Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
De jongste zoon van Graaf Di Luna is behekst! Er wordt korte metten gemaakt met de verantwoordelijke zigeunerin die op de brandstapel belandt. Haar dochter heeft echter al eerder als wraak het behekste kind ontvoerd en wanneer men een kinderlijkje vindt op de smeulende resten van de brandstapel neemt iedereen aan dat dit de jongste zoon van Di Luna is. Een grote tragedie voor de vervloekte Graaf. Als de overgebleven zoon jaren later zijn vader is opgevolgd is hij tot over zijn oren verliefd op Leonora, maar zij is gevallen voor de troubadour Manrico. Van het een komt het ander en de twee rivalen in liefde belanden in een duel. De troubadour krijgt de kans de Graaf te doden maar iets in hem zegt dat hij het niet moet doen en hij laat zijn tegenstander gaan. Gewond keert Manrico terug naar zijn moeder, die in een trance vertelt dat zij degene was die al die jaren geleden het behekste kind van de Graaf ontvoerde maar dat ze in delirium haar eigen zoon op de brandstapel gooide. Manrico is in werkelijkheid dus de verloren beschouwde zoon, en dus een broer van de Graaf…Carlo Rizzi, The Royal Opera Chorus, The Royal Opera House Orchestra, Manrico: José Cura Count di Luna: Dmitri Hvorostovsky Azucena: Yvonne Naef Leonora: Verónica Villarroel
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Tijdens dit schitterende concert, opgenomen in nachtclubsferen, kunt u genieten van het Haarlemse orkest Holland Symfonia onder leiding van meesterdirigent Otto Tausk. Op het programma staan de ‘Leonore Ouverture’ van Beethoven en Brahms’ Symfonie Nr. 3, plus de aangrijpende ‘Kindertotenlieder’ van Gustav Mahler.Holland Symfonia, Otto Tausk
Robert Schumann was nog maar net met Clara Wieck getrouwd toen hij zijn eerste poging stappen in de symfonische muziek zette. Tot dat moment was hij vooral bekend door zijn werken voor piano en zang, zijn kersverse echtgenote moedigde hem aan om vooral ook een symfonie te schrijven. Aldus geschiedde: in slechts vier dagen schetste hij zijn eerste symfonie en slechts een maand later had hij ook de orkestratie klaar. De première werd op 31 maart 1841 gedirigeerd door niemand minder dan Felix Mendelssohn. Het werk kreeg als bijnaam ‘Frühlingssymfonie’ (lentesymfonie), volgens Clara omdat haar man geïnspireerd was geraakt door de lentegedichten van Adolph Boettger. De componist wijdde het echter aan de wittebroodsweken en sprak van een ‘Liebesfrühling’. Tijdens deze uitzending: het vierde deel.David Zinman, Tonhalle Orchester Zürich
Het lukte de Paul Dukas maar niet om door te breken. Begin 1897 ging zijn Symfonie in C groot in première, deze werd echter koel ontvangen. Daarvoor had hij een onbeduidende tijd gehad op het Parijse Conservatorium en was een jaar in militaire dienst. Maar de Franse componisten Vincent d’Indy en Camille Saint-Saëns zagen wel wat in Dukas en probeerde hem op weg te helpen ondanks het feit dat hij nog een onbekende componist was. Met de première van het symfonisch gedicht De Tovenaarsleerling (L'apprenti sorcier) veranderde zijn status: de compositie werd al snel een van de meest geliefde orkestrale werken en Dukas werd van de een op de andere dag een ster. Het verhaal van de leerling die aan het toeziend oog van zijn meester ontsnapt en daarmee genadeloos in de problemen komt heeft Dukas van de gelijknamige ballade van Johann Wolfgang von Goethe.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig
Ondanks het hoge opus nummer is dit eigenlijk een vroeg werk van Felix Mendelssohn: hij componeerde het toen hij 15 jaar was. De bezetting van dit sextet is vrij ongewoon, en al helemaal voor zijn tijd: één viool, twee altviolen, een cello, een contrabas en een piano. Mendelssohn zelf was een goede altviolist en daarom is hij misschien wel tot de onorthodoxe beslissing gekomen om een extra altviool toe te voegen in plaats van een viool. Maar hoe dan ook, het resultaat is een prachtig werk. Het sextet werd voor de eerste keer uitgevoerd tijdens een van de familie Mendelssohns zondagochtendconcerten in hun Salon. Deze concerten werden goed bezocht, en ook niet door de minste mensen: zo stonden Louis Spohr, Johann Nepomuk Hummel en Ignaz Moscheles regelmatig op de gastenlijst. Tijdens deze uitzending, het derde deel.Yuja Wang (piano), Kirill Troussov (viool), David Aaron Carpenter (altviool), Sol Gabetta (cello), Maxim Rysanov (altviool), Leigh Mesh (contrabas)
,,Ook heb ik iets geschreven voor de scene ‘In de hal van de Bergkoning’ – iets waar ik letterlijk niet naar kan luisteren omdat het absoluut riekt naar overdreven Noors nationalisme en trol-achtige zelfgenoegzaamheid. Maar ik heb het vermoeden dat de ironie waarneembaar is.” Edvard Grieg was niet heel erg te spreken over wat ongetwijfeld zijn meest populaire compositie is. Zijn muziek bij Henrik Ibsens toneelstuk ‘Peer Gynt’ was vanaf de eerste uitvoering in 1876 een groot succes en de muziek is sindsdien universeel geliefd. Tijdens deze uitzending 'Solveigs Lied'.Neeme Järvi, Berliner Philharmoniker
In 1854 was de jonge Johannes Brahms in Düsseldorf te vinden waar hij zijn goede vriendin Clara Schumann hielp met de verzorging van haar zeven kinderen. Haar man Robert Schumann, tevens de mentor van Brahms, was eerder dat jaar na een mislukte zelfmoordpoging opgenomen in een inrichting. In deze omstandigheden begon Brahms aan twee schetsen voor een eerste symfonie. Een van die schetsen groeide in 1858 uit tot zijn Eerste Pianoconcert maar de tweede schets bleef nog jaren op de plank liggen. Doordat Brahms een ontzettende perfectionist was had hij er zelfs een goede 21 jaar nodig om zijn eerste symfonie te voltooien. Maar dit was niet de enige reden: de vrienden van de componist en het publiek verwachtte dat Brahms de ‘erfgenaam’ van Ludwig van Beethoven zou zijn. Een verwachting die niet makkelijk waar te maken was en wat hem dan ook de nodige kopzorgen gaf. De première van het werk op 4 november 1876 was een groot succes: het werk werd zelfs bestempeld als ‘Beethovens Tiende Symfonie’. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.Daniel Barenboim, West-Eastern Divan Orchestra
De sonates voor viool en piano van Ludwig van Beethoven, meesterwerken van de late klassieke periode, zijn tegenwoordig nog altijd enorm populair. In deze uitzending ziet u twee sterren van de Franse kamermuziek, Renaud Capuçon en Frank Braley, samen in een klassieke en perfecte uitvoering. De twee vrienden besloten de sonates in chronologische volgorde uit te voeren, zodat "de evolutie van de componist" gevolgd zou kunnen worden. Vooral laten deze tien sonates, die in de loop van twintig jaar gecomponeerd zijn, zien hoe de viool tijdens de overgang van de 18de naar de 19de eeuw een steeds prominentere rol ging spelen: onder invloed van Viotti en Mozart werd het instrument onafhankelijker en ontstonden er composities die steeds meer ruimte gaven aan virtuositeit. Waar de piano nog de leiding heeft in Beethovens eerste sonates, geven de latere stukken aan beide instrumenten een gelijke status en ontstaat er een evenwichtig muzikaal gesprek tussen de twee solisten. Renaud Capuçon begon zeer gepassioneerd aan dit persoonlijke project: "Deze sonates zijn voor mij vol herinneringen. De 'Frühlingssonate' was het eerste stuk van Beethoven dat ik speelde, ik was toen tien jaar oud. Hij is een uitzonderlijke componist, een overgangsritueel voor alle violisten. Er zijn geen trucjes mogelijk bij deze stukken. Je moet hun ruggengraat vinden, een structuur opbouwen - en zingen."Frank Braley, Renaud Capuçon
‘De erfgenaam van Antonin Dvorák’, je zal maar zo’n stempel opgedrukt krijgen. Voor de Tsjechische componist Josef Suk is deze classificatie echter niet geheel ontoepasselijk aangezien hij niet alleen een van de beste leerlingen van Dvorák was, maar ook een persoonlijke vriend en bovendien zijn schoonzoon. Aanvankelijk schreef Suk werken in de laat-romantische stijl, composities waar hij succes mee had en die hem de lof van Johannes Brahms bezorgden. Dit veranderde echter toen in 1904 zijn mentor en schoonvader overleed, en enkele maanden daarna ook nog eens zijn vrouw. Zijn composities werden grootschaliger, complexer en steeds meer naar binnen gekeerd. In dit pianokwartet, een van zijn eerste werken onder de supervisie van Dvorák, is echter nog weinig te horen van de latere, donkere, Suk. Valerius Ensemble
Benjamin Brittens voorliefde voor de hobo is in niet allen te horen in de belangrijke rol die dit instrument in zijn orkestwerken inneemt, ook in de kamermuziek komt deze liefde terug. Zo is er zijn ‘fantasiekwartet voor hobo en strijkers’, geschreven voor de Britse hoboist Leon Goossens. Britten was nog maar een tiener toen hij dit werk schreef, het zorgde ervoor dat hij zowel in Groot Brittannië als daarbuiten aandacht kreeg. Heinz Holliger (hobo), Keller Quartet
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Maestro Kurt Masur vierde zijn 80e verjaardag in 2007 samen met ‘zijn’ Gewandhausorchester Leipzig. Voor dit speciale galaconcert in het Gewandhaus heeft de legendarische dirigent een persoonlijk en gevarieerd programma samengesteld van werken die belangrijk voor hem zijn. Door zijn toedoen zijn er talloze stukken aan het orkestrepertoire toegevoegd en zijn lange carrière heeft hem naar de Verenigde Staten (The New York Philharmonic), Frankrijk (Orchestre National de France) en Groot-Brittannië (London Philharmonic Orchestra) gevoerd. Maar zijn naam zal voor altijd vooral verbonden zijn met Leipzig en het Gewandhausorchester, waar hij van 1970 tot 1996 Kapellmeister was. Tijdens deze roerige tijd werd hij een politiek belangrijk figuur van deze Oost-Duitse stad en hij heeft er mede voor gezorgd dat de demonstraties tegen de voormalige DDR geweldloos verliepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Masur voor zijn 80e verjaardag juist dit orkest dirigeert, als teken van respect en dank. Op het programma: Nikolai – 'Ouverture The Merry Wives of Windsor' Moniouszko – Mazurka uit ‘Halka’, Brahms – 'Liebeslieder-walsen' Dvorák – 'Slavische Dansen' Tsjaikovksi – 'Capriccio Italien' Bernstein – Mambo uit 'West Side Story' Gershwin – 'Porgy and Bess'. Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig, MDR Radio Koor
Door de première van zijn Vierde Symfonie werd Anton Bruckner in Wenen gerespecteerd als componist, maar geen enkel ander werk van zijn hand zou succesvoller worden als zijn Zevende Symfonie in E groot. Artur Nikisch gaf de eerste uitvoering weg samen met het Gewandhausorchester Leipzig op 30 januari 1884, in januari 1885 werd de symfonie voor de eerste keer in Wenen uitgevoerd door Hans Richter en de Wiener Philharmoniker. Het tweede deel van deze compositie is onlosmakelijk verbonden met de idool van Bruckner, Richard Wagner het adagio is geschreven met de dood van Wagner in zijn achterhoofd en voor het eerst maakt Bruckner gebruik van de Wagner tuba. Tijdens deze uitzending: het tweede deel. Claudio Abbado, Lucerne Festival Orchestra
De Franse countertenor Philippe Jaroussky is pas na een omweg in een succesvolle zangcarrière terecht gekomen hij begon op zijn elfde op viool en leerde op zijn vijftiende piano spelen. Pas toen hij op achttienjarige leeftijd zanglerares Nicole Fallien tegenkwam besloot hij zich uitsluitend op de zang te richten. Inmiddels is hij een van de bekendste klassieke zangers ter wereld en wordt door velen geroemd door de zuiverheid van zijn stem en zijn frisse optreden, waarmee hij ongetwijfeld het imago van oude muziek heeft opgekrikt. Tijdens deze uitzending zingt hij Montstalvatge’s 'Canciones negras'.Philippe Jaroussky (countertenor), Jérôme Ducros (piano)
Het in Rome geschreven Pianotrio in a mineur van Tsjaikovski heeft als subtitel 'ter herinnering aan een groot artiest.' Deze grote artiest was Nikolai Rubinstein, Tsjakovski's grote vriend en mentor die in 1881 overleed. Het werk is geschreven voor de ongebruikelijke combinatie piano, viool en cello. U luistert naar het derde deel.Ayur Piano Trio
Dwalend door een van de mooiste steden van Italië word je vanzelf geïmponeerd en geïnspireerd door zoveel schoonheid om je heen. De tijd lijkt hier stil te staan. Venetië-stad, maar ook de buitenwijken en eilanden zoals Murano, Burano en het Lido zijn adembenemend mooi, vooral in de herfst en winter. Pianist Henk Wieman componeerde 'Venezia' als een muzikale tocht door deze betoverende stad.Henk Wieman, Belgisch Strijkorkest
De 'Sonate voor klarinet en piano' werd in 1962 gecomponeerd. Het is een vrolijk werk en een typische Poulenc-partituur vol van ironie, sentiment en nostalgie. Het klinkt als een collage van fragmenten van Haydn, Chopin en Stravinsky, theater- en circusmuziek. Het eerste deel zit al vol met moeilijk technische thema’s. Het tweede deel heeft een romantisch sentimenteel thema in g mineur terwijl in deel 3 allerlei ironische motieven klinken. Het stuk behoort tot het belangrijkste kamermuziekrepertoire voor klarinet en piano. Henk de Graaf, klarinet, Daniël Wayenberg piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hier zingt hij 'Freunde, das leben ist lebenswert' uit Léhars 'Giuditta'. Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
In deze opname kunt u genieten van "O Vôo da Mosca" van de Braziliaanse componist Jacob do Bandolim.Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Jeugdorkest Venezuela, Alexis Cárdenas & Ensemble, Venezuelan Brass Ensemble
“De muziek van deze prelude is een vrije interpretatie van [Stéphane] Mallarmé’s prachtige gedicht”, dit had Claude Debussy zelf te zeggen over zijn Prélude à l'après-midi d'un faune. Dit werk is een van Debussy’s beroemdste werken en vormde door de gebruikte harmonieën een keerpunt in de muziekgeschiedenis. Het is niet helemaal duidelijk of de dichter zelf wel blij was met dit eerbetoon. Volgens een andere Franse dichter, Paul Valéry, vond Mallarme het “zelfs met de beste bedoelingen in de wereld een misdaad om poëzie en muziek naast elkaar te plaatsen, zelfs als dat de mooiste muziek is die er is”. Er wordt echter ook beweerd dat de dichter ooit een brief schreef naar de componist waarin het volgende stond: “Ik keer net terug van het concert, diep ontroerd! Wat een wonder! Ik schud vol bewondering uw hand”.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Lang Lang speelt Prokofjevs Pianosonate Nr. 7 in de Weense Musikverein.Lang Lang (piano)
Het Tweede Pianoconcert van Camille Saint-Saëns is in grote haast geschreven: de Russische pianist,dirigent en componist Anton Rubinstein vroeg of de componist een concert in Parijs kon regelen. De Salle Pleyel, een belangrijke concertzaal, zat bomvol reserveringen en was pas een kleine maand later beschikbaar, en dat gaf Saint-Saëns de tijd om een nieuw werk te componeren. Op 6 mei 1868 ging het werk in première, met als dirigent Rubinstein en Saint-Saëns zelf achter de toetsen. Door de haast waarmee het werk ingestudeerd moest worden was de eerste uitvoering geen groot succes, nu is dit pianoconcert juist zijn meest populaire. David Porcelijn, Nederlands Symfonieorkest, Jean-Philippe Collard (piano)
Brava zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Toen de University of Cambridge Antonin Dvorák als ‘Doctor of Music’ benoemde in 1892 stuurde de Tsjechische componist zijn 'Achtste Symfonie' in als ‘proeve van bekwaamheid’. De symfonie was al een aantal jaar eerder, in 1889, voltooid. Toen de componist het manuscript naar zijn vaste uitgever Fritz Simrock stuurde en deze hem 1.000 Deutschmarks bood (5.000 minder dan dat hij voor zijn 'Zevende Symfonie' had gekregen), was Dvorák zwaar beledigd en besloot zijn werk te laten uitgeven bij de Britse firma Novello. Door de Engelse aandacht voor het werk stond deze symfonie, ondanks de duidelijke Tsjechische invloeden, jarenlang te boek als de ‘Engelse Symfonie’. Mariss Jansons, Berliner Philharmoniker
De vierde symfonie van Ludwig van Beethoven heeft een onfortuinlijke positie in zijn oeuvre: het is de symfonie die na de beroemde derde (‘Eroica’) en voor de misschien wel nog bekendere vijfde symfonie komt. Hierdoor is het gemakkelijk over het hoofd te zien dat ook deze symfonie een bijzonder werk is. De sfeer in de symfonie is lichter en minder dramatisch dan in zijn twee serieuzere ‘buren’ en sluit als geheel meer aan op de eerste twee symfonieën van Beethoven. De invloed van diens leermeester Haydn is goed te horen in dit vrolijke, maar nooit oppervlakkige werk, waarin de voor Beethoven zo typische onstuimigheid echter altijd vlak onder de oppervlakte ligt. Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: 'Symfonie Nr. 5, deel III' van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado, Berliner Philharmoniker
De Suite voor variété-orkest is een verzameling van korte composities van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. In deze uitzending brengen Riccardo Chailly en de Berliner Philharmoniker de Mars uit deze suite ten gehore vanuit de idyllische Waldbühne in Berlijn. Riccardo Chailly, Berliner Philharmoniker
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigent Yuri Temirkanov deze bijzondere verjaardag te vieren. Het concert wordt geopend met de feestelijke Festival Ouverture van Ruslands eigen muziekheld Dmitri Sjostakovitsj. De componist schreef de ouverture in 1954 voor een concert in het Bolshoi Theater te Moskou ter gelegenheid van de 37e herdenking van de Oktober Revolutie (1917). Bolshoi’s dirigent Vassili Nebolsin, vond enkele dagen voor dit belangwekkende evenement plaatsvond dat hij geen geschikte concertopening had en deed een dringend beroep op Sjostakovitsj. In slechts drie dagen tijd voltooide de componist een ouverture in dezelfde levendige en melodieuze stijl van Glinka’s meesterlijke ‘Ouverture Russlan en Ludmilla’. Boze tongen beweren dat het orkestwerk de dood viert van de een jaar eerder overleden dictator Stalin. Het werk is inmiddels een populaire concertopening geworden en vormde de feestelijke opening van de Olympische Zomerspelen van Moskou in 1980.Yuri Temirkanov, Sint-Petersburgs Philharmonisch Orkest
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. Tijdens deze opname kunt u luisteren naar Martha Argerich (piano), Stephen Kovacevich (piano), Mischa Maisky (cello) die werken van Bach ('Partita No. 2'), Mozart ('Andante en variaties voor vier handen') en Grieg ('Sonate voor cello en piano'). Martha Argerich (piano), Stephen Kovacevich (piano), Mischa Maisky (cello)
U kijkt naar het Strijkkwartet in G groot Op. 18, Nr.2 van Ludwig van Beethoven in een schitterende uitvoering door het Artemis Quartet.Artemis Quartet
De totstandkoming van Daphne was geen eenvoudige zaak, met name waar het de dichterlijke tekst betreft (vooral door de vrij bescheiden talenten van librettist Joseph Gregor), maar op 15 oktober 1938 ging de opera dan toch eindelijk in première in het Staatstheater Dresden. De jonge dirigent Karl Böhm stond voor het orkest. Daphne is een meesterwerk van de vroeg twintigste-eeuwse vocale muziek. Deze opera, die slechts uit één akte bestaat, is een degelijk werk vol muzikaliteit. De orkestratie van Strauss is, zoals altijd, opvallend verfijnd. De vocale partij eist veel van de belangrijke rollen, maar met name van de hoofdpersoon, die hier gespeeld wordt door een prachtige June Anderson. Stefan Anton Reck, Koor en Orkest van Teatro La Fenice di Venezia, June Anderson (Daphne), Roberto Saccà (Leucippus), Scott Mac Allister (Apollo), Daniel Lewis Williams (Peneus), Birgit Remmert (Gaia)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De meeste mensen zullen Jacques Offenbach kennen als een buitengewone operette componist. Maar dat hij ook nog een virtuoze cellist was, is minder bekend. Zijn ‘Grand concerto’ voor cello en orkest is een werk wat niet vaak in de concertzalen te horen is maar dit karakteristiek werk is een genot om naar te luisteren. De Britse cellist Raphael Wallfisch is een ongeëvenaarde solist in dit ‘Concerto Militaire’ en tijdens deze opname wordt hij begeleid door maestro Jan Willem de Vriend en het Nederlands Symfonieorkest. Tijdens deze uitzending: het derde deel.Jan Willem de Vriend, Nederlands Symfonieorkest, Raphael Wallfisch (cello)
Vol met jeugdige moed begon de 20-jarige Johannes Brahms met het componeren van wat hij dacht dat zijn eerste symfonie zou worden. Ondanks zijn leeftijd was zijn muziek toen al bekend en hij werd door menigeen gezien als de ‘opvolger van Ludwig van Beethoven’. Juist deze lof maakte Brahms angstig: hij vond dat hij te onervaren was om een groot symfonisch werk te componeren en vormde het materiaal om tot een sonate voor twee piano’s, die hij uiteindelijk in 1858 weer zou ombuigen tot zijn eerste Pianoconcert in d klein. Het werk ging in januari 1859 eerst in Hannover in première en werd vijf dagen later in Leipzig gespeeld. Vooral in Leipzig kreeg het werk een koele ontvangst, het werd bestempeld als ‘onorthodox, banaal en afschuwelijk’. Vandaag de dag echter is deze vroege Brahms geliefd bij het concertpubliek en wordt het regelmatig uitgevoerd. Uitgevoerd in het in Herrodus Atticus Theater in Athene. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Daniel Barenboim (piano)
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra
Bij wijze van ‘muzikale sollicitatie’ schreef Johann Sebastian Bach zijn zes Brandenburgse concerten. In 1721 was Bach in dienst van Prins Leopold van Anhalt-Köthen maar was niet meer tevreden in zijn functie en was op zoek naar een nieuwe betrekking. Hij besloot deze verzameling concerten op te dragen een Christian Ludwig, Markgraaf van Brandenburg, in de hoop dat hij aan zijn hof kon werken. Tevergeefs: de Markgraaf bood hem geen positie aan, hij bedankte de componist zelfs niet. In de categorie mislukte sollicitaties is dit dan ook waarschijnlijk een van de meest artistiek succesvolle. Alle zes de stukken zijn zogenaamde concerti grossi, een compositievorm typerend voor de barok. Het vijfde concert maakt optimaal gebruik van een populaire kamermuziekbezetting uit die tijd: fluit, viool en klavecimbel.Gottfried von der Goltz, Freiburger Barokorchester
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Dat muziek levens kan veranderen bewijst de Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela (ook wel El Sistema genoemd). Dit netwerk van ongeveer 125 jeugdorkesten maakt het voor kinderen uit de sloppenwijken van Venezuela mogelijk om een instrument te leren spelen en geeft hen daarmee de kans op een betere toekomst. Duizenden kinderen zijn al van de straat gehaald maar alleen de kinderen met het meeste talent nemen plaats in het Simon Bolivar Youth Orchestra. Hun dirigent Gustavo Dudamel, zelf een kind van El Sistema, is inmiddels een van de meest veelbelovende jonge dirigenten ter wereld en samen met zijn orkest zetten ze keer op keer een spetterend concert neer. Met onder andere Bernsteins Mambo uit 'West Side Story', 'Conga del Fuego' van Marquez, de 'Gran Fanfaria' van Castro en de 'Fuga con Pajarillo' van Aldemaro. Gustavo Dudamel, Simon Bolivar Youth Orchestra, Alexis Cárdenas & Ensemble, Venezuelan Brass Ensemble
De geanimeerde film ‘The Domestication of the Animal World’ steekt Engelse muziek uit de 16e en 17e eeuw in een nieuw jasje. Het zoevende snaargeluid van de gamba’s versmelt met de blokfluitklanken in deze Engelse masque. Dit was een vorm van vermaak aan het hof, waarin dans, dichtkunst, muziek en theater elkaar afwisselden in spectaculaire decors. De combinatie van de muziek uit The Lords’ Masque (1613) met een moderne animatiefilm maakt de uitvoering tot een theatrale gebeurtenis. We horen en zien hoe Orpheus met zijn prachtige muziek de dieren betovert.BRISK Recorder Quartet Amsterdam
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
De Sonate voor Viool en Klavecimbel BWV 1014 tot en met BWV 1019 componeerde Johann Sebastian Bach waarschijnlijk toen hij werkzaam was als Kapellmeister in Köthen. Er wordt aangenomen dat hij de sonates voor Prins Leopold schreef en later de werken voor eigen gebruik in Leipzig aanpaste. Misschien is het hierdoor dat de werken goed speelbaar zijn voor amateurs, maar alle sonates bevatten genoeg finesse om een uitdaging te zijn voor professionele musici. De verschillende werken zijn als set bedoeld, net zoals de 'Brandenburgse concerten'. Frank Zimmermann (viool), Enrico Pace (piano)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Gidon Kremer (viool) en Yuri Bashmet (altviool), beide grootheden op hun instrument, spelen samen met de Berliner Philharmoniker onder leiding van Pierre Boulez twee meesterwerken van de Hongaarse componist Béla Bartók: zijn eerste 'Concert voor Viool en Orkest (Sz. 36)' en het 'Concert voor Altviool en Orkest (Sz. 120)'. Tevens op het programma: Bartóks ballet 'De Wonderbaarlijke Mandarijn' en zijn 'Dans Suite'. Pierre Boulez, Berliner Philharmoniker, Gidon Kremer (viool), Yuri Bashmet (altviool)
Brava neemt u in 5 minuten mee door cultureel Nederland
Klassieke muziek saai een stijf? Absoluut niet! Deze film laat zien wat er zo allemaal achter de schermen speelt bij klassieke muziek. De viool- en pianovirtuozen Aleksey Igudesman en Richard Huyng-ki Joo gaan de strijd aan met wereldberoemde musici: karate met Lang Lang, een wedstrijd ‘vioolstok-gooien’ met Renaud Capuçon, een schaamteloos interview met Hilary Hahn en een jamsessie van ‘I Will Survive’ met Mischa Maisky, Janine Jansen en Julian Rachlin. Zelfs Sir Roger Moore komt een kijkje nemen en het duo ontmoet Kim Wilde, Tears For Fears, Midge Ure (Ultravox) en Dennis DeYoung (Styx). Daniel Finkernagel, Alexander Lück
In zijn derde ‘Consolation’ laat Franz Liszt de voor hem zo typerende virtuositeit achter zich. In plaats daarvan kenmerkt het korte werk zich door een verstilde lieflijkheid. De titel, ‘troost’ is dan ook goed gekozen. Daniel Barenboim (piano)
Het lukte de Paul Dukas maar niet om door te breken. Begin 1897 ging zijn Symfonie in C groot in première, deze werd echter koel ontvangen. Daarvoor had hij een onbeduidende tijd gehad op het Parijse Conservatorium en was een jaar in militaire dienst. Maar de Franse componisten Vincent d’Indy en Camille Saint-Saëns zagen wel wat in Dukas en probeerde hem op weg te helpen ondanks het feit dat hij nog een onbekende componist was. Met de première van het symfonisch gedicht De Tovenaarsleerling (L'apprenti sorcier) veranderde zijn status: de compositie werd al snel een van de meest geliefde orkestrale werken en Dukas werd van de een op de andere dag een ster. Het verhaal van de leerling die aan het toeziend oog van zijn meester ontsnapt en daarmee genadeloos in de problemen komt heeft Dukas van de gelijknamige ballade van Johann Wolfgang von Goethe.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker
Alhoewel er vijf symfonieën op zijn naam staan en de ‘Schotse’ bekend staat als de derde, is dit werk van Felix Mendelssohn feitelijk de laatste symfonie die hij voltooide. Tijdens zijn eerste bezoek aan Engeland en Schotland in 1829 werd de componist geïnspireerd door het landschap en zette hij de eerste noten op papier, maar liet het werk al snel rusten. Pas 12 jaar later in 1841 pakte hij het weer op en op 20 januari 1842 voltooide hij het. Het werk was een succes en na een aantal succesvolle uitvoeringen kreeg Mendelssohn toestemming om het werk op te dragen aan de Britse Koningin Victoria. Tijdens deze uitzending: de laatste twee delen.Kurt Masur, Verbier Festival Orchestra

Nu & Straksop Brava

Sjostakovitsj - Symfonie Nr. 5, deel III
11:20
Sjostakovitsj – Mars uit de Suite voor variété-orkest Nr. 1
11:35

Doorzoek de TV Gids

De FoyerSwan Lake on Ice

Vanwege het overweldigende succes gaat het ijsballet Swan Lake on Ice van 9 december t/m 4 januari op tournee door heel Nederland! Er zijn vrijkaarten voor De Foyer.

Lees verder »

Brava WebshopCosima

In de muziektheatervoorstelling Cosima vertelt Christiaan Kuyvenhoven het levensverhaal van de dochter van pianovirtuoos Franz Liszt. Een persoonlijke liefdesgeschiedenis over identiteit, toewijding, rechtvaardigheid en macht. Bestel deze prachtige nieuwe DVD nu in de brava webshop!

Lees verder »