Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Is er ooit een liefde meer onmogelijk geweest dan die van de Jood Samson en de Filistijnse Dalila? Camille Saint-Saëns heeft dit tragische verhaal tussen twee vijandige culturen en religies van prachtige muziek voorzien. In deze Palestijnse-Israelische productie met regie van Omri Nitzan en Amir Nizar Zuabi staat de complexe relatie tussen de onderdrukte en de onderdrukkers centraal. Een verrassend actuele opera over de mechanismen van het fanatisme: het Bijbelse verhaal van Samson en Dalila toont op exemplarische wijze hoe verzoening faalt door religieus-politieke motieven. Samson en Dalila offeren hun persoonlijke geluk op voor hun religieuze idealen, aangespoord door de politieke raadgever. Tomás Netopil, koor en orkest van de Vlaamse Opera Antwerpen/Gent, Torsten Kerl (Samson), Marianna Tarasova (Delilah), Nikola Mijailovic (Hogepriester), Gijs Van der Linden (Een oude Hebreeuw); Milcho Borovinov (Abimélech); Tijl Faveyts (Een oude Hebreeuw)
Tijdens Pasen 2010 fungeerde het Venezolaanse Simón Bolívar Youth Orchestra als het orkest-in-residentie van het Lucerne Festival. Voortgestuwd door hun grote fan Claudio Abbado wist het orkest ook op deze bijzondere avond het publiek te enthousiasmeren op de levendige wijze en op het hoge muzikale niveau dat we van dit orkest gewend zijn. Na een schitterende uitvoering van Prokofjev’s ‘Scythische Suite’, Opus 20, werd het ensemble bijgestaan door de jonge, talentvolle Oostenrijkse sopraan Anna Prohaska. Een roerende vertolking van Tsjaikovski’s Symfonie Nr. 6 in b mineur, ‘Pathétique’, Opus 74 besluit de avond. Claudio Abbado, Simón Bolívar Jeugdorkest, Anna Prohaska (sopraan)
Franz Schubert schreef in het laatste jaar van zijn leven het lied 'Der Hirt auf dem Felsen'. Dit lied met de bijzondere bezetting van piano, klarinet en sopraan is geschreven op verzoek van de operazangeres Anna Milder. Schubert heeft oorspronkelijk geaarzeld om aan haar verzoek te voldoen. Feitelijk schreef hij-op haar verzoek iets wat niet strookte met zijn eigen idee van wat een lied zou moeten zijn. Desalniettemin is het inmiddels beroemde werk een belangrijke compositie geworden in het repertoire voor zowel sopraan als klarinet en piano. Wolfgang Amadeus Mozart was naast vriend tevens een groot bewonderaar van de klarinettist/componist Anton Stadler, wiens vakmanschap hem inspireerde tot het schrijven voor diens instrumenten, de klarinet en de bassethoorn. Zijn beroemde klarinetconcert en klarinetkwintet schreef Mozart voor hem. Ook werden de solo's in de opera 'La Clemenza di Tito' speciaal voor hem geschreven. Uit deze opera hoort u een bewerking voor piano, klarinet en sopraan van de aria 'Parto, ma tu ben mio'.Henk de Graaf, Clara de Vries, Daniël Wayenberg
Door het succes van George Enescu’s eerste Roemeense Rapsodie wil de rest van zijn oeuvre nog wel eens vergeten worden. Zonder de rest van zijn werken tekort te doen, deze rapsodie is inderdaad een prachtcompositie: Enescu heeft de Roemeense zigeunermuziek op een meesterlijke manier weten te verwerken. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Het Verbier Festival is een vernieuwend muziekfestival dat in 1994 voor het eerst gehouden werd. Jaar in jaar uit treden hier de grootste sterren van de klassieke muziekwereld op. Ook worden jonge, talentvolle artiesten uitgenodigd, zodat het festival een brug bouwt tussen jong talent en de grote meesters. Het Verbier Festival beoogt kwalitatief hoogstaande podiumkunsten te creëren, ontwikkelen en promoten. Ieder jaar beleven meer dan 40.000 bezoekers dit unieke en hartelijke culturele evenement. In 2007 werd het publiek getrakteerd op een schitterend concert van meesterpianist Lars Vogt. Hij speelde Schuberts 'Klavierstücke Nr. 1 en Nr. 3' en Brahms´ 'Piano Sonata Nr. 3'. Lars Vogt (piano)
Er is haast geen feestelijkere manier mogelijk om het jaar af te sluiten dan op de manier waarop de Berliner Philharmoniker en Sir Simon Rattle het doen: met een prachtig concert samen met topsolisten. In 2003 stond de Berliner Philharmonie in het teken van Maurice Ravel en George Gershwin, met onder andere Ravels ‘La Valse’, ‘Daphnis et Chloé’, de ‘Pavane pour une infante défunte’, en liederen van George Gershwin. Het podium werd gedeeld met de Grammy Award winnares Dianne Reeves, die met haar rijke en expressieve stem overduidelijk geboren is om jazz te zingen.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Dianne Reeves (zang)
De Berliner Philharmoniker onder leiding van Placido Domingo spelen "La Petenera" van Moreno Torroba.Placido Domingo, Berliner Philharmoniker
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. In deze uitzending: 'Partita Nr. 6 in e klein, BWV 830', deel 3.David Fray (piano)
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.
Claude Debussy componeerde zijn 'Rapsodie voor klarinet en piano' in 1910. Het behoort tot de meest lieflijke stukken die hij ooit heeft geschreven. Het is een tevens een populair werk voor klarinet-eindexamens op het conservatorium. Samen met Mozarts klarinetconcert en de concerten van Von Weber en Spohr behoort het tot de moeilijkste muziek voor het instrument. Het stuk vangt aan met een mysterieus begin gevolgd door een prachtige langzame solo die als het ware zweeft boven begeleiding van de trioolachtige thematiek in de piano. Daarna volgt een reeks van diverse thema's snel elkaar op. Aan het eind komt het eerste thema nogmaals terug gevolgd door een zeer moeilijke snelle passage voor beide instrumentalisten. Het werk eindigt met een gigantische loop omhoog in de klarinet en tot slot klinkt een fortissimo accoord in Ges majeur in de piano. In deze opname wordt de 'Premiére Rhapsodie' in de originele versie uitgevoerd. In 1911 maakte Debussy ook nog een bewerking voor orkest. Henk de Graaf, klarinet Daniël Wayenberg, piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
Het in Rome geschreven Pianotrio in a mineur van Tsjaikovski heeft als subtitel 'ter herinnering aan een groot artiest.' Deze grote artiest was Nikolai Rubinstein, Tsjakovski's grote vriend en mentor die in 1881 overleed. Het werk is geschreven voor de ongebruikelijke combinatie piano, viool en cello. U luistert naar het tweede deel.Ayur Piano Trio
Dwalend door een van de mooiste steden van Italië word je vanzelf geïmponeerd en geïnspireerd door zoveel schoonheid om je heen. De tijd lijkt hier stil te staan. Venetië-stad, maar ook de buitenwijken en eilanden zoals Murano, Burano en het Lido zijn adembenemend mooi, vooral in de herfst en winter. Pianist Henk Wieman componeerde 'Venezia' als een muzikale tocht door deze betoverende stad.Henk Wieman, Belgisch Strijkorkest
In 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires' neemt Astor Piazzolla, de populairste Argentijnse componist ooit, Vivaldi's 'Quattro Stagioni' als uitgangspunt. Bij Piazzolla zijn het echter niet de seizoenen van het Italiaanse vasteland, maar van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires die in de muziek verklankt worden. U luistert nu naar het eerste deel.Ayur Piano Trio
Daniel Barenboim speelt het tweede en derde deel uit de 23e Pianosonate van Beethoven, ‘Appassionata’Daniel Barenboim
Lang Lang speelt het prachtige 24e pianoconcert van Wolfgang Amadeus Mozart, vanuit de Verboden Stad.Lony Yu, Chinees Philharmonisch Orkest, Lang Lang
Goran Krivokapic werd geboren in 1979 in Montenegro en wordt op dit moment gezien als één van de meest vooraanstaande gitaristen van de nieuwe, jonge internationale gitaarwereld. Dit is niet alleen vanwege zijn virtuositeit, maar ook vanwege zijn karaktervolle interpretaties van oud en nieuw repertoire. Naast het winnen van 18 concoursen behaalde hij meerdere onderscheidingen tijdens de jaarlijkse “International Guitar Convention” in Alessandria (Italië): in 2005 als ‘best young guitarist of the year’. Het jaar erop won zijn eerste CD de prijs van ‘best CD of the year’. Op 14-jarige leeftijd won hij zijn eerste concours. Zijn echte doorbraak kwam na het winnen van de twee meest prestigieuze concoursen van Noord- en Zuid-Amerika in 2004. In dat jaar won hij de “Guitar Foundation of America Competition” in Montreal (Canada) en de “Dr. Luis Sigall International Competition of Musical Performance” in Viña del Mar (Chili). Goran werkt aan het uitbreiden van het gitaarrepertoire door zelf veel barok- en klassieke werken te arrangeren maar daarnaast werkt hij ook samen met hedendaagse componisten. Sinds 2010 is Goran lector aan de Koblenz International Guitar Academy. Goran Krivokapic
Het Brabants Orkest speelt onder leiding van gastdirigent Kees Bakels de Messa da requiem van Giuseppe Verdi (1813-1901). Verdi stond niet bekend als een religieus man. Toch schreef hij een van de mooiste Requiems van de negentiende eeuw. Verkapt muziektheater zeggen velen. ,,Verdi is Verdi’’, zegt dirigent Kees Bakels die na zijn geslaagde invalbeurt tijdens de jubileumconcerten in 2010 regelmatig voor Het Brabants Orkest staat. ,, In zijn opera’s weet hij wat er op de bühne gebeurt en daar schrijft hij ook naar. In het Requiem gaat het puur om de muziek. Het werk was voor Verdi die twee kinderen en zijn vrouw had verloren heel belangrijk.’’ Verdi geloofde ongetwijfeld in ‘iets’, aldus de Nederlandse dirigent. ,,Anders kun je niet zulke ontroerende muziek schrijven. Het is echt fantastisch hoe Verdi de teksten vormgeeft. Ik hoop daarom het publiek het gevoel te geven dat ze naar een mooie Italiaanse kerk zijn geweest en de muzikale rijkdom en het humanisme van Verdi aan den lijve ondervinden.’’ Kees Bakels, Het Brabants Orkest, Tsjechisch Philharmonisch Koor Brno, Catherine Hunold (sopraan), Helen Lepalaan (mezzosopraan), Andrea Giovannini (tenor) en Henk van Heijnsbergen (bas)
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'Mes Amis' uit 'La Fille du régiment' van Gaetano Donizetti.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
De vader van Ferruccio Busoni was zelf een uitmuntend klarinettist en misschien daarom wel een extreem veeleisende leraar. Hoe dan ook, onder zijn toeziend oog werd zijn zoon niet alleen een zeer virtuoze pianist, maar ook begon hij op vroege leeftijd met componeren. Dit wonderkind maakte op 7-jarige leeftijd al furore op de piano en tien jaar later, op 17-jarige leeftijd, had Ferrucio zijn ‘Opus 40’ al bereikt. Tijdens deze uitzending is zijn 'Albumblatt Nr. 1' te horen.Roland Pöntinen
Gustavo Dudamel dirigeert het Los Angeles Philharmonic Orchestra en de tenor Juan Diego Flórez in een uitvoering van 'Principe più non sei' uit Rossini's opera La Cenerentola.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigent Yuri Temirkanov deze bijzondere verjaardag te vieren. Het is logisch dat de programmaposters van dit Galaconcert prominent de naam en afbeelding van sopraan Anna Netrebko vermeldden. De prachtige sterzangeres Netrebko is zonder twijfel de grote publiekstrekker van de hedendaagse opera scène. Zij staat hier op het St. Petersburgs podium met haar beroemde landgenoot de Russische sterbariton Dmitri Hvorostovsky. Samen zingen zij het beroemde duet ‘Silvio! a quest' ora...che imprudenza’ uit Leoncavallo’s korte maar o zo schitterende opera ‘I Pagliacci’. Het is een schoolvoorbeeld van de zogenaamde ‘veristische’ opera (gebaseerd op verhalen rondom ‘gewone’ mensen). Het veristische karakter is onmiskenbaar aanwezig: liefde, ontrouw, haat, jaloezie en ten slotte wraak. De première van de ‘Paljas” was op 21 mei 1892 in Milaan.Yuri Temirkanov, Sint Petersburg Philharmonisch Orkest, Anna Netrebko, Dmitri Hvorostovsky
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigenten Yuri Temirkanov en Nikolai Alekseev deze bijzondere verjaardag te vieren. Het is logisch dat de programmaposters van dit Galaconcert prominent de naam en afbeelding van sopraan Anna Netrebko vermeldden. De prachtige sterzangeres Netrebko is zonder twijfel de grote publiekstrekker van de hedendaagse opera scène. Zij zingt hier, begeleid door het orkest en Yuri Temirkanov, een van de meest geliefde aria’s uit het opera repertoire, ‘Quando m'en vo', ook wel Musetta’s Wals genoemd, van de Italiaanse operameester Giacomo Puccini. Het is een meeslepende wals uit de tweede acte. De sopraan Musetta zingt de aria in aanwezigheid van haar ‘Bohème’ vrienden en richt zich vooral tot Marcello met maar één bedoeling: jaloezie opwekken. Het druipt er in deze aria van af: verlangen, jaloezie, verraad, ofwel Opera. La Bohème ging overigens in 1896 in het Teatro Regio te Turijn in première onder de ‘baton’ van de nog jonge maestro Arturo Toscanini.Yuri Temirkanov, Sint Petersburg Philharmonisch Orkest, Anna Netrebko
Het Artemis kwartet speelt het tweede deel van Verdi's enige strijkkwartet.Artemis Kwartet.
Wilhelm Tell, de legendarische Zwitserse vrijheidsstrijder die een appel van het hoofd van zijn zoon afschoot is de hoofdpersoon van Gioacchino Rossini’s opera ‘Guillaume Tell’ (1829). De ouverture van deze opera wordt ook vaak als concertwerk uitgevoerd. Het stuk begint verstild en mysterieus, met slechts enkele cello’s. Langzaam maar zeker wordt de energie opgevoerd tot de spetterende finale waarin onmiskenbaar het galopperen van paarden is te horen. Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest
Sint-Petersburg is een van ’s werelds mooiste steden. In deze documentaire verkennen Renée Fleming en Dmitri Hvorostovski de spectaculairste plekken van een stad die voortkwam uit de onnavolgbare geest van Peter de Grote. Beiden zijn muzikanten van internationale allure en hebben vaak in Sint-Petersburg opgetreden. Voor deze gelegenheid zingen ze operaduetten en aria’s van Verdi, Tsjaikovski, Ambroise Thomas en Bellini. Ze worden hierbij begeleid door dirigente Constantine Orbelian en het State Hermitage Orchestra. Fleming en Hvorostovski tonen ons Sint-Petersburg van haar mooiste kant. Ze treden op in de Gouden Balzaal van het Peterhof-paleis en de Zaal van de Witte Zuilen in het Joesoepov-paleis. In het schitterende, uitbundig barokke theater van laatstgenoemd paleis zingen ze, met pianobegeleiding van Olga Kern en Ivari Ilja, romances van Rachmaninov and Tsjaikovski.Constantine Orbelian, State Hermitage Orchestra, Renée Fleming (sopraan), Dmitri Hvorostovski (bariton), Olga Kern (piano), Ivari Ilja (piano)
‘De erfgenaam van Antonin Dvorák’, je zal maar zo’n stempel opgedrukt krijgen. Voor de Tsjechische componist Josef Suk is deze classificatie echter niet geheel ontoepasselijk aangezien hij niet alleen een van de beste leerlingen van Dvorák was, maar ook een persoonlijke vriend en bovendien zijn schoonzoon. Aanvankelijk schreef Suk werken in de laat-romantische stijl, composities waar hij succes mee had en die hem de lof van Johannes Brahms bezorgden. Dit veranderde echter toen in 1904 zijn mentor en schoonvader overleed, en enkele maanden daarna ook nog eens zijn vrouw. Zijn composities werden grootschaliger, complexer en steeds meer naar binnen gekeerd. In dit pianokwartet, een van zijn eerste werken onder de supervisie van Dvorák, is echter nog weinig te horen van de latere, donkere, Suk. Valerius Ensemble
Het prachtige Mariinsky Theater in St. Petersburg was in 1996 het decor voor het jaarlijkse Europa Concert van de Berliner Philharmoniker. Om hun Russische gastheren te eren begon het concert met hoogtepunten uit Prokofjevs 'Romeo en Julia', gevolgd door de Cavatina uit Rachmaninovs opera 'Aleko'. Na de pauze horen we Kolja Blacher in de twee 'Viool Romanzes' van Beethoven, gevolgd door een uitvoering van diens 'Zevende Symfonie'. Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker, Kolja Blacher (viool), Anatoly Kocherga (bariton)
Toen hij begon met spelen vond hij dat hij al te oud was om nog uit te groeien tot een ware virtuoos. Desalniettemin was Jean Sibelius een voortreffelijk violist die het instrument goed kende en dit is absoluut te horen in zijn enige vioolconcert. Het werk werd wat onverschillig ontvangen na de première in 1904, waardoor Sibelius besloot het voor een deel te herschrijven. Zelfs na deze revisie duurde het vrij lang totdat het publiek eraan gewend raakte pas nadat de violist Jascha Heifetz het werk op de lessenaar zette en opnam in 1930 begon het populair te worden. Dit vioolconcert is zeker niet het enige werk van Sibelius voor viool, zo schreef hij een scala aan prachtige kortere stukken, maar het is met afstand het bekendste. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe, Valeriy Sokolov (violin)
Het Stift International Music Festival staat bekend als het sfeervolste kamermuziekfestival van Nederland. In het kleine romantische kerkje vlakbij Weerselo zit het publiek dicht op musici van het hoogste niveau. In deze compilatie kunt u een registratie terugzien van het Stift Festival 2012 waarbij meesterlijke uitvoeringen worden gespeeld van Pärts Fratres, Debussy's pianotrio en drie stukken van Piazzolla: Grand Tango, Romance del diablo, Resureccion del angel. Ook dit jaar vind in de laatste week van augustus weer het Stift Festival plaats. Bezoek de website voor meer informatie en bestel gratis uw festivalbrochureMet oa Daniel Rowland, Natacha Kudritskaya, David Cohen
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hier zingt hij 'Freunde, das leben ist lebenswert' uit Léhars 'Giuditta'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. Tijdens dit concert kunt u luisteren en kijken naar Jean Frederic Neuburger, die naast Beethovens 'Pianosonate Nr. 29' een selectie uit Chopins 'Études' speelt. Jean-Frédéric Neuburger (piano)
Daniel Barenboim kreeg voor zijn 65e verjaardag in 2007 wel een heel bijzonder verjaardagscadeautje: een complete cyclus van alle Beethoven pianoconcerten tijdens het Klavier-Festival in Ruhr. Deze opnames late een zeer persoonlijke en speciale interpretatie van deze composities zien, en Barenboims levenslange toewijding aan deze muziek. Barenboim is en blijft een van de meest bekende artiesten en de meesterwerken van Beethoven hebben gedurende zijn hele leven en carrière een belangrijk deel van zijn repertoire gevormd , zowel als pianist als dirigent. De componist zelf was een absolute pianovirtuoos met een ongelofelijke techniek en het is daarom ook niet verwonderlijk dat deze pianoconcerten een klasse apart zijn. Het voormalige wonderkind Barenboim is de perfecte persoon om deze veeleisende muziek te spelen. Tijdens deze uitzending leidt hij vanachter de vleugel de Staatskapelle Berlin in het 'Tweede Pianoconcert'.Daniel Barenboim, Staatskapelle Berlin
Het grootste festival op het gebied van oude muziek heeft elk jaar plaats in Utrecht. Maar wat is er allemaal nodig om zo’n enorm evenement te organiseren? In een serie reportages bieden we u de gelegenheid om een blik achter de schermen te werpen bij het festival. In deze derde reportage worden gambaspeelster Mieneke van der Velden en trombonist Charles Toet geïnterviewd. Beiden zullen optreden op het Festival Oude Muziek Utrecht 2014.Festival Oude Muziek
Het eerste concert van Sir Simon Rattle als chefdirigent van de Berliner Philharmoniker werd op een feestelijke manier gevierd met een spetterend inauguratieconcert, waarin oud (Mahlers Vijfde Symfonie) en nieuw (Aslya van Thomas Adès) gecombineerd werden. En met zeer veel succes, de kersverse chef-dirigent werd na de uitvoering van Aslya maar liefst vijf keer door het publiek terug het podium op geroepen. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
De Noorse componist Edvard Grieg blonk uit in het schrijven van kleine en korte composities, hij was een echte miniaturist. Aan de meer traditionele compositievormen van zijn tijd (bijvoorbeeld symfonieën, sonates, strijkkwartetten) heeft hij zich vrijwel nooit gewaagd. Voor sommigen kan het dan ook als een verrassing komen dat er toch vijf sonates van zijn hand zijn. Deze 'Sonate voor Cello en Piano in a mineur Op. 36' schreef hij in 1883 en droeg hij op aan zijn broer John Grieg, een fervent amateurcellist.Martha Argerich (piano), Mischa Maisky (cello)
Er wordt wel eens beweerd dat Prokofjev’s Romeo en Julia het beste ballet ooit geschreven is. Of dit echt zo is laten we hier even in het midden, feit is wel dat de muziek prachtig is en tot zijn meest gespeelde werken behoort. Dit ballet is natuurlijk gebaseerd op het beroemde tragische liefdesverhaal van William Shakespeare. Tijdens deze uitzending speelt meesterpianist Nikolai Lugansky een selectie van de mooiste delen uit dit ballet. Nikolai Lugansky
Het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch (IVC) is al sinds 1954 het enige internationale klassieke zangconcours in Nederland. Het is een unieke culturele instelling en nauw verbonden met de provincie Noord-Brabant en ’s-Hertogenbosch. Het IVC behoort tot de meest gerenommeerde concoursen ter wereld en kan dan ook rekenen op deelnemers uit verschillende landen. Zo hebben tijdens het concours in 2010 bijvoorbeeld meer dan 200 kandidaten, afkomstig ui 40 verschillende landen, zich aangemeld. Tijdens deze korte documentaire krijgt u een indruk van de voorrondes voor het concours van 2008, gehouden in New York.IVC
In dit prachtige ballet volgen we twee jonge ballerina’s die vanaf hun prille jeugd beste vriendinnen zijn. De komst van een jongetje, waarop ze allebei verliefd worden, zorgt voor problemen, die nog jaren gevolgen zullen hebben... Zal deze driehoeksverhouding uiteindelijk goed aflopen? De gitarist loopt als een rode draad door het verhaal; hij voorziet steeds op de achtergrond de gebeurtenissen van muzikaal commentaar. Roel Goedhart, Donna Samson, Renza Samson, Thijs Wolff, Nina Plantefève-Castryck, Kris Siekerman, Johan Christensen, Machteld van Acker, Paola Inguaggiato, Gonny Sanders, Wil Heins
Brava nl klassiek zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Een springplank voor jonge zangers, pleitbezorger van vocale muziek en een internationale ontmoetingsplaats. Het Internationale Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch (IVC) is al sinds 1954 het enige internationaal georiënteerde zangconcours in Nederland. Vele bekende zangers hebben deelgenomen aan het concours zoals Elly Ameling, Robert Holl, John Bröcheler, Nelly Miricioiu, Ruth Ziesak en Jard van Nes. Tijdens deze uitzending kunt u kijken naar de finale van het concours uit 2008.IVC
Carl Emil Paul Lincke wordt ook wel gezien als de vader van de Berlijnse operette. Zo is ‘Das macht die Berliner luft, luft, luft’ (in Nederland beter bekend als het Reisje langs de Rijn) afkomstig uit zijn operette Frau Luna. In deze operette willen een aantal prominente inwoners van Berlijn een reis naar de maan maken in een heteluchtballon. Niet alleen is dit wijsje een van de standaard toegiften van de Berliner Philharmoniker, het staat ook te boek als het onofficiële volkslied van Berlijn. Neeme Järvi, Berliner Philharmoniker
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar 'La berceuse' van Gabriel Fauré.Brigitte Engerer, Jean-Claude Pennetier
Als je klassieke muziekstukken een leeftijd zou geven dan zou Arturo Márquez’ Danzón Nr. 2 nog een kleuter zijn. Dit swingende stuk werk in 1994 voor de eerste keer uitgevoerd, door het Orchestra Filarmonica van de Universidad Nacional Autónoma de México (Nationale Autonome Universiteit van Mexico), in wiens opdracht Márquez zijn compositie ook heeft geschreven. De titel van dit hedendaagse stuk verwijst naar de Dánzon, een dansstijl die oorspronkelijk in Cuba is ontstaan maar een belangrijke rol speelt in de folklore van Veracruz, een van de 31 staten van Mexico.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
Toen de rijke Amerikaan Jeanette Thurber de functie van directeur van haar National Conservatory in New York City aanbood aan de Tsjechische componist Antonin Dvorák, besloot hij te accepteren. In 1892 verhuisde hij met zijn gezin naar New York en dompelde zich onder in de Amerikaanse muziekcultuur. Hij voelde zich niet helemaal op zijn gemak in Amerika vooral de Amerikaanse ‘high society’ vond hij niets, maar hij kwam wel in aanraking met de Afro-Amerikaanse Negrospirituals. Geïnspireerd door deze voor hem nieuwe klanken begon hij aan zijn Negende Symfonie, ‘Uit de Nieuwe Wereld’. Alhoewel Dvorák in 1895 met hevige heimwee weer naar Europa terugkeerde is zijn hommage aan Amerika een van zijn meest bekende werken. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.Lorin Maazel, New York Philharmonic
In tegenstelling tot het grote aantal cantates (meer dan 200) die Johann Sebastian Bach in zijn leven componeerde, heeft hij maar zes motetten geschreven. Doordat de Lutherse kerk in Leipzig, waar Bach als cantor werkzaam was, al kon kiezen uit talloze al beschikbare motetten, was er voor Bach geen directe noodzaak om veel aan dit genre bij te dragen. De motetten die Bach wel componeerde dienden allen een specifiek doel, voornamelijk begrafenissen. Alhoewel niet duidelijk is voor welke gelegenheid Bach het motet ‘Fürchte dich nicht’ heeft geschreven, het werk valt duidelijk binnen deze laatste categorie. De tekst ‘Fürchte dich nicht, ich bin bei dir’ (Heb geen angst, want ik ben met u), is gebaseerd op teksten uit Jesaja.Tomanerchor Leipzig
Wat een concert moet dat geweest zijn: op 22 december 1808 om half zeven ’s avonds ging in het (niet verwarmde) Theater an der Wien het vierde pianoconcert van Ludwig van Beethoven in première, zijn Choral Fantasy, zijn concertaria ‘Ah! perfido ‘ werd gespeeld, delen uit de Mis in C groot én zijn vijfde en zesde Symfonie werden voor het eerst uitgevoerd. Stuk voor stuk meesterwerken die de loop van de muziekgeschiedenis hebben beïnvloed. Beethoven’s zesde symfonie, de ‘Pastorale’ is een uitstekend voorbeeld van programmatische muziek: op een prachtige manier schetst Beethoven het rustige leven op het platteland. Tijdens deze uitzending, het eerste deel.Manfred Honeck, Verbier Festival Orchestra
De aankoop van een nieuw instrument, een Erard fortepiano, inspireerde Ludwig van Beethoven in 1803 tot het componeren van zijn Pianosonate Nr. 21 ‘Waldstein’. De componist wist toen al een jaar of twee van zijn gehoorproblemen, maar zijn oren waren nog goed genoeg om van de heldere tonen van zijn nieuwe aankoop te genieten. Beethoven droeg de sonate op aan zijn vriend en mecenas Graaf Ferdinand von Waldstein. Het werk wordt beschouwd als een van Beethovens beste pianosonates (en ook een van de technisch veeleisende), en wordt door de sonore klanken aan het begin van het werk ook wel eens ‘de dageraad’ of ‘aurora’ genoemd. Tijdens deze uitzending: het tweede en derde deel.Nelson Freire
Naast zijn overvloedige muzikale talent was Gioacchino Rossini niet vrij van zelfspot. Over zijn jeugdige zes sonates (Sonata A Quattro), schreef hij het volgende: Zes (vreselijke) sonates door mij gecomponeerd in het buitenhuis op prille leeftijd zonder les te hebben genomen. Ze werden allemaal gecomponeerd en gekopieërd in drie dagen en uitgevoerd door Triossi op contrabas, Morini [zijn neef] op eerste viool, de laatstgenoemde op cello. Zij speelden als honden en de 2e viool door mijzelf. Dat was om eerlijk te zijn op z’n minst hondachtig.” Als Rossini deze werken echt op 12 jarige leeftijd schreef dan zijn ze een verbazend vroeg en rijpe prestatie. Eerdere sonates van Rossini mogen dan avontuur-loos zijn en sommige zijn een beetje onhandig uitgewerkt. Rossini noemt deze stukken “Sonata A Quattro” ,sonates in 4 delen. Later herschreef hij sommige van hen voor strijkkwartet en ook voor blaaskwartet in drie delen met een grote virtuositeit voor alle blazers.Ze geven zowel voor de spelers als luisteraars veel plezier. In deze uitvoering concerteren de vier excellente soloblazers van het Rotterdams Philharmonisch, geheten: ‘The Rotterdam Philharmonic Wind Soloïsts'.Juliette Hurel (fluit), Henk de Graaf (klarinet), Martin van de Merwe (hoorn), Johan Steinman (fagot)

Nu & Straksop Brava

Donizetti - Mes Amis
11:12
Busoni - Albumblatt Nr. 1
11:17

Doorzoek de TV Gids

Wijzigingen bij UPCKijkt u analoog naar brava?

Kabelmaatschappij UPC zal op 1 september in een aantal regio’s wijzigingen doorvoeren in het analoge televisiepakket. Als gevolg hiervan is brava in sommige gevallen niet langer analoog te ontvangen.

Lees verder »

WebshopDer fliegende Holländer

Deze spraakmakende uitvoering van Der fliegende Holländer van Richard Wagner werd opgenomen tijdens de Bayreuther Festspiele 2013. Met in de hoofdrollen Samuel Youn, Franz-Josef Selig, Ricarda Merbeth, Tomislav Muzek, Christa Mayer en Benjamin Bruns. Nu te bestellen voor € 28,95!

Lees verder »