Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Drie zusters bedenken wat zij de Tsaar zouden schenken als zij met hem zouden mogen trouwen. De oudste zou een feestmaal bereiden, de middelste voor iedereen nieuwe kleren maken en de jongste zou hem een heldenzoon schenken. Tsaar Saltan komt plotseling binnen en vraagt de jongste zuster ten huwelijk. Haar twee zussen stelt hij te werk aan het hof de oudste wordt kok en de middelste weefster. Nauwelijks is de nieuwe tsaritsa (Militrissa) zwanger of tsaar Saltan moet op oorlogspad. Als zijn zoon wordt geboren, zendt de tsaritsa hem een bericht van de geboorte. De slechte zusters en hun oude helpster Babaricha verwisselen echter de blijde boodschap met de mededeling, dat de tsaritsa een monster heeft gebaard. Tsaar Saltan ontsteekt in woede en op zijn bevel worden moeder en kind in een ton gespijkerd en in zee gegooid. Moeder en kind (Gvidon genaamd, die op wonderbaarlijke wijze volwassen is geworden) spoelen aan op het eiland Buyan. Door toeval bevrijdt Gvidon een magische zwaan van een boze tovenaar. Hij wordt daarvoor rijkelijk beloond en uiteindelijk lukt het Gvidon, met hulp van de zwaan, zijn ouders weer te herenigen.Antony Hermus, Limburgs Symfonie Orkest, Koor Conservatorium Maastricht, Marcel van Dieren, Fenna Ograjensek, Karin Stobos, Kim Savelsbergh, Lucia Meeuwsen, Harrie van der Plas, Lenka Brazdilikova, Mark Omvlee, Wirad Witholt, Niels van Doesum, Walter de Groote
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Richard Strauss’ machtige ‘Alpensymfonie’ was het middelpunt van de festiviteiten in september 1998, toen de Sächsische Staatskapelle Dresden haar 450e verjaardag vierde. En niet zonder reden: de componist schreef dit werk in 1915 speciaal voor dit orkest. Ook op het programma: Antonio Vivaldi’s ‘Concerto per l’orchestra di Dresda’, Carl Maria von Webers ‘Jubel Ouverture’ en Richard Wagners ‘Ouvertüre zu Rienzi’, allen geschreven voor de Staatskapelle. Giuseppe Sinopoli, Sächsische Staatskapelle Dresden
Robert Schumann was nog maar net met Clara Wieck getrouwd toen hij zijn eerste poging stappen in de symfonische muziek zette. Tot dat moment was hij vooral bekend door zijn werken voor piano en zang, zijn kersverse echtgenote moedigde hem aan om vooral ook een symfonie te schrijven. Aldus geschiedde: in slechts vier dagen schetste hij zijn eerste symfonie en slechts een maand later had hij ook de orkestratie klaar. De première werd op 31 maart 1841 gedirigeerd door niemand minder dan Felix Mendelssohn. Het werk kreeg als bijnaam ‘Frühlingssymfonie’ (lentesymfonie), volgens Clara omdat haar man geïnspireerd was geraakt door de lentegedichten van Adolph Boettger. De componist wijdde het echter aan de wittebroodsweken en sprak van een ‘Liebesfrühling’. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.David Zinman, Tonhalle Orchester Zürich
De meeste mensen zullen de Rus Alexander Borodin voornamelijk kennen van de Poolse Dansen uit zijn opera ‘Prins Igor’. Borodin heeft ook geen overweldigend groot oeuvre, maar dat kan ook haast niet anders als je bedenkt dat hij eigenlijk een chemicus was en het componeren ‘erbij’ deed. Het duurde dan ook een behoorlijke tijd voordat zijn Tweede Symfonie voltooid was. De componist maakte de eerste schetsen in 1869, maar het werk werd pas in 1877 voor de eerste keer uitgevoerd. Het werk werd niet enthousiast ontvangen wat ertoe leidde dat Borodin het werk reviseerde. En met succes, deze tweede is de meest populaire van zijn drie symfonieën. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
De Duitse componist Max Bruch gaf aan zijn ‘Kol Nidrei’ de ondertitel ‘Een adagio, gebaseerd op Hebreeuwse thema’s voor cello en orkest’. Kol Nidrei is het joodse gebed dat negen dagen na het Joodse Nieuwjaar driemaal wordt opgezegd. Tijdens dit gebed wordt verzocht om alle geloften en verplichtingen die men in het voorafgegane jaar op zich genomen heeft, nietig te verklaren. St. Petersburg Philharmonic Orchestra, Mischa Maisky
Door de première van zijn Vierde Symfonie werd Anton Bruckner in Wenen gerespecteerd als componist, maar geen enkel ander werk van zijn hand zou succesvoller worden als zijn Zevende Symfonie in E groot. Artur Nikisch gaf de eerste uitvoering weg samen met het Gewandhausorchester Leipzig op 30 januari 1884, in januari 1885 werd de symfonie voor de eerste keer in Wenen uitgevoerd door Hans Richter en de Wiener Philharmoniker. Het tweede deel van deze compositie is onlosmakelijk verbonden met de idool van Bruckner, Richard Wagner het adagio is geschreven met de dood van Wagner in zijn achterhoofd en voor het eerst maakt Bruckner gebruik van de Wagner tuba. Tijdens deze uitzending: het derde deel. Claudio Abbado, Lucerne Festival Orchestra
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hier zingt hij 'Freunde, das leben ist lebenswert' uit Léhars 'Giuditta'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
,,Ook heb ik iets geschreven voor de scene ‘In de hal van de Bergkoning’ – iets waar ik letterlijk niet naar kan luisteren omdat het absoluut riekt naar overdreven Noors nationalisme en trol-achtige zelfgenoegzaamheid. Maar ik heb het vermoeden dat de ironie waarneembaar is.” Edvard Grieg was niet heel erg te spreken over wat ongetwijfeld zijn meest populaire compositie is. Zijn muziek bij Henrik Ibsens toneelstuk ‘Peer Gynt’ was vanaf de eerste uitvoering in 1876 een groot succes en de muziek is sindsdien universeel geliefd. Tijdens deze uitzending 'Solveigs Lied'.Neeme Järvi, Berliner Philharmoniker
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'Mes Amis' uit 'La Fille du régiment' van Gaetano Donizetti.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
De Goldbergvariaties danken hun naam aan een anekdote uit een vroege biografie van Johann Sebastian Bach. De klavecinist Johann Gottlieb Goldberg was in dienst van graaf Hermann Carl von Keyserlingk, die regelmatig leed aan slapeloosheid. Op aandringen van de graaf schreef Bach op één aria 30 variaties, zodat Goldberg deze kon uitvoeren als zijn broodheer weer eens niet in slaap kon komen. Als dankbaarheid voor deze compositie schonk de edelman Bach een gouden beker met honderd Louis d’Or. Vandaag de dag wordt ernstig getwijfeld aan het waarheidsgehalte van dit verhaal maar dat doet niets af aan de pracht van deze set met werken.Evgeni Koroliov
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Ooit was Frans Brüggen de beroemdste blokfluit speler ter wereld, op dit ogenblik wordt hij beschouwd als de expert op het gebied van de achttiende en negentiende eeuwse muziek. Geboren in Amsterdam alwaar hij musicologie studeerde aan de universiteit, werd hij op 21- jarige leeftijd benoemd als professor aan het Haags Conservatorium en later verwierf hij de positie van Erasmus professor aan de Harvard University en Regent professor aan de Universiteit van Berkeley. En zoals Luciano Berio ooit over Frans Brüggen schreef: een muzikant die geen archeoloog is maar een groot kunstenaar. Een bijzonder musicus. Samen met zijn Orkest van de Achttiende Eeuw speelde hij in het Chopin-jaar 2010 de bekendste meesterwerken in de concertzaal van Warschau. Op het programma staan Chopins composities voor piano en orkest, uitgevoerd door de pianisten Kevin Kenner, Nelson Goerner en Janusz Olejniczak.Frans Brüggen, Orkest van de Achttiende Eeuw, Kevin Kenner (piano), Nelson Goerner (piano), Janusz Olejniczak (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De aankoop van een nieuw instrument, een Erard fortepiano, inspireerde Ludwig van Beethoven in 1803 tot het componeren van zijn Pianosonate Nr. 21 ‘Waldstein’. De componist wist toen al een jaar of twee van zijn gehoorproblemen, maar zijn oren waren nog goed genoeg om van de heldere tonen van zijn nieuwe aankoop te genieten. Beethoven droeg de sonate op aan zijn vriend en mecenas Graaf Ferdinand von Waldstein. Het werk wordt beschouwd als een van Beethovens beste pianosonates (en ook een van de technisch veeleisende), en wordt door de sonore klanken aan het begin van het werk ook wel eens ‘de dageraad’ of ‘aurora’ genoemd.Nelson Freire
Mario Castelnuovo Tedesco heeft een oeuvre nagelaten dat gehoord mag worden. Hoewel hij bij het grote publiek als componist onbekend is gebleven heeft hij zijn kennis doorgegeven aan een aantal leerlingen die nu als heel beroemde filmcomponisten bekend staan zoals Henry Mancini, Andre Previn en John Williams. Op aanraden van Andres Segovia is hij als Italiaans joodse burger naar Amerika uitgeweken om daar zijn geluk te beproeven, en hij vond werk in de filmindustrie in Hollywood. ”Caprice Diabolico” is een gitaarsolo die geïnspireerd is op de grote vioolvirtuoos Niccolo Paganini. Hierna volgt een werk van de Britse componist Benjamin Britten. Hij schreef deze Nocturne voor Julian Bream met als basis de compositie “Come Heavy Sleep”van John Dowland. De compositie vertelt de doodstrijd van een stervende die tevergeefs tracht het onvermijdelijke einde te ontworstelen en uiteindelijk bevrijd wordt als het lied waarop deze compositie gebaseerd is weerklinkt! Als laatste klinkt de Sonate K1 van Domenico Scarlatti, de eerste van 560 sonates oorspronkelijk voor het clavecimbel geschreven. Maar met deze uitvoering, tegen de historische achtergrond van het havenfront van Enkhuizen, laat de Venetiaan Alberto Mesirca horen hoe deze muziek uit Italië op een weergaloze wijze kan klinken op een gitaar! Bravo Alberto!Alberto Mesirca
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. In dit concert komen oud en nieuw samen in een programma met daarop Johann Sebastian Bachs 'Concerten voor twee piano’s', en Richard Strauss’ 'Metamorphosen voor 23 strijkers'. U luistert nu naar het 'Sextet op. 36' van Johannes Brahms. Renaud Capuçon (viool), Aki Saulière (viool), Alina Ibragimova (viool), Béatrice Muthelet (altviool), Gautier Capuçon (cello), Clemens Hagen (cello)
In 1943, nadat zijn gezondheid in korte tijd achteruit gegaan was, werd er leukemie geconstateerd bij Béla Bartók. Een kleine drie jaar eerder was hij het Europa van de Tweede Wereldoorlog ontvlucht naar de Verenigde Staten, maar daar voelde hij zich artistiek geïsoleerd en hij had bovendien financiële zorgen. Erkenning kreeg hij alleen voor zijn pianospel maar door zijn slechte gezondheid kon hij na januari 1943 niet meer concerteren. De Hongaarse componist was emotioneel en fysiek bankroet. Hij lag in het ziekenhuis toen Serge Koussevitzky, dirigent van het Boston Symphony Orchestra, hem kwam vragen of hij een groot orkestraal werk wilde componeren. Wat Bartók niet wist is dat de financiering van deze opdracht tot stand was gekomen door zijn mede-emigranten en goede vrienden: de violist Joseph Szigeti en de dirigent Fritz Reiner. Deze opdracht kwam voor Bartók op een cruciaal moment in zijn leven: hij hervond zijn energie en binnen zeven weken had hij zijn Concert voor Orkest af. De première op 1 december 1944 in Boston was een groot succes en Bartóks muziek werd eindelijk ook in de Verenigde Staten gewaardeerd. Nieuwe compositieopdrachten kwamen binnen maar zijn gezondheid liet hem wederom in de steek: Bartók stierf in september 1945.Pierre Boulez, Berliner Philharmoniker
Daniel Barenboim speelt Wolfgang Amadeus Mozarts Pianosonate Nr. 10 in C majeur, KV 330, deel een.Daniel Barenboim
Daniel Barenboim speelt Wolfgang Amadeus Mozarts Pianosonate Nr. 10 in C majeur, KV 330, deel twee.Daniel Barenboim
Daniel Barenboim speelt Wolfgang Amadeus Mozarts Pianosonate Nr. 10 in C majeur, KV 330, deel drie.Daniel Barenboim
Het verhaal van Wolfgang Amadeus Mozart’s ‘Die Zauberflöte’ (1791) behoort tot de raadselachtigste van het hele operarepertoire. Wat op het eerste gezicht een wonderlijk sprookje over de strijd tussen goed en kwaad lijkt, staat bol van de diepere symbolische lagen en verwijzingen naar vrijmetselarij. Centraal staat het menselijk streven naar wijsheid en het gevecht tegen de duisternis, gepersonifieerd door de Koningin van de Nacht. Tijdens deze uitzending de ouverture van de opera.Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest
Thomas Zehetmair is een violist waar je voor omrijdt. Zehetmair is een wereldster die het vioolspel naar een hoger plan tilt. Dat wordt dansen bij Mozart’s Rondo voor Viool en Orkest. Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Thomas Zehetmair (viool)
De illustere Lieve Vrouwe Broederschap, waarvan Jheronimus Bosch deel uitmaakte, herdacht vier keer per jaar de ontvallen broeders. Zo ook rond Allerzielen. Vanaf 2010 wordt in deze periode jaarlijks Jheronimus Bosch herdacht met een concert in de Sint-Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch. In 2011 staan de ‘Maurerische Trauermusik’ van Wolfgang Amadeus Mozart en het Requiem van Joseph Eybler Centraal. Ter gelegenheid van dit concert schreef emeritus hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde prof. dr. Herman Pleij het essay ‘Verbeelding’. Geïnspireerd op het werk en gedachtegoed van Bosch geeft Pleij op meeslepende en humoristische wijze inhoud aan de verschillende betekenissen van het woord ‘verbeelding’, waarbij hij de lezer steeds een spiegel voorhoudt. Marc Versteeg dirigeert het kamerkoor Capella Brabant en het Concerto Barocco. Marc Versteeg, Capella Brabant, Concerto Barocco, Nicola Mills (sopraan), Maaike Poorthuis (alt), Robert Lust (tenor) en Harry van der Kamp (bas)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Misschien is er wel geen ander orkest en concertzaal ter wereld waar de muziek van Gustav Mahler zo tot zijn recht komt als bij het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) en het Amsterdamse Concertgebouw. Op uitnodiging van de toenmalige dirigent van het KCO, Willem Mengelberg, digereerde Mahler in het begin van de vorige eeuw meerdere malen eigen werk in Amsterdam, waarbij hij vol lof sprak over het orkest en de dirigent. Tijdens deze uitzending van Mahlers liederen uit ‘Des Knaben Wunderhorn’ staat een andere grootheid op de bok voor het KCO: de Nederlandse dirigent Bernard Haitink. Orkest en dirigent worden vergezeld door de jonge Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn. Het concert wordt afgesloten met een prachtige uitvoering van Ludwig van Beethovens 'Zesde Symfonie', de 'Pastorale'. Bernard Haitink, Koninlijk Concertgebouworkest, Christianne Stotijn (mezzosopraan)
Op de originele partituur van Richard Wagner’s Siegfried Idyll staat te lezen: ‘Tribschen Idyll, met Fidi’s vogelgezang en oranje zonsopgang, een symfonische verjaardagswens voor Cosima van haar Richard’. Dit werk is zeer intiem, niet alleen doordat het geschreven is voor klein orkest wat ongewoon is voor Wagner, maar zo verwijst de oranje zonsopgang bijvoorbeeld naar de kleur behang in Cosima’s slaapkamer. Een zeer persoonlijke compositie dus, die Wagner in het geheim componeerde en repeteerde. Op Eerste Kerstdag 1870 verzamelde Wagner een klein orkest en liet het dit werk spelen in het trappengat voor Cosima’s slaapkamer, bij wijze van verjaardag verrassing. Het verhaal gaat dat Cosima zo ontroerd was dat ze er niet genoeg van kreeg en de musici het stuk nog een aantal keer moesten uitvoeren. De Siegfried in deze titel verwijst overigens niet naar de held uit zijn gelijknamige opera, maar naar hun zoon, wiens koosnaam Fidi was. Manfred Honeck, Verbier Festival Orchestra
De Sultan Sjahriaar is overtuigd van de ontrouw van vrouwen en heeft daarom gezworen om elk van zijn echtgenoten na de eerste nacht te doden. Maar Shéhérazade heeft haar leven gered door hem te boeien met de verhalen die zij hem tijdens 1001 nachten heeft verteld. Geprikkeld door zijn nieuwsgierigheid stelde de Sultan haar executie steeds een dag uit en gaf zijn bloedig plan uiteindelijk helemaal op. In de ban van deze vertellingen van Duizend-en-één-nacht componeerde de Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov zijn exotische Shéhérazade. Deze symfonische suite bestaat uit vier delen die elk een levensreddend verhaal uitbeelden. De viool is de rode draad in het werk, dit is Shéhérazade die we haar verhalen horen vertellen. Neeme Järvi, Berliner Philharmoniker
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het derde deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het derde deel.Ayur Piano Trio
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het vierde deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
Het is voor ons, na een eeuw van slechte uitvoeringen in bizarre combinaties, haast niet meer voor te stellen hoe magisch de eerste uitvoering van Jean Sibelius’ Valse Triste moet zijn geweest. Sibelius schreef dit mini-toongedicht als deel van de toneelmuziek bij ‘Kuolema’, een stuk van de hand van zijn zwager. Door het overweldigende succes begon dit stuk een eigen leven te leiden, en het wordt nu meestal separaat uitgevoerd. Kuolema vertelt het verhaal van een oude vrouw die dolblij is haar overleden man weer terug te zien. Uit vreugde begint zij met hem te dansen, maar wij als publiek weten dat het de dood is waar ze in werkelijkheid mee danst. Aan het einde van het stuk wordt duidelijk dat de vrouw zelf ook is overleden. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe
Francis Poulenc Sonate voor klarinet en piano is een van zijn laatste composities en opgedragen aan een andere componist: Arthur Honegger. Het plan was dat de wereldberoemde klarinettist Benny Goodman, tevens de opdrachtgever van het werk, samen met Poulenc het stuk voor de eerste keer zou uitvoeren maar helaas stierf de componist op 30 januari 1963 vrij plotseling aan een hartaanval. De sonate zelf was op een aantal kleine dingen na voltooid en Goodman gaf op 10 april alsnog de première in Carnegie Hall, begeleid door niemand minder dan Leonard Bernstein. Naar aanleiding van dit concert schreef de muziekcriticus Harold C. Schoenberg in The New York Times: ‘Poulenc was geen ‘grote’ componist, zijn emotionele bereik was te beperkt, maar wat hij deed, deed hij perfect…’. Tijdens deze uitzending: het eerste deel. Michael Collins (klarinet) en Julien Quientin (piano)
Doordat zijn ‘Merry Wives of Windsor’, het enige stuk is wat nu nog regelmatig wordt uitgevoerd, wordt Otto Nicolai door velen gezien als een ‘één-compositie-componist’. En ook al is deze opera misschien wel terecht zijn meest gespeelde, dat neemt niet weg dat de overige composities ook zeker gehoord mogen worden. Door zijn hoge verwachtingen en zijn vroege dood heeft hij maar weinig werken op zijn naam staan, diegene die hij heeft gecomponeerd zitten echter goed in elkaar. Nicolai is bovendien bekend om een ander noemenswaardig feit: toen hij bij de Weense Hofoper werkzaam was organiseerde hij instrumentale concerten, een praktijk waaruit de Wiener Philharmoniker zou ontstaan.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig
Alhoewel hij zijn 60e verjaardag in 2007 vierde heeft de wereldberoemde violist Gidon Kremer zich muzikaal gezien altijd jong gehouden met zijn spontaniteit en zijn open geest. Deze topviolist is een allround musicus, thuis in vele verschillende muziekstromingen, en dit laat hij zien samen met zijn Kremerata Baltica. Het ensemble is opgericht door Kremer zelf en bestaat uit jonge topmusici uit de Baltische staten. Deze compositie ‘Sempre Primavera’ heeft Kremer zelf samengesteld. Gidon Kremer, Kremerata Baltica
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Franse countertenor Philippe Jaroussky is pas na een omweg in een succesvolle zangcarrière terecht gekomen hij begon op zijn elfde op viool en leerde op zijn vijftiende piano spelen. Pas toen hij op achttienjarige leeftijd zanglerares Nicole Fallien tegenkwam besloot hij zich uitsluitend op de zang te richten. Inmiddels is hij een van de bekendste klassieke zangers ter wereld en wordt door velen geroemd door de zuiverheid van zijn stem en zijn frisse optreden, waarmee hij ongetwijfeld het imago van oude muziek heeft opgekrikt. Tijdens het Verbier Festival van 2009 presenteerde hij samen met pianist Jérôme Ducros een afwisselend Frans programma met onder andere werken van Gabriel Fauré, Camille Saint-Saëns, Cécile Chaminade en Reynaldo Hahn. Philippe Jaroussky (countertenor), Jérôme Ducros (piano)
Het eerste concert van Sir Simon Rattle als chefdirigent van de Berliner Philharmoniker werd op een feestelijke manier gevierd met een spetterend inauguratieconcert, waarin oud (Mahlers Vijfde Symfonie) en nieuw (Aslya van Thomas Adès) gecombineerd werden. En met zeer veel succes, de kersverse chef-dirigent werd na de uitvoering van Aslya maar liefst vijf keer door het publiek terug het podium op geroepen. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Henk de Graaf, Daniël Wayenberg en Itamar Shimon spelen Robert Schumanns Märchenerzählungen, Op. 132, en Wolfgang Amadeus Mozarts Kegelstatt-trio, KV. 498.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg, Itamar Shimon
Het Valerius Ensemble, onderdeel van het Nederlands Symfonieorkest, is opgericht in 1988. Het ensemble speelt uiteenlopende programma’s in wisselende bezettingen. Het Valerius Ensemble speelt kamermuziek in de breedste zin van het woord, van klassieke werken tot moderne muziek. Per seizoen speelt het ensemble gemiddeld 23 concerten. Daarnaast zijn zij actief in deiverse educatieve projecten voor basisscholen in Enschede. Ook wordt er regelmatig meegewerkt met muziektheaterprogramma's en andere speciale projecten met of zonder theatergezelschappen. U luistert nu naar het pianokwartet Nr. 2 in E op. 87 van Antonin DvorakValerius Ensemble
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Hans en Grietje lezen hun eigen sprookje voor en beleven de gebeurtenissen tussen realiteit en fictie. Hans en Grietje worden, gekweld door honger en armoede, door hun moeder het huis uitgestuurd. Ze dwalen rond, maar merken tot hun schrik dat ze de weg naar huis niet meer weten. Als de duisternis invalt, verschijnt het Zandmannetje. Hij sust de kinderen in slaap en zij worden beschermd door veertien engelen. Wanneer ze de volgende morgen gewekt worden door het Dauwmannetje, zien ze een taart staan waarvan ze - hongerig als ze zijn - onmiddellijk beginnen te eten. De heks aan wie de taart toebehoort, ontdekt de beide kinderen en sluit Hans op in een kooi om vetgemest te worden. Grietje moet haar helpen met het bakken van koeken. Wanneer de heks even niet oplet, duwt Grietje haar in de oven en bevrijdt haar broertje. Ze worden herenigd met hun gelukkige ouders.Stefan Veselka, Limburgs Symfonie Orkest, Karin Strobos, Kim Savelsbergh, Willem de Vries, Miranda van Kralingen, Mark Omvlee
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
In 1943, nadat zijn gezondheid in korte tijd achteruit gegaan was, werd er leukemie geconstateerd bij Béla Bartók. Een kleine drie jaar eerder was hij het Europa van de Tweede Wereldoorlog ontvlucht naar de Verenigde Staten, maar daar voelde hij zich artistiek geïsoleerd en hij had bovendien financiële zorgen. Erkenning kreeg hij alleen voor zijn pianospel maar door zijn slechte gezondheid kon hij na januari 1943 niet meer concerteren. De Hongaarse componist was emotioneel en fysiek bankroet. Hij lag in het ziekenhuis toen Serge Koussevitzky, dirigent van het Boston Symphony Orchestra, hem kwam vragen of hij een groot orkestraal werk wilde componeren. Wat Bartók niet wist is dat de financiering van deze opdracht tot stand was gekomen door zijn mede-emigranten en goede vrienden de violist Joseph Szigeti en de dirigent Fritz Reiner. Deze opdracht kwam voor Bartók op een cruciaal moment in zijn leven: hij hervond zijn energie in binnen zeven weken had hij zijn Concert voor Orkest af. De première op 1 december 1944 in Boston was een groot succes en Bartóks muziek werd eindelijk ook in de Verenigde Staten gewaardeerd. Nieuwe compositieopdrachten kwamen binnen maar zijn gezondheid liet hem wederom in de steek: Bartók stierf in september 1945. Tijdens deze uitzending: het laatste deel.Pierre Boulez, Berliner Philharmoniker
U kijkt naar prachtige beelden van de Wörthersee.
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. In deze uitzending: 'Partita Nr. 6 in e klein, BWV 830', deel 1.David Fray (piano)
U kijkt naar prachtige beelden van het Hollandse landschap.
,,Voor mij was tango altijd meer voor de oren dan voor de voeten.” Dit zijn de woorden van de legendarische tango componist Astor Piazzolla. De familie van Piazzolla verhuisde toen Astor nog jong was van Argentinie naar New York, maar om de band met het thuisland niet kwijt te raken, kocht zijn vader een bandoneon. Een passie was geboren: de componist weidde de rest van zijn leven aan de tango. Het is dan ook niet overdreven om te zeggen dat Piazzolla de belangrijkste figuur in de geschiedenis van de tango is. Tijdens deze uitzending kunt u luisteren naar Invierno Porteno. John Neschling, Orquestra Sinfônica do Estado de Sao Paulo
‘La Canzone del Velo’, oftewel het lied van de sluier, wordt in Giuseppe Verdi’s opera Don Carlos (1867) voor de gelijknamige hoofdpersoon gezongen door hofdame Prinses Eboli. Het lied gaat over een Moorse koning die zit te fantaseren over een gesluierde schoonheid. Wanneer de sluier uiteindelijk afgaat, blijkt zij zijn verwaarloosde echtgenote te zijn. De term sluier is hier dubbelzinnig: Het lied is namelijk ook een versluierde liefdesverklaring van Eboli aan Don Carlos. Deze verlangt nog steeds naar Elizabeth van Frankrijk, die nadat ze elkaar de liefde verklaarden uitgehuwelijkt werd aan Carlos’ vader Filips II. Ondanks dat ze nu zijn stiefmoeder is, is Carlos altijd van haar blijven houden. Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Anna Caterina Antonacci (sopraan)
Margarita Höhenrieder speelt de Suite in C groot van de Duitse componist Harald Genzmer.Margarita Höhenrieder
Dwalend door een van de mooiste steden van Italië word je vanzelf geïmponeerd en geïnspireerd door zoveel schoonheid om je heen. De tijd lijkt hier stil te staan. Venetië-stad, maar ook de buitenwijken en eilanden zoals Murano, Burano en het Lido zijn adembenemend mooi, vooral in de herfst en winter. Pianist Henk Wieman componeerde 'Venezia' als een muzikale tocht door deze betoverende stad.Henk Wieman, Belgisch Strijkorkest
Het woord ‘scherzo’ betekent zoveel als ‘grap’, ‘capriccioso’ vertaalt naar ‘vrij’. Het moge dus duidelijk zijn dat in Antonín Dvorák’s Scherzo capriccioso de zwaarmoedigheid en het drama ver te zoeken zijn. Hij wil met dit werk maar een ding, en dat is plezier hebben. Met het Luzerner Sinfonieorchester onder leiding van Neeme Järvi is dat geen enkel probleem. Neeme Järvi, Luzerner Sinfonieorchester
Als jongeman dacht de Spaanse Alfredo Kraus er geen moment over na om van zingen zijn beroep te maken. Pas na hevig aandringen van vrienden ging hij het zingen serieus te nemen, een besluit wat hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Dankzij zijn kritische keuze in rollen (hij zong nooit iets wat te zwaar voor zijn stem zou zijn) en zijn beperkte optreedschema heeft deze tenor een van de langstlopende carrières in de recente geschiedenis. Tijdens deze uitzending zingt hij Duparcs 'Extase'.Alfredo Kraus, Edelmiro Arnaltes (piano)
Beide van Robert Schumanns Sonates voor Viool en Piano zijn gecomponeerd toen hij werkzaam was als dirigent in Düsseldorf in 1851. Hierdoor zijn ze merkbaar anders dan de eerder gecomponeerde kamermuziekwerken zoals het Pianokwintet en de drie strijkkwartetten. Het geestelijke verval van de componist is al in de muziek terug te horen. De eerste uitvoering werd gegeven door zijn vrouw Clara Schumann en violist Ferdinand David in 1852.Tijdens deze uitzending: het derde deel.Helene Grimaud (piano), Renaud Capucon (viool)
De meeste mensen zullen Jacques Offenbach kennen als een buitengewone operette componist. Maar dat hij ook nog een virtuoze cellist was, is minder bekend. Zijn ‘Grand concerto’ voor cello en orkest is een werk wat niet vaak in de concertzalen te horen is maar dit karakteristiek werk is een genot om naar te luisteren. De Britse cellist Raphael Wallfisch is een ongeëvenaarde solist in dit ‘Concerto Militaire’ en tijdens deze opname wordt hij begeleid door maestro Jan Willem de Vriend en het Nederlands Symfonieorkest. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Raphael Wallfisch (cello)

Nu & Straksop Brava

Poulenc - Sonate voor klarinet deel 1
16:41
Nicolai - Ouverture The Merry Wives of...
16:47

Doorzoek de TV Gids

De FoyerOpera & Film in Rotterdam

Zaterdag 24 januari verzorgt Sinfonia Rotterdam in de Doelen een prachtig concert met werken van Rossini en Mozart en live begeleiding van de hilarische operafilm Gianni Schicchi van Opera Spanga. Voor De Foyer zijn enkele vrijkaarten beschikbaar.

Lees verder »

Brava WebshopCadeautips voor Kerst

Brava heeft elf prachtige DVD's uitgezocht, die u zou kunnen schenken met Kerst of Oud & Nieuw. Het betreft zowel enkele opvallende nieuwe uitgaven als populaire titels van de afgelopen jaren!

Lees verder »