een contrabas aangeraakt. Maar Bottesini bleek een natuurtalent, al snel werd hij toegelaten. Na zijn afstuderen begon hij aan een veelzijdige loopbaan als solist, componist, orkestmusicus en dirigent. Tijdens een van zijn banen kwam hij de componist Giuseppe Verdi tegen, een ontmoeting die uitliep in een hechte vriendschap. Zo was het Bottesini die de eerste uitvoering ooit van Verdi’s Aïda dirigeerde in Caïro in 1871. Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Kyril Slotnikov, Nabil Shehata
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De titel van George Gershwins 'American in Paris' is iets wat je heel letterlijk moet nemen. De Amerikaanse componist bezocht de Franse hoofdstad in de jaren ’20 van de vorige eeuw en hij was zo onder de indruk van wat hij hoorde en zag, dat hij zijn ervaringen vertaald heeft naar muziek. Tijdens dit concert door Het Gelders Orkest onder leiding van Kynan Jones, opgenomen in het Musis Sacrum op 9 januari 2010, zijn nog twee andere meesterwerken te horen: Ives’ 'The unanswered question', en Ginastera’s 'Harpconcert', uitgevoerd door niemand minder dan de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer. Kynan Jones, Het Gelders Orkest, Lavinia Meijer
Op de originele partituur van Richard Wagner’s Siegfried Idyll staat te lezen: ‘Tribschen Idyll, met Fidi’s vogelgezang en oranje zonsopgang, een symfonische verjaardagswens voor Cosima van haar Richard’. Dit werk is zeer intiem, niet alleen doordat het geschreven is voor klein orkest wat ongewoon is voor Wagner, maar zo verwijst de oranje zonsopgang bijvoorbeeld naar de kleur behang in Cosima’s slaapkamer. Een zeer persoonlijke compositie dus, die Wagner in het geheim componeerde en repeteerde. Op Eerste Kerstdag 1870 verzamelde Wagner een klein orkest en liet het dit werk spelen in het trappengat voor Cosima’s slaapkamer, bij wijze van verjaardag verrassing. Het verhaal gaat dat Cosima zo ontroerd was dat ze er niet genoeg van kreeg en de musici het stuk nog een aantal keer moesten uitvoeren. De Siegfried in deze titel verwijst overigens niet naar de held uit zijn gelijknamige opera, maar naar hun zoon, wiens koosnaam Fidi was. Manfred Honeck, Verbier Festival Orchestra
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Franse componist Claude Debussy schreef twee boeken van Préludes voor piano: de eerste tussen 1909 en 1910, de tweede tussen 1912 en 1913. Beide boeken bestaan uit twaalf preludes. Alhoewel veel delen specifieke namen mee hebben gekregen, is deze titel niet per se leidend: voor Debussy kwam de muziek op de eerste plaats. Marc-Andre Hamelin (piano)
Bij wijze van ‘muzikale sollicitatie’ schreef Johann Sebastian Bach zijn zes Brandenburgse concerten. In 1721 was Bach in dienst van Prins Leopold van Anhalt-Köthen maar was niet meer tevreden in zijn functie en was op zoek naar een nieuwe betrekking. Hij besloot deze verzameling concerten op te dragen een Christian Ludwig, Markgraaf van Brandenburg, in de hoop dat hij aan zijn hof kon werken. Tevergeefs: de Markgraaf bood hem geen positie aan, hij bedankte de componist zelfs niet. In de categorie mislukte sollicitaties is dit dan ook waarschijnlijk een van de meest artistiek succesvolle. Het eerste concert is een uitbundige compositie en het enige concert wat uit vier delen bestaat. In het tweede concert is een bijzondere rol weggelegd voor de trompet: het is een ontzettende uitdaging voor trompettisten. Oorspronkelijk schreef Bach deze partij niet voor trompet maar voor clarino, een voorloper van de huidige trompet. Dit instrument werd echter steeds minder gebruikt en daardoor kwamen er steeds minder mensen die de clarino konden bespelen. Het instrument in de loop van de jaren vervangen door een trompet. Bach schreef het derde concert uit de verzameling voor drie violen, drie altviolen, drie cello’s en een basso continuo in de begeleiding.Gottfried von der Goltz, Freiburger Barokorchester
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Zijn bijnaam was 'King Arthur' - want Arthur Rubinstein was de onbetwiste koning onder de 20e-eeuwse pianisten. Hij werd vooral bekend als vertolker van het romantische repertoire, met name dat van Chopin, maar hij liet geen enkel genre links liggen. In deze aflevering van ‘Classic Archive’ ontdekken we de modernste van de romantici middels twee fragmenten uit een concert dat in 1967 in de Londense Royal Festival Hall werd opgenomen. Dit is voor muziekliefhebbers een uitgelezen gelegenheid om (opnieuw) kennis te maken met Rubinsteins uitvoeringen van stukken van Beethoven (diens 'Vierde Pianoconcert') en Frédéric Chopin (zijn 'Polonaise Nr. 6 "Heroïsche"). De Hongaarse dirigent Antal Dorati dirigeert het London Philharmonic Orchestra. Op tachtigjarige leeftijd geeft Arthur Rubinstein nog ruim blijk van zijn fenomenale talent en jeugdigheid – tien jaar voor zijn pensioen. Als bonus bevat deze aflevering zeldzame beelden uit een korte stomme film, waarin de handbewegingen van Rubinstein in slow-motion werden vastgelegd voor gebruik in pianolessen. Arthur Rubinstein (piano), London Philharmonic Orchestra, Antal Dorati
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Sinds 1999 is het Bachfest Leipzig het belangrijkste festival op het gebied van de muziek van J.S. Bach. Dit concert was een van de hoogtepunten van de editie van 2004. Sigiswald Kuijken dirigeert kamerkoor Ex Tempore, gespecialiseerd in muziek uit de 17e en 18e eeuw, en La Petite Bande, een orkest dat zich richt op oude muziek.La Petite Bande, Ex Tempore, Sigiswald Kuijken, Sophie Karthäuser (sopraan); Patrizia Hardt (alt); Christophe Einhorn (tenor); Christoph Genz (tenor); Jan Van der Crabben (bas-bariton); Stephan Genz (bas)
Net voor zijn 65ste verjaardag in november 2007 voltooide Daniel Barenboim een cyclus van Beethovens pianoconcerten. Deze concerten, live opgenomen op het prestigieuze Klavier-Festival Ruhr in mei 2007, geven zowel een zeer persoonlijke en bijzondere lezing van Beethovens muziek weer als de levenslange toewijding van de artiest aan deze componist. Barenboim is een van de meest prolifische en spraakmakende artiesten op de huidige internationale podia en de meesterwerken van Beethoven hebben door zijn carrière heen een belangrijke plek ingenomen in zijn repertoire, als dirigent en ook als pianist. Beethoven zelf was een virtuoze toetsenist van bijna ontzagwekkend statuur, die opzien baarde waar hij ook ging. Het is dan ook niet gek dat de piano een centrale rol kreeg in Beethovens repertoire. Daniel Barenboim, als artiest en voormalig wonderkind al lange tijd een onmisbaar deel van de internationale muziekwereld zowel op de bok als achter de piano, is de perfecte partij voor deze uitdagende muziek. Tegelijkertijd dirigerend en spelend voert hij de Staatskapelle Berlin aan, al bijna twee decennia zijn orkest en door hem geprezen om zijn uitzonderlijk donkere en warme geluid. Met een traditie die terugvoert tot 1570 is de Staatskapelle Berlin een van de oudste orkesten ter wereld. ‘Barenboim speelt Beethoven’ brengt twee muzikale genieën samen.Daniel Barenboim, Staatskapelle Berlijn
Toen de muziekcriticus Eduard Hanslick de Vierde Symfonie van Johannes Brahms voor de eerste keer hoorde was hij niet bijzonder enthousiast. “Gedurende het hele eerste deel had ik het gevoel dat ik geslagen werd door twee ontzettend intelligente mensen”. Dit negatieve oordeel heeft misschien te maken met het feit dat Hanslick tijdens deze prive-première een versie voor twee piano’s heeft gehoord in plaats van de normale symfonieorkest bezetting. Het publiek was gelukkig beter te spreken over deze laatste Brahms-symfonie. Vooral het vrolijke derde deel werd zo enthousiast ontvangen dat concertbezoekers regelmatig eiste dat het nog een keer gespeeld werd. Maar het meest bijzondere deel is waarschijnlijk de finale. Brahms gebruikt voor dit deel namelijk het werk van een andere grote componist: de cantate ‘Nach dir, Herr, verlanget mich’ (BWV 150) van Johann Sebastian Bach. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
U kijkt haar het Strijkkwartet in e mineur van Guiseppe Verdi. Hoewel Verdi met name bekend staat als operacomponist, heeft hij ook zich ook gewaagd aan de kamermuziek, zoals het eerste deel van dit prachtige strijkkwartet laat zien. Het werk wordt uitgevoerd door het Artemis Quartet. Artemis Quartet
Placido Domingo en de Berliner Philharmoniker spelen Sarasates 'Carmenfantasie', met Sarah Chang op de viool.Placido Domingo, Berliner Philharmoniker, Sarah Chang (viool)
De Partitas van Johann Sebastian Bach zijn samen met de zijn zes Cello Suites en Paganini Caprice’s voor vioolsolo een van de weinige pareltjes voor een niet-begeleid snaarinstrument. Doordat de viool het zonder de begeleiding van een ander instrument moet doen, zitten alle Partitas vol met technische hoogstandjes, iets wat in de nog virtuoos-loze tijd van Bach vrij ongewoon was. Deze werken zijn dan ook in hoge mate bepalend geweest voor de ontwikkeling van de viooltechniek. Vooral de Chaconne uit zijn partita in d klein is berucht: het is een kolossale serie van variaties, waarin alle speeltechnieken uit Bachs tijd te vinden zijn. Viktoria Mullova
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.

Nu & Straksop Brava

Sarasate - Carmenfantasie
23:18
Bach - Chaconne uit Partita in d klein
23:31

Doorzoek de TV Gids

De FoyerMenno van Delft

Van zondag 25 januari tot en met zondag 1 februari speelt klavecinist Menno van Delft op het fluisterzachte klavichord een programma gevuld met de muziek van Johann Sebastian Bach. Voor De Foyer zijn enkele vrijkaarten beschikbaar in TivoliVredenburg.

Lees verder »

Brava WebshopMahler: Symphonies Nos. 3 & 4

Paavo Järvi en het Frankfurt Radio Symphony Orchestra zetten hun Mahler-cyclus voort met een prachtige uitvoering van de symfonieën Nr. 3 & 4, met als solisten Waltraud Meier en Genia Kühmeier.

Lees verder »