Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Het is een zaak van goed bijhouden wie nu op wie valt in Mozart's Le nozze di Figaro. Susanna en Figaro houden van elkaar en willen gaan trouwen, maar daar is het niet mee gedaan. De Graaf heeft ook oogje op Susanna, terwijl de page Cherubino juist de Gravin wel ziet zitten. De Gravin daarentegen wil haar huwelijk met de Graaf weer nieuw leven in blazen en ook Figaro heeft meerdere aanbidsters: de huishoudster Marcellina eist dat Figaro met haar trouwt als hij zijn schuld niet terug betaalt. Te midden van al deze intriges en liefdesperikelen staat de onverwoestbare liefde van Figaro en Susanna. Opgenomen in het Amsterdamse Muziektheater in 2006 met het Nederlands Kamer Orkest onder leiding van Ingo Metzmacher.Ingo Metzmacher, Nederlands Kamerorkest, Koor van De Nederlandse Opera, Il Conte di Almaviva: Garry Magee, La Contessa di Almaviva: Cellia Costea, Susanna: Danielle de Niese, Figaro: Luca Pisaroni, Cherubino: Maite Beaumont, Marcellina: Charlotte Margiono, Bartolo: Mario Luperi
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het prachtige Mariinsky Theater in St. Petersburg was in 1996 het decor voor het jaarlijkse Europa Concert van de Berliner Philharmoniker. Om hun Russische gastheren te eren begon het concert met hoogtepunten uit Prokofjevs 'Romeo en Julia', gevolgd door de Cavatina uit Rachmaninovs opera 'Aleko'. Na de pauze horen we Kolja Blacher in de twee 'Viool Romanzes' van Beethoven, gevolgd door een uitvoering van diens 'Zevende Symfonie'. Claudio Abbado, Berliner Philharmoniker, Kolja Blacher (viool), Anatoly Kocherga (bariton)
U kijkt naar het Strijkkwartet in G groot Op. 18, Nr.2 van Ludwig van Beethoven in een schitterende uitvoering door het Artemis Quartet. Dit is het tweede deel.Artemis Quartet
Ludwig van Beethoven was een uitmuntende pianist, misschien wordt daarom wel eens vergeten dat het ook een capabele violist was. Alhoewel misschien geen virtuoos, Beethoven hield van het instrument en schreef er maar liefst tien sonates voor, veel kamermuziek en natuurlijk het vioolconcert. Zijn twee Romances voor Viool en Orkest vallen op omdat het stukken zijn uit een deel die veel doen denken aan soloconcerten. Tijdens deze uitzending: de eerste romance.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig, Renaud Capuçon (viool)
Deze compositie stamt uit hetzelfde jaar waarin Ludwig van Beethoven zijn Vioolconcert en Vierde Symfonie componeerde. De sfeer van zijn ’32 variaties op een origineel thema’ is echter compleet anders: waar het vioolconcert lyrisch en de Vierde Symfonie overwegend licht is, heeft dit pianowerk een stormachtig en zelfs melancholisch karakter. Een pianist moet van goeden huize komen om dit werk uit te voeren: in iedere variatie komt een nieuwe technische uitdaging aan bod.Evgeny Kissin
De populairste pianist van onze planeet (aldus CNN) treedt op in het monumentale Weense Musikverein, in een speciaal voor de televisie opgenomen pianorecital. Lang Lang: ,,Maar weinig muziekzalen hebben de allure van een Carnegie Hall of het Musikverein. Natuurlijk zijn er meer bijzondere concertgebouwen, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat deze twee een bijzondere plek innemen in het hart van menig muziekliefhebber. Voor mijn nieuwe live-opnames na Carnegie Hall heb ik dan ook de Musikverein gekozen”. Het programma: Beethoven: Pianosonate Nr. 3 in C groot, Op. 2, Pianosonate Nr. 23 in f klein, Op. 57 (‘Appassionata’) Albéniz: Iberia Boek 1 Prokofjev: Pianosonate Nr. 7 in Bes groot, Op. 83 Chopin: Etude Nr. 1 in As groot, Op. 25, Polonaise Nr. 6 in As groot, Op. 53 (‘Heroïsche’), Grande Valse Briljante Nr. 2 in As groot, Op. 34, Nr. 1.Lang Lang (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Italiaanse componist Giuseppe Verdi had de unieke gave om de vaak turbulente gevoelens van zijn operapersonages om te zetten naar de mooiste melodieën. In 2001 was het 100 jaar geleden dat Verdi stierf en dat werd dan ook groots gevierd door 4 stertenoren: Plácido Domingo, José Carreras, José Cura en Marcelo Alvarez. Op het programma staan delen uit onder andere 'Il Trovatore', 'Nabucco', 'Rigoletto', 'La Traviata', 'Un ballo in maschera', 'Don Carlo', 'Aida', 'Otello', 'Falstaff', 'Ernani', 'Il Cosaro', 'Jeruzalem' en 'La forza del destino'.Zubin Mehta, het orkest Maggio Musicale Fiorentino, Plácido Domingo, José Carreras, José Cura, Ruggero Raimondi, Marcelo Alvarez, Daniela Dessi, Elisabete Matos, Barbara Frittoli, Leo Nucci, Gloria Scalchi, Cinzia Rizzone, Mariella Devia, Luciana D'Intino, Riccardo Zanellato, Franco de Grandi
Vanuit een authentiek Weens koffiehuis brengt het uit leden van de Wiener Philharmoniker bestaande The Philharmonics in een informele setting een programma met daarop een greep uit de mooiste Weense walsen, marsen en andere dansmuziek. De melodieën van Johann Strauss II’s ‘Schatz-Walzer’ zijn afkomstig uit zijn operette ‘Der Zigeunerbaron’. Het werk kreeg de titel ‘schatwals’ mee omdat het gebaseerd is op de muziek die klinkt op het moment dat de hoofdpersoon uit de operette een schat heeft gevonden.The Philharmonics
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar Albert Lavignacs Le grand galop pour 8 mains: een spectaculair showstuk voor maar liefst 4 pianisten – aan één piano welteverstaan! Brigitte Engerer, Boris Berezovsky, Jean-Claude Pennetier, Yves Henry
In deze opname kunt u genieten van "O Vôo da Mosca" van de Braziliaanse componist Jacob do Bandolim.Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Jeugdorkest Venezuela, Alexis Cárdenas & Ensemble, Venezuelan Brass Ensemble
De 'Sonate voor klarinet en piano' werd in 1962 gecomponeerd. Het is een vrolijk werk en een typische Poulenc-partituur vol van ironie, sentiment en nostalgie. Het klinkt als een collage van fragmenten van Haydn, Chopin en Stravinsky, theater- en circusmuziek. Het eerste deel zit al vol met moeilijk technische thema’s. Het tweede deel heeft een romantisch sentimenteel thema in g mineur terwijl in deel 3 allerlei ironische motieven klinken. Het stuk behoort tot het belangrijkste kamermuziekrepertoire voor klarinet en piano. Henk de Graaf, klarinet, Daniël Wayenberg piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
Na de première van Un ballo in Maschera leek het even alsof Giuseppe Verdi zijn interesse in componeren had verloren. Twee jaar lang zette hij geen noot op papier. Tegen het einde van 1860 kreeg hij echter een compositieopdracht van niemand minder dan het Russische hof en Verdi besloot zijn zwijgen als artiest te eindigen. Hij componeerde La forza del Destino (De kracht van het noodlot) op een libretto van Francesco Maria Piave en het resultaat is een van zijn meest dramatische en ingewikkelde opera’s. Tijdens deze uitzending, de ouverture. Riccardo Muti, Berliner Philharmoniker
Dwalend door een van de mooiste steden van Italië word je vanzelf geïmponeerd en geïnspireerd door zoveel schoonheid om je heen. De tijd lijkt hier stil te staan. Venetië-stad, maar ook de buitenwijken en eilanden zoals Murano, Burano en het Lido zijn adembenemend mooi, vooral in de herfst en winter. Pianist Henk Wieman componeerde 'Venezia' als een muzikale tocht door deze betoverende stad.Henk Wieman, Belgisch Strijkorkest
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het tweede deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
Dit wereldberoemde Adagio van Samuel Barber is nu vooral bekend in de orkestrale versie, maar oorspronkelijk is het Adagio het langzame deel zijn Eerste Strijkkwartet. Door de emotionele impact van het werk wordt de compositie ook wel verbonden aan rouw, zo werd dit werk gespeeld tijdens de begrafenis van zowel Roosevelt als J.F. Kennedy. De versie voor orkest was het eerste te horen in 1938 en was wereldwijd een groot succes. Het Adagio was bijvoorbeeld een van de weinige Amerikaanse werken die tijdens de Koude Oorlog in Rusland werd gespeeld. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Giovanni Bottesini was een van de belangrijkste contrabasspelers van zijn tijd. Niet alleen heeft hij in grote mate bijgedragen aan de technische ontwikkelingen qua speelmanier, zijn composities vormen ook het fundament voor het tamelijk kleine repertoire voor de contrabas. Deze ‘Paganini van de contrabas’ speelde oorspronkelijk viool en pauken, tevens zong hij in het koor van de lokale opera. Toen hij hoorde dat er twee beurzen aan het Milanese conservatorium waren, een voor fagot en een voor contrabas, besloot hij voor het laatste te gaan, zelfs al had hij nog nooit een contrabas aangeraakt. Maar Bottesini bleek een natuurtalent, al snel werd hij toegelaten. Na zijn afstuderen begon hij aan een veelzijdige loopbaan als solist, componist, orkestmusicus en dirigent. Tijdens een van zijn banen kwam hij de componist Giuseppe Verdi tegen, een ontmoeting die uitliep in een hechte vriendschap. Zo was het Bottesini die de eerste uitvoering ooit van Verdi’s Aïda dirigeerde in Caïro in 1871. Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Kyril Slotnikov, Nabil Shehata
In tegenstelling tot het grote aantal cantates (meer dan 200) die Johann Sebastian Bach in zijn leven componeerde, heeft hij maar zes motetten geschreven. Doordat de Lutherse kerk in Leipzig, waar Bach als cantor werkzaam was, al kon kiezen uit talloze al beschikbare motetten, was er voor Bach geen directe noodzaak om veel in dit genre bij te dragen. De motetten die Bach wel componeerde diende allen een specifiek doel, voornamelijk begrafenissen. Alhoewel niet duidelijk is voor welke gelegenheid Bach het motet ‘Fürchte dich nicht’ heeft geschreven, het werk valt duidelijk binnen deze laatste categorie. De tekst ‘Fürchte dich nicht, ich bin bei dir’ (Heb geen angst, want ik ben met u), is gebaseerd op teksten uit Jesaja.Thomanerchor Leipzig
In zijn opera ‘Thaïs’ (1894) schiep Massenet een verhaal rond de spanning tussen lichamelijke en geestelijke liefde. Het plot draait om de titelheldin, een courtisane en priesteres van Venus. De monnik Athanaël neemt zich voor om haar afstand te laten nemen van haar op lichamelijk genot gerichte leven. Hij wil haar overhalen in te treden in een klooster. Eerst drijft ze de spot met hem, maar als ze zich realiseert dat haar schoonheid eens zal vergaan, begint ze toch te twijfelen. Massenet heeft deze twijfel meesterlijk verklankt in de ‘Méditation’ voor orkest en viool. Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Charlie Siem (viool)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Mariam Batashvili.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Peter Klimo.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Het leek erop dat Johannes Brahms in 1890 definitief een punt zette achter zijn compositorische carrière. Hij schreef zijn uitgever Simrock dat hij alle papieren met schetsen en projecten had verbrand, en verder afzag van het plan een vijfde symfonie te schrijven. Het 'Strijkkwintet Op. 111' wenste hij te beschouwen als zijn laatste voltooide compositie. Het lot besliste echter, gelukkig, anders. Het was in deze tijd dat de klarinettist Richard Mühlfeld te boek stond als een groot virtuoos op zijn instrument. Brahms ontmoette Mühlfeld voor het eerst in 1891 en was zo onder de indruk van de muzikale prestaties dat hij onmiddellijk een pak notenpapier bestelde en aan het werk toog om voor de klarinettist een stuk te schrijven. Het werden er twee: het 'Trio Op. 114' en het 'Kwintet Op 115'. Beide werken werden met groot succes door Mühlfeld ten doop gehouden op een concert in de Berlijnse Singakademie. In 1895 volgden nog twee sonates 'Op. 120' voor klarinet en piano. Deze vier composities voor ‘Fraulein Klarinette’, zoals hij het zelf vertederend omschreef, zouden zijn laatste instrumentale werken zijn. Henk de Graaf (klarinet), Daniël Wayenberg (piano), Wladislaw Warenberg (cello)
Shin Sihan (1994) die met het verkrijgen van de vioolbeurs in de voetsporen treedt van o.a. Cecilia Bernardini, Sanne Hunfeld en Emmy Storms, was bijna zes jaar toen hij begon met vioolspelen op de muziekschool van Leiden. Na anderhalf jaar kwam hij onder de hoede van Coosje Wijzenbeek aan de afdeling voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, sinds 2007 aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf 2011 is Shin leerling van Vera Beths. Als een van Coosje’s Fancy Fiddlers heeft Shin Sihan, als solist en als speler van kamermuziek, concerten in binnen- en buitenland gegeven. Momenteel is hij primarius van het Van Baerle Kwartet. Naast zijn reguliere lessen ontving hij lessen van o.a. Philippe Graffin en David Takeno.Shin Shihan
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het was in 1846 flink doorwerken voor Robert Schumann: 17 dagen voor de première van zijn Tweede Symfonie voltooide hij de partituur. Schumann was al in 1845 begonnen met het schetsen van de eerste melodieën: op 12 december zette hij de eerste noten op papier en op 28 december waren alle grote lijnen af. De componist had echter last van tinnitus (oorsuizen), een gevolg van syfilis, waardoor hij grote problemen had met concentratie. Het duurde tot aan november totdat hij het orkestreren voltooide, en na de première (gedirigeerd door Felix Mendelssohn), veranderde hij vrijwel meteen het een en ander. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe
We presenteren de jonge, briljante en wereldberoemde Amerikaanse violist Joshua Bell, in een uitvoering van Tsjaikovski’s Vioolconcert in D groot ter gelegenheid van het Nobelprijsconcert 2010. Als onderdeel van de officiële ‘Nobel Week’ komen artiesten van wereldfaam ieder jaar bijeen om de prijswinnaars eer te betonen. Dit concert is een bijzonder hoogtepunt van de serie. Op de bok staat Sakari Oramo, chef-dirigent en artistiek leider van het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra.Sakari Oramo, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Joshua Bell (viool)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het is nieuwjaarsdag 1791 en Joseph Haydn bezoekt Londen voor de eerste keer in zijn leven. Het is de Britse hoofdstad waar Haydn, als een invloedrijke en gewaardeerde componist, verschillende uitvoeringen van Handel oratoria bijwoont. Geïnspireerd door deze werken besluit Haydn om zijn muzikale kijk op het Scheppingsverhaal los te geven. Het resultaat is een van zijn bekendste meesterwerken: Die Schöpfung. Mede dankzij de verbluffend mooie opening en de vele prachtige aria’s was dit oratorium een groot succes bij het Europese publiek, maar voor de diepgelovige Haydn was dit meer dan weer een succesvolle compositie. Het was zijn persoonlijke manier om God te eren. De vermaarde Haydn interpreet Klaas Stok dirigeert het Nederlands Kamerkoor, Concerto d’Amsterdam, solisten Johanette Zomer (sopraan), Marcel Beekman (tenor) en André Morsch (bariton) in het Amsterdamse Concertgebouw.Klaas Stok, Concerto d’Amsterdam, Nederlands Kamerkoor, Johanette Zomer (sopraan), Marcel Beekman (tenor), André Morsch (bariton)
Het Paris Guitar Duet opent het veelzijdige concert met een bewerking van Cesar Franck’s opus 18. Cesar Franck schreef voornamelijk orgel muziek en was bekend om zijn improvisatie vermogen, Franz Liszt noemde eens zijn naam in een adem met die van Johann Sebastian Bach. Dit orgelstuk is een van de meer bekendere werken en word door de klank van de gitaar gevormd tot een magisch miniatuurorkest. De Braziliaanse componist Radames Gnatalli (1906-1988) heeft altijd al een bijzondere affectie met de gitaar gehad en hier een substantieel deel van zijn oeuvre aan gewijd. Uit de Suite Retratos de delen 2 en 3. Gioacchino Rossini (1792-1868) kon zich al tijdens zijn leven terug trekken als componist en zich toeleggen op zijn andere passie, het koken! Tournedos met truffels a la Rossini. In 1829 schreef hij zijn laatste grote opera Guilliaume Tell en werd door zijn collega’s bewonderd en in vele bewerkingen van zijn muziek geëerd! Hier een bewerking van” II Barbiere di Siviglia” door tijdgenoot Mauro Giuliani die in de zelfde stijl schreef en vele bewerkingen maakte van zijn muziek. Napoleon Coste(1805-1883) sluit dit concert af met het laatste deel uit de Grand duo concertante.Paris Guitar Duet: Judicael Peroy (gitaar) en Jeremy Jouve (gitaar)
Dit concert is een zeer persoonlijk eerbetoon aan Italië en Liszt. Daniel Barenboim, een van de meest bekende en meest gevraagde artiesten van dit moment heeft door zijn vele tournees een bijzondere band met Italië. Tijdens dit solorecital in het prachtige Teatro alla Scala in Milaan speelt hij uitsluitend werken van Liszt. Te horen zijn delen ui Liszt's Années de Pèlerinage, gecomponeerd in 1837-1849 en een van de mooiste werken voor piano, gevold door “St. François d’Assise. La prédication aux oiseaux” uit Légendes. Het concert wordt afgesloten met een drietal creatieve transcripties van bekende Verdi-opera’s: 'Il Trovatore', 'Aida' en 'Rigoletto'. Daniel Barenboim
De meeste mensen zullen Jacques Offenbach kennen als een buitengewone operette componist. Maar dat hij ook nog een virtuoze cellist was, is minder bekend. Zijn ‘Grand concerto’ voor cello en orkest is een werk wat niet vaak in de concertzalen te horen is maar dit karakteristiek werk is een genot om naar te luisteren. De Britse cellist Raphael Wallfisch is een ongeëvenaarde solist in dit ‘Concerto Militaire’ en tijdens deze opname wordt hij begeleid door maestro Jan Willem de Vriend en het Nederlands Symfonieorkest. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Raphael Wallfisch (cello)
Naast zijn overvloedige muzikale talent was Gioacchino Rossini niet vrij van zelfspot. Over zijn jeugdige zes sonates (Sonata A Quattro), schreef hij het volgende: Zes (vreselijke) sonates door mij gecomponeerd in het buitenhuis op prille leeftijd zonder les te hebben genomen. Ze werden allemaal gecomponeerd en gekopieërd in drie dagen en uitgevoerd door Triossi op contrabas, Morini [zijn neef] op eerste viool, de laatstgenoemde op cello. Zij speelden als honden en de 2e viool door mijzelf. Dat was om eerlijk te zijn op z’n minst hondachtig.” Als Rossini deze werken echt op 12 jarige leeftijd schreef dan zijn ze een verbazend vroeg en rijpe prestatie. Eerdere sonates van Rossini mogen dan avontuur-loos zijn en sommige zijn een beetje onhandig uitgewerkt. Rossini noemt deze stukken “Sonata A Quattro” ,sonates in 4 delen. Later herschreef hij sommige van hen voor strijkkwartet en ook voor blaaskwartet in drie delen met een grote virtuositeit voor alle blazers.Ze geven zowel voor de spelers als luisteraars veel plezier. In deze uitvoering concerteren de vier excellente soloblazers van het Rotterdams Philharmonisch, geheten: ‘The Rotterdam Philharmonic Wind Soloïsts'.Juliette Hurel (fluit), Henk de Graaf (klarinet), Martin van de Merwe (hoorn), Johan Steinman (fagot)
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
Hij is een van ’s werelds grootste cellisten, zij behoort tot de absolute pianotop: Mischa Maisky en Martha Argerich. Het is dan ook een waar genot om deze twee meesters van hun instrument samen te horen in César Francks ‘Sonate voor Cello en Piano’. Franck schreef het stuk oorspronkelijk voor viool als huwelijkscadeau voor de Belgische violist Eugene Ysaÿe. Franse elegantie gekoppeld aan soms bijna wagneriaanse dramatiek.Mischa Maisky (viool), Martha Argerich (piano)
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Saskia Giorgini.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Serghei Constantinov.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Simon Ghraichy.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Misschien is er wel geen ander orkest en concertzaal ter wereld waar de muziek van Gustav Mahler zo tot zijn recht komt als bij het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) en het Amsterdamse Concertgebouw. Op uitnodiging van de toenmalige dirigent van het KCO, Willem Mengelberg, digereerde Mahler in het begin van de vorige eeuw meerdere malen eigen werk in Amsterdam, waarbij hij vol lof sprak over het orkest en de dirigent. Tijdens deze uitzending van Mahlers liederen uit ‘Des Knaben Wunderhorn’ staat een andere grootheid op de bok voor het KCO: de Nederlandse dirigent Bernard Haitink. Orkest en dirigent worden vergezeld door de jonge Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn. Het concert wordt afgesloten met een prachtige uitvoering van Ludwig van Beethovens 'Zesde Symfonie', de 'Pastorale'. Bernard Haitink, Koninlijk Concertgebouworkest, Christianne Stotijn (mezzosopraan)
7 mei 1824 moet een van de meest belangrijke dagen uit het leven van Ludwig van Beethoven geweest zijn. In het Hoftheater was het publiek massaal bijeen gekomen voor een uitvoering van zijn Missa Solemnis, maar bovendien ook voor de eerste uitvoering van zijn Negende Symfonie. Deze monumentale symfonie is ontstaan uit twee verschillende werken: een waarbij een koor gebruikt wordt, en een zonder. Een kleine tien jaar voor de première besloot Beethoven deze twee composities samen te voegen en ze te combineren met het gedicht van Friederich von Schiller ‘Ode an die Freude’ (Lofdicht aan de vreugde). Het resultaat is een kolos van een werk, een monument dat zijn blijvende stempel op de muziekgeschiedenis heeft gedrukt. De première in 1824 was een triomf. Beethoven zelf was op dat moment al zo doof dat hij, met zijn rug naar het publiek toe staand, het gejuich niet kon horen. Een van de solisten moest hem omdraaien zodat hij de honderden klappende handen kon zien!Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Angelika Denoke (sopraan), Waltraud Meier (mezzosopraan), Burkhard Fritz (tenor), René Pape (bas)
Het verhaal van Richard Wagners operacyclus Der Ring des Nibelungen is door alle verhaallijnen en intriges vrij lastig uit te leggen. In totaal bestaat de cyclus uit een vooravond (Das Rheingold) en drie opera’s (Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung). Tijdens deze eerste akte van Die Walküre, zien we hoe de tweeling Siegmund en Sieglinde elkaar na jaren weer tegenkomen, niet wetende dat ze broer en zus zijn.Daniel Barenboim, West Eastern Divan Orchestra, Waltraud Meier, Bryn Terfel
19:59 De Bank
In het programma De Bank nodigt brava iedere maand een bekende Nederlander uit om ons te vertellen over zijn of haar favoriete klassieke muziek. Gedurende vier uur worden we aan de hand van een zorgvuldig gekozen selectie fragmenten deelgenoot van bijzondere verhalen, anekdotes en liefdesverklaringen aan de mooiste muziek.De Bank

Nu & Straksop Brava

Cultuurperron
02:20
Europa Konzert 1996: Sint-Petersburg
02:26

Doorzoek de TV Gids

De FoyerFranz Liszt Pianoconcours

Van 26 oktober tot en met 8 november beleeft het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours zijn tiende editie in TivoliVredenburg in Utrecht. Voor leden van De Foyer is een beperkt aantal vrijkaarten beschikbaar voor de kwartfinales en de halve finales!

Lees verder »

Brava WebshopHolland Opera

Holland Opera maakt al jaren opera en jeugdopera van hoge kwaliteit, onder artistieke leiding van Joke Hoolboom en Niek Idelenburg. De brava webshop biedt u deze prachtige producties op DVD!

Lees verder »