Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
Rigoletto is in dienst van de Hertog van Mantua. Hij wordt betaald om zijn baas aan het lachen te brengen en de aandacht af te leiden van diens vele slippertjes. Maar dan zet de Hertog zijn zinnen op een lief, onschuldig dienstmeisje, en de sarcastische grappenmaker Rigoletto verandert langzaam in een wanhopige vader. Verdi schildert de karakterwisselingen van zijn hoofdpersonen met een even kleurrijke als briljante reeks aria’s, van het hartverscheurende ‘Pari siamo!’ tot het zwierige cynisme van 'La donna è mobile'. De beroemde Britse bariton Alan Opie is terug in Australië voor de titelrol in een van Opera Australia’s meest geliefde producties. Hij wordt bijgestaan door Emma Matthews als Gilda, de Australische tenor Paul O’Neill als de woest aantrekkelijke Hertog van Mantua, David Parkin als de dodelijke huurmoordenaar Sparafucile en het prijswinnende Opera Australia Chorus. Giovanni Reggioli, Australian Opera and Ballet Orchestra, Opera Australia Chorus, Alan Opie (Rigoletto), Emma Matthews (Gilda), Paul O'Neill (Hertog van Mantua), David Parkin (Sparafucile), Samuel Dundas (Graaf van Ceprano), Elizabeth Campbell (Maddalena)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Een van de hoogtepunten van het Schumannjaar 2006 was zonder twijfel dit prachtige concert van het Gewandhausorchester Leipzig. Voor een uitvoering van Schumanns pianoconcert haalde maestro Riccardo Chailly de legendarische Argentijnse pianiste Martha Argerich naar het Gewandhaus te Leipzig. Argerich wordt wereldwijd gezien als een van de beste en creatiefste pianisten van deze tijd en haar vertolking van het pianoconcert is dan ook meer dan de moeite waard. Ook op het programma: Schumanns Symfonie Nr. 4.Riccardo Chailly, Gewandhausorchester Leipzig, Martha Argerich (piano)
Het jaar 1878 was een belangrijk jaar voor de Tsjech Antonin Dvorák. Dankzij zijn vriend Johannes Brahms werden zijn werken voor het eerst in Duitsland gepubliceerd, waardoor hij meer naamsbekendheid en ook meer compositieopdrachten kreeg. Zijn composities met volksmuziek als inspiratie waren erg geliefd bij het publiek en dus ook zijn uitgever, en zo komt het dat de componist in deze periode steeds meer ‘Slavische’ werken ging schrijven. Zoals de naam al doet vermoeden, hoort ook deze 'Eerst Slavische Rapsodie' in deze categorie thuis.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Het Konzertstück voor vier hoorns en orkest van Robert Schumann is een van zijn meest verwaarloosde werken. Deze compositie wordt vaak vergeleken met de grote concerten van Beethoven en Brahms, stukken waar dit Konzerstück inderdaad weinig van wegheeft. Dat het absoluut een vrolijk en meeslepend werk is wat meer aandacht in de concertzaal verdient laten Dale Clevenger, Stefan Dohr, Ignacio Garcia en Georg Schreckenberger zien in deze opname. Tijdens deze uitzending, de laatste twee delen.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker, Dale Clevenger, Stefan Dohr, Ignacio Garcia en Georg Schreckenberger
Voordat Frédéric Chopin zich met het genre bemoeide waren etudes voornamelijk geschreven met een didactisch doel: oefeningen om de speeltechniek te verbeteren. Met zijn 12 Etudes, opgedragen aan Franz Liszt, slaat Chopin een hele andere weg in: het zijn concertstukken die als bijkomende functie het bijbrengen van techniek hebben. In elke etude staat een ander technisch probleem op de piano centraal. Dat Chopin toch prachtige muziek kan maken in een ontzettend streng keurslijf, is bewijs van zijn talent en genialiteit. Tijdens deze uitzending: de 'Étude Nr. 11'.Jean-Frédéric Neuburger
Het Tweede Pianoconcert van Camille Saint-Saëns is in grote haast geschreven: de Russische pianist,dirigent en componist Anton Rubinstein vroeg of de componist een concert in Parijs kon regelen. De Salle Pleyel, een belangrijke concertzaal, zat bomvol reserveringen en was pas een kleine maand later beschikbaar, en dat gaf Saint-Saëns de tijd om een nieuw werk te componeren. Op 6 mei 1868 ging het werk in première, met als dirigent Rubinstein en Saint-Saëns zelf achter de toetsen. Door de haast waarmee het werk ingestudeerd moest worden was de eerste uitvoering geen groot succes, nu is dit pianoconcert juist zijn meest populaire. Tijdens deze uitzending het tweede deel.David Porcelijn, Het Nederlands Symfonieorkest, Jean-Philippe Collard (piano)
Toen Johannes Brahms de vermaarde violist Joseph Joachim voor de eerste keer ontmoette was hij net 20 geworden. Het was Joachim die de jonge componist voorstelde aan Robert Schumann en zo indirect voor zijn doorbraak zorgde. 30 jaar lang deelden de twee musici een innige vriendschap het was Joachim waarvoor Brahms zijn vioolconcert schreef. Het ging echter mis toen de violist van zijn vrouw Amalie wilden scheidden. Hij verdacht haar van overspel met zijn uitgever, maar Brahms geloofde dit niet en liet dit middels een brief aan Amalie weten. Later gaf Amalie deze brief aan de rechtbank die haar scheidingszaak behandelde, waarop de rechter haar in het gelijk stelde: Joachim was hier niet blij mee en verbrak alle banden met Brahms alhoewel hij zijn muziek wel bleef spelen. Zes jaar later schreef Brahms zijn Concert voor Viool, Cello en Orkest in a klein (het Doppelkonzert) als verzoeningsoffer. Het werkte: op 18 oktober 1887 ging het werk in première met Johannes Brahms als dirigent, Joseph Joachim als violist en Robert Hausmann als cellist. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Lisa Batiashvili (viool) Truls Mørk (cello)
Richard Wagner was volop bezig met het componeren van Siegfried, het derde deel in zijn cyclus, ’Der Ring des Nibelungen’, toen hij besloot om een kleinschaliger werk te schrijven was een betere kans op uitvoering had. In 1856 zette hij de eerste schetsen neer van wat Tristan und Isolde zou worden en in 1857 was het werk voltooid. In totaal duurt de opera gemiddeld genomen bijna vier uur en zit hij vol met prachtige muziek, maar de ‘Prelude en Liebestod’ is misschien wel het mooiste en ontroerendste gedeelte uit deze opera.Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra
Ze zijn uniek. Natuurlijk heeft ieder symfonieorkest een cellosectie, maar nooit eerder hebben de diepe, sonore strijkinstrumenten een opzichzelfstaand ensemble gevormd. Het succesvolle orkest binnen een orkest dat de '12 Cellisten' heet is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde in de muziekwereld. Iedere muziekliefhebber weet meteen waar ze vandaan komen, ook als de naam van het orkest zelf onbekend is. Sinds 1972 spelen ze al samen, en voor optredens reizen ze regelmatig de hele wereld over. Dit concert met de 12 cellisten van de Berliner Philharmoniker maakte deel uit van het Eerste Internationale Cellofestival van Moskou en vond plaats in het Moskouse Tsjaikovski Conservatorium. Het werd georganiseerd door het Filharmonisch Genootschap van Moskou en opgedragen aan de herinnering aan Mstislav Rostropovitsj. Programma: Klengel – Hymnus, Piazzolla – Milonga del Angel, Fauré – Pavane, Piazzolla – Muerta del Angel, Debussy – La Cathedral engloutie, Verdi – Ave Marie (uit Quattro pezzi sacri), Piazzolla – Resureccion del Angel, Françaix – Presto uit Aubade, Blacher – Espagnola, Kaiser-Lindemann – Die 12 in Bossa Nova, Sjostakovitsj – Lyrische Wals, Gershwin – Clap Yo’ Hands, Morricone – The man with the harmonica, Ben – Mas que nada, Granda – La Flor de la Canela, Piazzolla – Fuga y misterio.Die 12 Cellisten der Berliner Philharmoniker
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Het programma bevat geliefde aria’s van Rossini en beroemde liederen van Latijns-Amerikaanse componisten: Rossini, Ouverture van ‘La gazza ladra’, Ouverture van ‘Semiramide’, ‘La speranza piu soave’ uit ‘Semiramide’, Ouverture van ‘Guillaume Tell’, ‘Asil ereditaire’ uit ‘Guillaume Tell’ Granda (arr. Florez), ‘La flor de la canela’ Mancayo, ’Huapango’ Grever (arr. Guinovart), ‘Jurame’ Gutierrez (arr. Pena), ‘Alma Ilanera’ Marquez, Danzon Nr. 2 Encores: Verdi, ‘La donna e mobile’ uit ‘Rigoletto’ Gounod, ‘Ah, leve toi soleil’ uit ‘Roméo et Juliette’.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
Toen de jongen Wolfgang Amadeus Mozart in 1782 al meer dan een jaar in Wenen woonde begon hij de vruchten te plukken van zijn Singspiel ‘Die Entführung aus dem Serail’, en het werk stroomde binnen. Zijn vader, Leopold Mozart, was het echter niet eens met de keuze van zijn zoon om naar Wenen te verhuizen en weigerde bovendien zijn zegen te geven aan het voorgenomen huwelijk met Constanze Weber. Hij wilde echter wel dat zijn zoon de muziek schreef voor de inauguratie van de nieuwe burgemeester van Salzburg, Sigmund Haffner, en ondanks dat de jonge Mozart tot over zijn oren in het werk zat, gaf hij toch gehoor aan de oproep van zijn vader en componeerde een serenade. Toen hij zes maanden later een nieuwe symfonie nodig had herinnerde hij dit werk, bewerkte het en de Haffner Symfonie was geboren. De première was een groot succes, zoals de componist aan zijn vader schreef: “Het theater zat helemaal vol. Maar wat mij de meeste deugd deed was dat Zijne Majesteit de Keizer aanwezig was, en hemel, hoe heeft hij mij toegejuicht!”. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker
Voordat Frédéric Chopin zich met het genre bemoeide waren etudes voornamelijk geschreven met een didactisch doel: oefeningen om de speeltechniek te verbeteren. Met zijn 12 Etudes, opgedragen aan Franz Liszt, slaat Chopin een hele andere weg in: het zijn concertstukken die als bijkomende functie het bijbrengen van techniek hebben. In elke etude staat een ander technisch probleem op de piano centraal. Dat Chopin toch prachtige muziek kan maken in een ontzettend streng keurslijf, is bewijs van zijn talent en genialiteit. Tijdens deze uitzending: de 'Étude Nr. 10'.Jean-Frédéric Neuburger
Het was in 1846 flink doorwerken voor Robert Schumann: 17 dagen voor de première van zijn Tweede Symfonie voltooide hij de partituur. Schumann was al in 1845 begonnen met het schetsen van de eerste melodieën: op 12 december zette hij de eerste noten op papier en op 28 december waren alle grote lijnen af. De componist had echter last van tinnitus (oorsuizen), een gevolg van syfilis, waardoor hij grote problemen had met concentratie. Het duurde tot aan november totdat hij het orkestreren voltooide, en na de première (gedirigeerd door Felix Mendelssohn), veranderde hij vrijwel meteen het een en ander. Tijdens deze uitzending, het derde deel.Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe
Francis Poulenc Sonate voor klarinet en piano is een van zijn laatste composities en opgedragen aan een andere componist: Arthur Honegger. Het plan was dat de wereldberoemde klarinettist Benny Goodman, tevens de opdrachtgever van het werk, samen met Poulenc het stuk voor de eerste keer zou uitvoeren maar helaas stierf de componist op 30 januari 1963 vrij plotseling aan een hartaanval. De sonate zelf was op een aantal kleine dingen na voltooid en Goodman gaf op 10 april alsnog de première in Carnegie Hall, begeleid door niemand minder dan Leonard Bernstein. Naar aanleiding van dit concert schreef de muziekcriticus Harold C. Schoenberg in The New York Times: ‘Poulenc was geen ‘grote’ componist, zijn emotionele bereik was te beperkt, maar wat hij deed, deed hij perfect…’. Tijdens deze uitzending: het eerste deel. Michael Collins (klarinet) en Julien Quientin (piano)
Nikolai Lugansky voert Leos Janácek's eerste pianosonate uit op het VerbierfestivalNikolai Lugansky
U kijkt haar het Strijkkwartet in e mineur van Guiseppe Verdi. Hoewel Verdi met name bekend staat als operacomponist, heeft hij ook zich ook gewaagd aan de kamermuziek, zoals het derde deel uit dit prachtige strijkkwartet laat zien. Het werk wordt uitgevoerd door het Artemis Quartet. Artemis Quartet
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Opvallend is het belangrijke aandeel van de klarinet in de muziek die Wolfgang Amadeus Mozart in de laatste drie jaar van zijn leven componeerde. Naast het klarinetkwintet uit 1789 en de obligaatpartijen voor de klarinet en diens iets lager getimbreerde broertje de bassethoorn uit de in 1791 voltooide opera ‘La Clemenza di Tito’is het onmiddellijk na dat laatste werk geschreven Klarinetconcert in A KV 622 uit oktober 1791 de bekroning van Mozarts klarinetrepertoire. Het was ook de bekroning van de jarenlange vriendschap met de klarinettist Anton Stadler, die door Mozart in zijn brieven liefhebbend als “den Sodla” aangeduid werd). Stadler dook al eerder in Mozarts leven op en hij was ook degene door wie het klarinetkwintet en de ‘Clemenza-partijen’ voor het eerst werden gespeeld. Dit beroemde concert is één van de mooiste voor klarinet en orkest mede door de prachtige gerijpte harmonieuze inleiding en de daarop volgende briljante en melodieuze thematiek over de gehele omvang van de klarinet.Het bekendste gedeelte van dit werk is het Adagio, dat meerdere keren als filmmuziek werd gebruikt bijvoorbeeld in de soundtrack van 'Out of Africa'. Henk de Graaf, Amadeus Ensemble Rotterdam
Het Zweedse Gothenburg Combo bestaat uit de gitaristen David Hansson en Thomas Hansy. Zij behoren tot de meest hypnotische gitaaracts die vandaag de dag te beluisteren zijn. Hun combinatie van adembenemende techniek, innovatieve manier van spelen gevarieerde programma’s en warme humor maken hun concerten uniek in de klassieke muziekwereld van vandaag de dag. Tien jaar intensief touren heeft ertoe geleid dat hun optredens verbazingwekkend strak en dynamisch zijn. De programma’s die zij spelen omvatten een brede variatie aan stijlen; van persoonlijke interpretaties van de klassieke Spaanse gitaarmuziek tot arrangementen van Bach, Debussy en Rossini en van Zweedse volksmuziek tot popmuziek van Michael Jackson, ABBA en The Beach Boys en hun eigen extravagante composities: van de klassieke meesters tot de componisten van vandaag! Gothenburg Combo
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Christophe Berreux.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Frederico Nicoletta.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Toen de vrouw van Donaes de Moor in 1487 stierf, gaf zijn weduwe de componist Jacob Obrecht de opdracht om een mis te componeren in zijn herinnering. Het resultaat was de Missa de Sancto Donatiano, dat op 14 oktober 1487 voor het eerst in de Sint-Jacobskerk klonk. Gewijd aan de Heilige Donatius, de patroonheilige van Brugge, was het op slinkse wijze ook ter ere van de uit Brugge verbannen Donaes de Moor. Vele jaren later in 2006 voeren de zangers van Capella Pratensis dezelfde mis uit, in dezelfde kerk waar deze voor de eerste keer te horen was. Capella Pratensis (Stratton Bull, Hugo Naessens, Christopher Kale, Peter Van Heyghen, Robert Buckland, Arnout Lems, Lieven Deroo, Lionel Meunier, Wim Diepenhorst)
Na de première van Un ballo in Maschera leek het even alsof Giuseppe Verdi zijn interesse in componeren had verloren. Twee jaar lang zette hij geen noot op papier. Tegen het einde van 1860 kreeg hij echter een compositieopdracht van niemand minder dan het Russische hof en Verdi besloot zijn zwijgen als artiest te eindigen. Hij componeerde La forza del Destino (De kracht van het noodlot) op een libretto van Francesco Maria Piave en het resultaat is een van zijn meest dramatische en ingewikkelde opera’s. Tijdens deze uitzending, de ouverture. Riccardo Muti, Berliner Philharmoniker
Gustavo Dudamel dirigeert het Los Angeles Philharmonic Orchestra en de tenor Juan Diego Flórez in een uitvoering van 'Principe più non sei' uit Rossini's opera La Cenerentola.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'La donna è mobile' uit Giuseppe Verdi's opera 'Rigoletto'.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
De vader van Ferruccio Busoni was zelf een uitmuntend klarinettist en misschien daarom wel een extreem veeleisende leraar. Hoe dan ook, onder zijn toeziend oog werd zijn zoon niet alleen een zeer virtuoze pianist, maar ook begon hij op vroege leeftijd met componeren. Dit wonderkind maakte op 7-jarige leeftijd al furore op de piano en tien jaar later, op 17-jarige leeftijd, had Ferrucio zijn ‘Opus 40’ al bereikt. Tijdens deze uitzending is zijn 'Elegie Nr. 4' te horen.Roland Pöntinen
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigenten Yuri Temirkanov en Nikolai Alekseev deze bijzondere verjaardag te vieren. Het is logisch dat de programmaposters van dit Galaconcert prominent de naam en afbeelding van sopraan Anna Netrebko vermeldden. De prachtige sterzangeres Netrebko is zonder twijfel de grote publiekstrekker van de hedendaagse opera scène. Zij zingt hier begeleid door het orkest en Yuri Temirkanoveen van haar geliefde aria’s: ‘Regnava nel silenzio’ uit Donizetti’s opera ‘Lucia di Lammermoor’. In haar beroemde aria verteld Lucia haar dienstmeid Alisa dat ze de geest van een vermoord meisje heeft gezien. Italiaans drama in ultima forma.Yuri Temirkanov, Sint-Petersburg Philharmonisch Orkest, Anna Netrebko
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'Mes Amis' uit 'La Fille du régiment' van Gaetano Donizetti.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
Het Los Angeles Philharmonic Orchestra luidde in 2010 het nieuwe seizoen in met een groots galaconcert gedirigeerd door artistiek directeur Gustavo Dudamel – en met stertenor Juan Diego Flórez als speciale gast. Hier zingt hij 'La speranza piu soave' uit 'Semiramide' van Gioacchino Rossini.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Juan Diego Flórez (tenor)
De vader van Ferruccio Busoni was zelf een uitmuntend klarinettist en misschien daarom wel een extreem veeleisende leraar. Hoe dan ook, onder zijn toeziend oog werd zijn zoon niet alleen een zeer virtuoze pianist, maar ook begon hij op vroege leeftijd met componeren. Dit wonderkind maakte op 7-jarige leeftijd al furore op de piano en tien jaar later, op 17-jarige leeftijd, had Ferrucio zijn ‘Opus 40’ al bereikt. Tijdens deze uitzending is zijn 'Elegie Nr. 5' te horen.Roland Pöntinen
Weinig musici van dit moment spreken zo sterk tot de verbeelding als de jonge Franse countertenor Philippe Jaroussky. Over de hele wereld prijzen de critici zijn virtuoze coloratuurtechniek en zijn bruisende, meeslepende interpretaties van barokke cantates en opera’s. Samen met het Concerto Köln verkent hij de wereld van een bijna vergeten componist: Antonio Caldara. Caldara (1670-1736) was één van de meest vooraanstaande operacomponisten van zijn tijd. Philippe Jaroussky en het ensemble blazen zorgvuldig uitgekozen aria’s van deze componist nieuw leven in in de 21 eeuw. De film volgt de musici tijdens de repetities en naar het concert in het Prinzregententheater in München.Philippe Jaroussky, Concerto Köln
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
In 1785 maakte de Weense uitgever Hoffmeister een afspraak met Wolgang Amadeus Mozart: hij zou drie pianokwartetten van diens hand uitgeven. Mozart schreef het eerste kwartet en stuurde het naar Hoffmeister. Deze vond het werk veel te moeilijk voor het amateurpubliek dat hij wilde bereiken en zag af van de deal. Toch componeerde Mozart ook de overige werken, vermoedelijk voor zijn eigen optredens. U luistert naar pianokwartet Nr. 2Nicolas Angelich, Hennig Kraggerud, Yuri Bashmet, Miklos Pereny
Het West-Eastern Divan Orchestra is misschien wel een van de bijzonderste orkesten ooit. Opgericht door de Israëlische dirigent Daniel Barenboim en de Palestijnse auteur Edward Said, bestaat dit orkest uit jonge musici uit zowel Israel als de omliggende Arabische landen. Muziek maken op het hoogste niveau is dan ook niet het enige doel: onderling begrip is minstens zo belangrijk. Het prachtige Alhambra is tijdens dit concert hun podium en op het programma staan werken van onder andere Beethoven, Brahms, Rossini en Wagner.Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra, Nabil Shehata, contrabas Kyril Zlotnikov, cello
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: Takemitsu: 'From me flows what you call time' (voor vijf percussionisten en orkest).Yutaka Sado, Berliner Philharmoniker
,,Niemand heeft het begrepen. Ik zou willen dat ik de eerste uitvoering 50 jaar naar mijn dood zou kunnen dirigeren.’’ Gustav Mahler componeerde zijn Vijfde Symfonie in de zomers van 1901 en 1902, een periode waarin veel veranderde in het leven van de componist. Hij had een van de meest begeerde posities in het muziekleven als directeur van de Weenste Staatsoper en dirigent van de Wiener Philharmoniker en hij leerde zijn vrouw Alma Mahler kennen, die in 1902 zwanger was van hun eerste kind. Met de gezondheid van Mahler ging het minder: in 1901 leed hij aan een zware bloeding en de dokter kon nog maar net voorkomen dat hij overleed. Met dit alles in het achterhoofd is het niet verwonderlijk dat hij op een andere manier begon te componeren. Het werk ging in 1904 in première maar het publiek bleek nog niet rijp te zijn voor zo’n indrukwekkend werk. De Vijfde is in tegenstelling tot de Tweede en Derde Symfonie geheel instrumentaal (met als hoogtepunt het beroemde vierde deel, het Adagietto) en heeft bovendien geen link met filosofische of religieuze thema’s, iets wat zijn eerdere symfonieën wel hadden. Mahler zelf zou tot aan zijn dood in 1911 worstelen met de instrumentatie van het stuk.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
De stelende ekster is zelden zo treffend weergegeven als in deze Rossini ouverture: La gazza ladra. Uitstekend uitgevoerd oor Gustavo Dudamel en het Los Angeles Philharmonic.Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic Orchestra
Deze Sonate voor Viool en Klavecimbel Nr. 3 BWV 1016 is een van de set van de sonates die Johann Sebastian Bach voor 1725 componeerde, waarschijnlijk toen hij werkzaam was als Kapellmeister in Köthen. Er wordt aangenomen dat de sonates voor Prins Leopold schreef en later de werken voor eigen gebruik in Leipzig aanpaste. Misschien is het hierdoor dat de werken goed speelbaar zijn voor amateurs, maar alle sonates bevatten genoeg finesse om een uitdaging te zijn voor professionele musici. De verschillende werken zijn als set bedoeld, net zoals de Brandenburgse concerten. Deze derde sonate heeft qua delen een typische ‘Italiaanse’ opbouw: langzaam – snel – langzaam – snel.Frank Peter Zimmermann (viool) en Enrico Pace (piano)
Als jongeman dacht de Spaanse Alfredo Kraus er geen moment over na om van zingen zijn beroep te maken. Pas na hevig aandringen van vrienden ging hij het zingen serieus te nemen, een besluit wat hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Dankzij zijn kritische keuze in rollen (hij zong nooit iets wat te zwaar voor zijn stem zou zijn) en zijn beperkte optreedschema heeft deze tenor een van de langstlopende carrières in de recente geschiedenis. Tijdens deze uitzending zingt hij Tosti’s Aprile.Alfredo Kraus (tenor), Edelmiro Arnaltes (piano)
Voordat Frédéric Chopin zich met het genre bemoeide waren etudes voornamelijk geschreven met een didactisch doel: oefeningen om de speeltechniek te verbeteren. Met zijn 12 Etudes, opgedragen aan Franz Liszt, slaat Chopin een hele andere weg in: het zijn concertstukken die als bijkomende functie het bijbrengen van techniek hebben. In elke etude staat een ander technisch probleem op de piano centraal. Dat Chopin toch prachtige muziek kan maken in een ontzettend streng keurslijf, is bewijs van zijn talent en genialiteit. Tijdens deze uitzending: de 'Étude Nr. 12'.Jean-Frédéric Neuburger
Toen de rijke Amerikaan Jeanette Thurber de functie van directeur van haar National Conservatory in New York City aanbood aan de Tsjechische componist Antonin Dvorák, besloot hij te accepteren. In 1892 verhuisde hij met zijn gezin naar New York en dompelde zich onder in de Amerikaanse muziekcultuur. Hij voelde zich niet helemaal op zijn gemak in Amerika vooral de Amerikaanse ‘high society’ vond hij niets, maar hij kwam wel in aanraking met de Afro-Amerikaanse Negrospirituals. Geïnspireerd door deze voor hem nieuwe klanken begon hij aan zijn Negende Symfonie, ‘Uit de Nieuwe Wereld’. Alhoewel Dvorák in 1895 met hevige heimwee weer naar Europa terugkeerde is zijn hommage aan Amerika een van zijn meest bekende werken. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Lorin Maazel, New York Philharmonic
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigenten Yuri Temirkanov en Nikolai Alekseev deze bijzondere verjaardag te vieren. Een van de hoofdrolspelers van het operagala was zondermeer de Russische sterbariton Dmitri Hvorostovsky. Hij zingt hier de beroemde ‘Yeletsky’s Aria’ uit de 2e acte van Tchaikovsky’s belangrijke opera ‘Schoppenvrouw’. Tchaikovsky componeerde deze opera op het korte gelijknamige verhaal van de beroemde Russische schrijver Aleksandr Poesjkin. Het was zijn broer Modest die het Russische libretto schreef. De première vond plaats in 1890 in St. Petersburg. Yuri Temirkanov, Sint-Petersburg Philharmonisch Orkest, Dmitri Hvostorovski
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De legendarische Canadese pianist Glenn Gould, een van de bekendste pianisten van de 20e eeuw, speelt Beethovens 'Pianoconcert Nr. 5' en 'Variaties in F, Op. 34'. Gould is echt een geval apart onder de musici: op driejarige leeftijd werd duidelijk dat hij een absoluut gehoor had, hij leerde muziek lezen nog voordat hij kon spreken. Op 11-jarige leeftijd begon hij zijn studie aan de Toronto School of Music en op 16-jarige leeftijd maakte hij zijn officiële debuut met het 'Vierde Pianoconcert' van Ludwig van Beethoven, waarna een tournee door Canada en diverse radio-opname volgden. Dit snelle succes zorgde voor concertuitnodigingen van over de hele wereld maar Gould voelde zich absoluut niet thuis op het concertpodium, waar hij aan alle kanten bekeken werd. In 1964, op 31-jarige leeftijd kondigde hij dan ook aan niet meer publiekelijk op te treden maar zich uitsluitend te richten op studio-opnamen. Daar heeft hij zich ook aan gehouden: deze bijzondere pianist heeft tot aan zijn dood in 1982 nooit meer een voet op het podium gezet.Karel Ancerl, Toronto Symphony Orchestra, Glenn Gould (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Ivan Penkov.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: David Huh.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. In 2008 speelde de Russische pianist Boris Berezovski een programma vol met Liszt ('Sonate in b klein') en Schumann ('Davidsbündlertänze').Boris Berezovski (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Janos Balsasz.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
Van 26 oktober tot en met 8 november vindt opnieuw het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats in Utrecht. Dit concours wordt wereldwijd beschouwd als één van de meest prestigieuze muziekconcoursen en staat bekend om zijn professionele en zorgvuldige ondersteuning van jonge musici. Het Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Deze exclusieve aanpak, de uitgebreide carrièrebegeleiding én de vele internationale concertengagementen voor de prijswinnaars geven het Liszt Concours een volstrekt uniek karakter. De 23 deelnemers aan de editie van 2014 stellen zich aan u voor op brava. In deze aflevering: Mengije Han.Internationaal Franz Liszt Pianoconcours
U kijkt naar een speciale en feestelijke opname in het kader van het 25 jarig jubileum van het Internationaal Franz Liszt Concours. In de loop der jaren heeft dit in Utrecht gevestigde concours zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste en meest toonaangevende pianoconcoursen ter wereld. In dit programma ziet u unieke archiefbeelden van het festival door de jaren heen.Internationaal Franz Liszt Concours
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Het Tweede Pianoconcert van Camille Saint-Saëns is in grote haast geschreven: de Russische pianist,dirigent en componist Anton Rubinstein vroeg of de componist een concert in Parijs kon regelen. De Salle Pleyel, een belangrijke concertzaal, zat bomvol reserveringen en was pas een kleine maand later beschikbaar, en dat gaf Saint-Saëns de tijd om een nieuw werk te componeren. Op 6 mei 1868 ging het werk in première, met als dirigent Rubinstein en Saint-Saëns zelf achter de toetsen. Door de haast waarmee het werk ingestudeerd moest worden was de eerste uitvoering geen groot succes, nu is dit pianoconcert juist zijn meest populaire. Tijdens deze uitzending het derde deel.David Porcelijn, Het Nederlands Symfonieorkest, Jean-Philippe Collard (piano)
Dat muziek levens kan veranderen bewijst de Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela (ook wel El Sistema genoemd). Dit netwerk van ongeveer 125 jeugdorkesten maakt het voor kinderen uit de sloppenwijken van Venezuela mogelijk om een instrument te leren spelen en geeft hen daarmee de kans op een betere toekomst. Duizenden kinderen zijn al van de straat gehaald maar alleen de kinderen met het meeste talent nemen plaats in het Simon Bolivar Youth Orchestra. Hun dirigent Gustavo Dudamel, zelf een kind van El Sistema, is inmiddels een van de meest veelbelovende jonge dirigenten ter wereld en samen met zijn orkest zetten ze keer op keer een spetterend concert neer. Tijdens deze uitzending spelen ze Hernández’ ‘Cabra Mocha’.Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Youth Orchestra
In Old, New and Blue vloeit barokmuziek samen met jazz! Tijdens dit avontuurlijke project gaan de musici van Holland Baroque Society het muzikale gesprek aan met trompettist en jazzvirtuoos Eric Vloeimans. Met zijn lyrische spel vol warmte, souplesse en gevoel voor traditie is hij de ideale partner voor een barokensemble dat graag nieuwe terreinen verkent. "Of het nou pop is of jazz, dat maakt helemaal niks meer uit. Er kan er maar een de beste zijn en in Nederland is dat zonder twijfel Eric Vloeimans", aldus de Gelderlander. Nu dus geen pop, maar barok. In de wereld van de oude muziek valt Eric Vloeimans van de ene verbazing in de andere. Vloeimans komt op plekken waarvan hij het bestaan niet had durven vermoeden.Holland Baroque Society, Eric Vloeimans
23:23 Arirang
Lorin Maazel dirigeert het New York Philharmonic tijdens een uitvoering van 'Arirang', het populairste volkslied uit Korea.Lorin Maazel, New York Philharmonic
,,Voor mij was tango altijd meer voor de oren dan voor de voeten.” Dit zijn de woorden van de legendarische tango componist Astor Piazzolla. De familie van Piazzolla verhuisde toen Astor nog jong was van Argentinie naar New York, maar om de band met het thuisland niet kwijt te raken, kocht zijn vader een bandoneon. Een passie was geboren: de componist wijdde de rest van zijn leven aan de tango. Het is dan ook niet overdreven om te zeggen dat Piazzolla de belangrijkste figuur in de geschiedenis van de tango is. De Fuga y misterio komt uit de vijfde scene van de tango-opera ‘Maria de Buenos Aires’, waarin de heldin door het hart van Buenos Aires loopt.Gidon Kremer, Kremerata Baltica
Wolfgang Amadeus Mozart schreef zijn eerste hoornconcert voor een goede vriend die hij al sinds zijn kinderjaren kende: Joseph Leutgeb. Mozart bewonderde het vakmanschap van de hoornist, maar stak ook graag de draak met hem. Zo schreef hij op de bladmuziek van Leutgeb: ‘W. A. Mozart ontfermde zich over Leutgeb, ezel, os en dwaas in Wenen op 27 mei 1783’. Ook gaf hij bijvoorbeeld expres het orkest de tempoaanduiding ‘allegro’ (vrolijk en snel) mee, maar bij Leutgeb stond adagio (langzaam en comfortabel), wat ongetwijfeld voor de nodige verwarring moet hebben gezorgd. Leutgeb kon deze plagerijtjes goed hebben en de vriendschap tussen de twee was hecht. Toen Mozarts vrouw Constanze een aantal dagen van huis was in 1791 logeerde de componist zelfs bij Leutgeb, want “anders zou ik alleen thuis hebben gezeten en dat zou niet aangenaam zijn geweest”. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Daniel Barenboim, Berliner Philharmoniker, Radek Baborák (hoorn)
De Suite voor variété-orkest is een verzameling van korte composities van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. In deze uitzending brengen Riccardo Chailly en de Berliner Philharmoniker de Lyrisch wals uit deze suite ten gehore vanuit de idyllische Waldbühne in Berlijn. Riccardo Chailly, Berliner Philharmoniker
Nikolai Lugansky voert Leos Janácek's eerste pianosonate uit op het VerbierfestivalNikolai Lugansky

Nu & Straksop Brava

Mozart - Pianokwartet Nr. 2
13:01
Het Divan Orchestra vanuit het Alhambra
13:36

Doorzoek de TV Gids

De FoyerFranz Liszt Pianoconcours

Van 26 oktober tot en met 8 november beleeft het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours zijn tiende editie in TivoliVredenburg in Utrecht. Voor leden van De Foyer is een beperkt aantal vrijkaarten beschikbaar voor de kwartfinales en de halve finales!

Lees verder »

Brava WebshopHolland Opera

Holland Opera maakt al jaren opera en jeugdopera van hoge kwaliteit, onder artistieke leiding van Joke Hoolboom en Niek Idelenburg. De brava webshop biedt u deze prachtige producties op DVD!

Lees verder »