Blijf op de hoogte van brava, meld u aan voor de nieuwsbrief.

Meld u aan voor de brava nieuwsbrief
Sluitenhide
  • Facebook
  • Twitter
  • Spotify
  • Google
  • Pinterest
  • Youtube
‘Il Corsaro’ (De Boekanier) uii 1848 is een van Giuseppe Verdi’s minder gespeelde opera’s. Dat is jammer, want dit verhaal, gevuld met piraten en tragische liefde, zal bij velen tot de verbeelding spreken. Piratenkapitein Corrado besluit de Turkse pasja Seïd aan te vallen, een plan waarover zijn geliefde Medora een slecht voorgevoel heeft. Toch lijkt de aanval in eerste instantie te slagen: de vloot van de pasja wordt in brand gezet en de boekaniers stormen het paleis binnen. Ze maken echter de vergissing de haremslavinnen te willen redden. Dat geeft de soldaten van de pasja de tijd om de piraten gevangen te nemen. Gulnara, een van de haremslavinnen, is inmiddels verliefd geworden op Corrado. Hoewel deze haar vertelt al een geliefde te hebben, besluit ze hem toch te helpen door de pasja te vermoorden. De twee stelen een van de schepen van de pasja en varen naar het pirateneiland, waar Medora wacht. Deze is ervan overtuigd dat Corrado dood is wanneer ze een Turks schip op zich af ziet komen en neemt vergif in. Corrado stromt binnen, en Medora blaast haar laatste adem in zijn armen uit. Corrado werpt zich, verteerd door verdriet, van een steile rots de diepte in.Parma Teatro Regio Orkest, Carlo Montanaro, Bruno Ribeiro (tenor), Irina Lungu (sopraan), Luca Salsi (bariton); Silvia Dalla Benetta (sopraan)
Het Nobelprijsconcert 2008 bood een fantastisch scala aan musici: Sir John Eliot Gardiner en zijn Monteverdi Koor, het Eric Ericsson Kamerkoor, de Scandinavische zangers Miah Persson (sopraan), Ann Hallenberg (alt), Helge Rönning (tenor) en Peter Mattei (bas) voerden samen met het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm Mozarts 'Mis in c klein' uit, voorafgegaan door Dvoráks 'Zevende Symfonie'. Sir John Eliot Garidner, Swedish Royal Philharmonic, Eric Ericson Chamber Choir, Monteverdi Choir, Miah Persson, sopraanAnn Hallenberg, alt Helge Rönning, tenor Peter Mattei, bas
,,Je kan een afbeelding op de titelpagina zetten. Bijvoorbeeld een hoofd met een pistool er tegenaan”. Het moge duidelijk zijn: het componeren van zijn Derde Pianokwartet ging Johannes Brahms niet al te gemakkelijk af. Bovenstaande opmerking is te lezen in een brief van de componist aan zijn uitgever Fritz Simrock. Op dat moment had Brahms het werk al sinds 1855 op de schrijftafel liggen, maar hij was bijzonder ontevreden over het resultaat tot dan toe. Het duurde tot 1874 totdat het werk zijn definitieve vorm kreeg, en helemaal tevreden is de componist er nooit over geweest. Dat neemt niet weg dat het geheel een prachtig stuk kamermuziek is, vooral het Andante is een van de mooiste werken uit Brahms’ zijn kamermuziekrepertoire. Menahem Pressler, Salvatore Accardo, Antoine Tamestit, Gautier Capuçon
Carmen is ongetwijfeld een van de meest bekendste femme fatale uit de operageschiedenis. Geen enkele man kan haar weerstaan maar pas op: het is gevaarlijk om haar lief te hebben! Dit ontdekt ook de brigadier Don José die over zijn oren verliefd wordt op Carmen. In eerste instantie wordt zijn liefde beantwoord maar als de stierenvechter Escamillo in beeld komt veranderen de zaken. Tijdens deze uitzending: de ouverture.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig
Lang Lang speelt Chopins 'Étude Nr. 1' in het Weense Musikverein.Lang Lang (piano)
Ondanks het hoge opus nummer is dit eigenlijk een vroeg werk van Felix Mendelssohn: hij componeerde het toen hij 15 jaar was. De bezetting van dit sextet is vrij ongewoon, en al helemaal voor zijn tijd: één viool, twee altviolen, een cello, een contrabas en een piano. Mendelssohn zelf was een goede altviolist en daarom is hij misschien wel tot de onorthodoxe beslissing gekomen om een extra altviool toe te voegen in plaats van een viool. Maar hoe dan ook, het resultaat is een prachtig werk. Het sextet werd voor de eerste keer uitgevoerd tijdens een van de familie Mendelssohns zondagochtendconcerten in hun Salon. Deze concerten werden goed bezocht, en ook niet door de minste mensen: zo stonden Louis Spohr, Johann Nepomuk Hummel en Ignaz Moscheles regelmatig op de gastenlijst. Tijdens deze uitzending, het tweede deel.Yuja Wang (piano), Kirill Troussov (viool), David Aaron Carpenter (altviool), Sol Gabetta (cello), Maxim Rysanov (altviool), Leigh Mesh (contrabas)
Het lukte de Paul Dukas maar niet om door te breken. Begin 1897 ging zijn Symfonie in C groot in première, deze werd echter koel ontvangen. Daarvoor had hij een onbeduidende tijd gehad op het Parijse Conservatorium en was een jaar in militaire dienst. Maar de Franse componisten Vincent d’Indy en Camille Saint-Saëns zagen wel wat in Dukas en probeerde hem op weg te helpen ondanks het feit dat hij nog een onbekende componist was. Met de première van het symfonisch gedicht De Tovenaarsleerling (L'apprenti sorcier) veranderde zijn status: de compositie werd al snel een van de meest geliefde orkestrale werken en Dukas werd van de een op de andere dag een ster. Het verhaal van de leerling die aan het toeziend oog van zijn meester ontsnapt en daarmee genadeloos in de problemen komt heeft Dukas van de gelijknamige ballade van Johann Wolfgang von Goethe.Kurt Masur, Gewandhausorchester Leipzig
Toen Antonin Dvorák in 1884 verkozen werd als erelid van de Royal Philharmonic Society in Londen en uitgenodigd werd om een symfonie te schrijven was de componist er klaar voor. Hij was vol bewondering voor Brahms’ destijds nieuwe derde symfonie en was van plan om zelf aan een compositie te beginnen. De eerste ideeën vormden zich toen hij het treinstation in Praag inliep en er een trein met mannen uit Pest binnenkwam. De groep wilde in Praag een avond in het Nationaal Theater bijwonen die erop gericht was om aandacht te geven aan de politieke strubbelingen van de Tsjechische natie. Dvorák besloot dat zijn symfonie deze strubbelingen moest weerspiegelen en een waar meesterwerk was geboren. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.Sir John Eliot Gardiner, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm
Er wordt vaak beweerd dat Robert Schumann niet het talent had om zijn muzikale ideeën te vertalen naar orkestwerken en dat zijn symfonieën niets meer zijn dan dunne muzikale lijnen die beter klinken op het toetsenbord van een piano dan op de instrumenten van een symfonieorkest. Deze opvatting wordt door veel musici gedeeld en daarom worden de vier symfonieën van deze Duitse componist vaak genegeerd en vrijwel nooit in de concertzaal uitgevoerd. De pianist Schumann is inderdaad te horen in deze werken en dat hij niet de beste orkestraties maakte is wel duidelijk, maar dat doet echter niets af aan de prachtige melodieën van bijvoorbeeld zijn Derde Symfonie, de Rheinische. Schumann componeerde deze symfonie in de herfst van 1850 toen hij in Düsseldorf (gelegen aan de Rijn) werkte. In een brief aan zijn uitgever schrijft Schumann dat de rivier door zijn gedachte stroomde terwijl hij het werk componeerde. Tijdens deze uitzending: het tweede deel.David Zinman, Tonhalle Orchester Zürich
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. Programma: 24e Prelude en Fuga in b klein uit Das wohltemperierte Klavier (eerste boek), Partita Nr. 6 in e klein, Bach/Busoni - ‘Allein Gott in der Höh’sei Ehr’.David Fray (piano)
Onder de titel Le royaume oublié (het vergeten koninkrijk) werpen Jordi Savall en zijn ensemble Hespèrion XX I licht op de katharen zoals die vanaf ongeveer 950 in Europa aanwezig waren. Vooral in Zuid-Frankrijk kwam hun gedachtegoed in de twaalfde en dertiende eeuw tot bloei. De katharen kunnen beschouwd worden als ketters maar ze waren zeker niet ongelovig. Ze keerde zich echter wel tegen de macht van de Kerk die in de ogen van de katharen te ver afstond van het originele geloof en ontwikkelden zo hun eigen liturgie met de daarbij behorende cultuur. Jordi Savall neemt ons tijdens deze uitzending mee in de wereld van de troubadours, dichters en de canso. Jordi Savall, Hespèrion XX I
‘Ol’ Man River’ is afkomstig uit de musical Show Boat, gecomponeerd door Jerome Kern met teksten van Oscar Hammerstein. De musical vertelt het verhaal van strijd van de Afro-Amerikaanse bevolking van die tijd. De protagonist van het verhaal Joe vertelt het verhaal, maar met de onderliggende gedachte: ,Wat er ook gebeurt, de Mississippi blijft toch doorstromen’. Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Thomas Quasthoff
Als onderdeel van de officiële festiviteiten die gepaard gaan met het uitreiken van de Nobel Prijs wordt er jaarlijks een concert gegeven waarin de meest vooraanstaande klassieke musici acte de préséance geven. Tijdens dit concert kunt u genieten van de 'Festival Overture' van Dimitri Sjostakovitsj.Joeri Temirkanov, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm
De Nederlandse musicoloog, dirigent, organist en klavecinist Ton Koopman is een specialist in het uitvoeren van oude muziek en de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. Hij reist de hele wereld over met zijn Amsterdam Baroque Orchestra maar ook als organist wordt hij veelgevraagd. Hier speelt hij Toccata in d klein van Johann Sebastian Bach.Ton Koopman
In Old, New and Blue vloeit barokmuziek samen met jazz! Tijdens dit avontuurlijke project gaan de musici van Holland Baroque Society het muzikale gesprek aan met trompettist en jazzvirtuoos Eric Vloeimans. Met zijn lyrische spel vol warmte, souplesse en gevoel voor traditie is hij de ideale partner voor een barokensemble dat graag nieuwe terreinen verkent. "Of het nou pop is of jazz, dat maakt helemaal niks meer uit. Er kan er maar een de beste zijn en in Nederland is dat zonder twijfel Eric Vloeimans", aldus de Gelderlander. Nu dus geen pop, maar barok. In de wereld van de oude muziek valt Eric Vloeimans van de ene verbazing in de andere. Vloeimans komt op plekken waarvan hij het bestaan niet had durven vermoeden.Holland Baroque Society, Eric Vloeimans
De eenakter ‘Cavalleria Rusticana’ (1890) was zowel een zegen als een vloek voor componist Pietro Mascagni. Hij zette zichzelf met deze succesvolle opera definitief op de kaart, maar heeft dit vroege succes nooit kunnen overtreffen. Het verhaal is een klassiek liefdesdrama. Turiddu heeft tijdens zijn dienstplicht zijn geliefde Lola verloren aan Alfio. Hij is een relatie met Santuzza, maar nog steeds verliefd op Lola. Een heimelijke liefdesnacht die hij met Lola beleeft en die dankzij Santuzza aan het licht komt is de aanleiding voor een duel tussen Alfio en Turiddu. Deze laatste komt om het leven tijdens het gevecht, Santuzza verteerd door spijt achterlatend. In deze uitzending: het Intermezzo. Ook in deze uitzending: 'Zigeunerweisen' van Pablo de Sarasate.Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Charlie Siem (viool)
Het 'Trio Op. 11 in Bes' van Ludwig van Beethoven is één van de weinige werken van deze componist waarin de klarinet een vooraanstaande rol speelt. Het trio ontstond toen Beethoven in Wenen druk bezig was een carrière op te bouwen als pianist en componist. Op openbare concerten en tijdens muzikale bijeenkomsten bij de vele adellijke families die de stad rijk was, werd Beethoven een veelgevraagd solist. Veelal speelde hij hier eigen werk, waardoor zijn eigen composities meer bekendheid kregen en zijn roem steeg. Na dit prachtig trio kunt u luisteren naar het trio voor dezelfde bezetting van de Rus Mikhail Glinka. In mei 1830 zette de toen vijfentwintigjarige Michail Glinka voor het eerst voet op buitenlandse bodem. Met Nikolai Ivanov reisde hij via Duitsland en Zwitserland naar Italië en bleef daar de komende drie jaar, voornamelijk in Milaan. Het waren geen gelukkige jaren voor Glinka. Om zich in leven te houden speelde hij piano in de salons van de Milanese notabelen. Enige compositielessen van conservatoriumdirecteur Basili liepen op niets uit. Ook de ontmoetingen met Berlioz, Mendelssohn, Bellini en Donizetti brachten hem niet wat hij ervan verwacht had. In deze tijd schreef hij het 'Trio Pathétique'.Henk de Graaf (klarinet), Daniël Wayenberg (piano), Wladislaw Warenberg (cello)
De Franse componist Claude Debussy schreef twee boeken van Préludes voor piano: de eerste tussen 1909 en 1910, de tweede tussen 1912 en 1913. Beide boeken bestaan uit twaalf preludes. Alhoewel veel delen specifieke namen mee hebben gekregen, is deze titel niet per se leidend: voor Debussy kwam de muziek op de eerste plaats. Marc-Andre Hamelin (piano)
Brava nl klassiek zet jong talent centraal tijdens Classical Clips! Kijk voor meer informatie op www.bravanlklassiek.nl
Toen Sergej Diaghilev op zoek was naar een nieuw werk voor zijn Ballet Russes klopte hij aan bij zijn voormalige leraar harmonieleer Anatoli Liadov. Of Liadov te langzaam werkte en de première in gevaar kwam, of dat hij er gewoonweg geen zin in had en de klus afwees is niet helemaal duidelijk, feit is wel dat de uiteindelijke opdracht ging naar de toen nog jonge en onbekende Igor Stravinsky. Het ballet vertelt het verhaal van Prins Ivan, die bevriend raakt met de mythische Vuurvogel en deze later inschakelt in de strijd tegen de slechte tovenaar Kastchei. Voor Stravinsky betekende dit zijn grote doorbraak in zowel Rusland als in Europa. Het stuk werd ‘in een crescendo van succes’ ontvangen en het vormde het begin van een prachtige samenwerking tussen Stravinsky en Diaghilev.Pierre Boulez, Orchestre de Paris
Sinfonia Rotterdam speelt de 'Eerste Symfonie' van Ludwig van Beethoven vanuit de Rotterdamse Doelen.Sinfonia Rotterdam, Conrad van Alphen
De Sultan Sjahriaar is overtuigd van de ontrouw van vrouwen en heeft daarom gezworen om elk van zijn echtgenoten na de eerste nacht te doden. Maar Shéhérazade heeft haar leven gered door hem te boeien met de verhalen die zij hem tijdens 1001 nachten heeft verteld. Geprikkeld door zijn nieuwsgierigheid stelde de Sultan haar executie steeds een dag uit en gaf zijn bloedig plan uiteindelijk helemaal op. In de ban van deze vertellingen van Duizend-en-één-nacht componeerde de Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov zijn exotische Shéhérazade. Deze symfonische suite bestaat uit vier delen die elk een levensreddend verhaal uitbeelden. De viool is de rode draad in het werk, dit is Shéhérazade die we haar verhalen horen vertellen. Het derde deel (De jonge Prins en de Prinses) brengt ons naar een onbekend paleis in het Midden-Oosten.Neeme Järvi, Berliner Philharmoniker
Dit charmante werk voor viool dankt haar bestaand aan de unieke relatie tussen Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en zijn mecenas Nadezha von Meck. Dankzij de steun van Mme. Von Meck hoefde de componist zijn nooit meer druk te maken over zijn financiële situatie. Er zat wel een vrij ongewone kanttekening aan de steun: Von Meck had als voorwaarde dat ze elkaar nooit zouden ontmoetten. Dat nam niet weg dat de componist wel mocht logeren op haar Oekraïense landgoed als de meesteres zelf van huis was, en tijdens een van die bezoeken vond Tsjaikovski de inspiratie om zijn Souvenir d'un lieu cher (Herinnering aan een dierbare plaats) te componeren. Het eerste deel (Meditation) uit deze driedelige compositie is te horen tijdens deze uitzending. Joshua Bell, Verbier Festival Orchestra
Aan de vooravond van het 300-jarig bestaan vierde Sint-Petersburg, het Russische ‘venster naar Europa’, het jubileum op een grootse muzikale wijze. Ruslands crème de la crème van de klassieke muziek reisde af naar St. Petersburg om samen met het aloude Sint-Petersburg Philharmonisch onder leiding van dirigenten Yuri Temirkanov en Nikolai Alekseev deze bijzondere verjaardag te vieren. Een van de hoofdrolspelers van het operagala was zondermeer de Russische sterbariton Dmitri Hvorostovsky. Hij zingt hier de beroemde ‘Yeletsky’s Aria’ uit de 2e acte van Tchaikovsky’s belangrijke opera ‘Schoppenvrouw’. Tchaikovsky componeerde deze opera op het korte gelijknamige verhaal van de beroemde Russische schrijver Aleksandr Poesjkin. Het was zijn broer Modest die het Russische libretto schreef. De première vond plaats in 1890 in St. Petersburg. Yuri Temirkanov, Sint-Petersburg Philharmonisch Orkest, Dmitri Hvostorovski
Met dit concert maakte Yutaka Sado zijn debuut bij de Berliner Philharmoniker in 2012, en daarmee is hij de eerste Japanner sinds Seiji Ozawa die voor dit wereldberoemde orkest heeft gestaan. Critici hebben Yutaka Sado unaniem benoemd tot een van de meest opwindende en charismatische dirigenten van de nieuwe generatie. Hij verdiende zijn sporen reeds als assistent van Seiji Ozawa en Leonard Bernstein. U luistert nu naar: Symfonie Nr. 5, deel IV van Dmitri Sjostakovitsj.Yutaka Sado, Berliner Philharmoniker
Vanuit de Gasteig in München presenteert de gevierde tenor Jonas Kaufmann een avond met de bekendste Duitse opera-aria’s. Hij zingt onder meer 'Dies Bildnis ist bezaubernd schön' uit Wolgang Amadeus Mozarts ‘Die Zauberflöte’, 'In fernem Land' uit Richard Wagners ‘Lohengrin’ en 'Winterstürme' uit ‘Die Walküre’, naast composities van Carl Maria von Weber ('Freischütz'). Met deze muziekkeuze gaat Kaufmann terug naar de bronnen van zijn muzikaliteit: ‘Ik ben met deze muziek opgegroeid. Zij zit in mijn genen.’ Michael Glütter, Müncher Rundfunkorchester, Jonas Kaufmann
Samen met landgenoot Leos Janácek is de componist Bohuslav Martinu een van de onbetwiste reuzen van de Tsjechische muziek uit de twintigste eeuw. Martinu heeft een dusdanig eigen en veelzijdige stem, dat hij in vrijwel elk medium uitblinkt. Op zevenjarige leeftijd begon hij met zijn vioollessen, op zijn tiende voltooide hij zijn eerste composities en op zijn vijftiende maakte hij zijn debuut als violist. Van het conservatorium werd hij echter afgeschopt wegens ‘onverbeterlijke nalatigheid’. Martinu stopte echter niet met componeren. In totaal liet hij ongeveer 400 werken na, een oeuvre waarin vrijwel alle genres gedekt zijn: van ballet tot opera, van kamermuziek tot symfonie. Tijdens deze uitzending kunt u genieten van de ‘Drie madrigalen voor viool en altviool’, uitgevoerd door leden van het Valerius Ensemble. Valerius Ensemble
King Arthur gaat over de koningen Arthur en Oswald die strijden om de Graal. In de beroemde stotteraria smelt de kille Oswald voor de mooie Emmelijn, de hoedster van de Graal. Wanneer zij hem duidelijk maakt dat haar hart al aan Koning Arthur toebehoort, besluit Oswald haar te ontvoeren. De liefdesstrijd van de twee koningen ontaardt in een bloedstollend duel. Romantische scènes worden afgewisseld met vurige gevechten en er is een belangrijke rol weggelegd voor dans in de XX versie van King Arthur.Niek Idelenburg, Carthaga Consort, Mark Omvlee (Arthur), Wiebe Pier Cnossen (Oswald), Eloise Routledge (Emmelijn), Iris de Koomen (Cupid), Sinan Vural (Grimbald), Griet de Geyter (Philidel), Annette Stallinga (Guilamar), Daan Verlaan (Lamar)
De Afro-Argentijnse componist Horacio Salgán begon al op zesjarige leeftijd met pianospelen en groeide uit tot een muzikale duizendpoot. Nadat hij op 20-jarige leeftijd ontdekt werd door orkestleider Roberto Firpo heeft hij samengewerkt met talloze andere musici. Als pianist, componist, orkestleider en arrangeur is hij gespecialiseerd in tangomuziek. Dat is goed te horen in een van zijn meest bekende composities: 'A fuego lento'. Gustavo Dudamel, Berliner Philharmoniker
De Franse countertenor Philippe Jaroussky is pas na een omweg in een succesvolle zangcarrière terecht gekomen hij begon op zijn elfde op viool en leerde op zijn vijftiende piano spelen. Pas toen hij op achttienjarige leeftijd zanglerares Nicole Fallien tegenkwam besloot hij zich uitsluitend op de zang te richten. Inmiddels is hij een van de bekendste klassieke zangers ter wereld en wordt door velen geroemd door de zuiverheid van zijn stem en zijn frisse optreden, waarmee hij ongetwijfeld het imago van oude muziek heeft opgekrikt. Tijdens deze uitzending zingt hij Viardot-Garcìa’s 'La Havanaise'.Philippe Jaroussky (countertenor), Jérôme Ducros (piano)
Dat de Oostenrijkers niet de enige zijn die kunnen walsen bewijzen de musici van het Cleveland Orchestra. Maar eerlijk is eerlijk: het zal ongetwijfeld helpen dat de Oostenrijker Franz Welser-Möst chef-dirigent is van dit Amerikaanse orkest… Tijdens deze uitzending, 'Künstlerleben Waltz'.Franz Welser-Möst, Cleveland Orchestra
U kijkt naar prachtige beelden van het Oostenrijkse Innsbruck in het voorjaar. Kijk op hannick.nl voor mooie reizen naar deze fantastische bestemming!
Claude Debussy componeerde zijn 'Rapsodie voor klarinet en piano' in 1910. Het behoort tot de meest lieflijke stukken die hij ooit heeft geschreven. Het is een tevens een populair werk voor klarinet-eindexamens op het conservatorium. Samen met Mozarts klarinetconcert en de concerten van Von Weber en Spohr behoort het tot de moeilijkste muziek voor het instrument. Het stuk vangt aan met een mysterieus begin gevolgd door een prachtige langzame solo die als het ware zweeft boven begeleiding van de trioolachtige thematiek in de piano. Daarna volgt een reeks van diverse thema's snel elkaar op. Aan het eind komt het eerste thema nogmaals terug gevolgd door een zeer moeilijke snelle passage voor beide instrumentalisten. Het werk eindigt met een gigantische loop omhoog in de klarinet en tot slot klinkt een fortissimo accoord in Ges majeur in de piano. In deze opname wordt de 'Premiére Rhapsodie' in de originele versie uitgevoerd. In 1911 maakte Debussy ook nog een bewerking voor orkest. Henk de Graaf, klarinet Daniël Wayenberg, piano.Henk de Graaf, Daniël Wayenberg
Eduard Lalo schreef in 1875 het werk 'Symphonie Espagnole' voor orkest en viool. Het levendige stuk zit tussen een vioolconcert en symfonie in en roept de sfeer op van een zonnig Spanje. U hoort het Brabants Orkest onder leiding van Marc Soustrot met op viool de Albanese violiste Adelina Hasani. U luistert nu naar het derde deel.Adelina Hasani, Brabants Orkest, Marc Soustrot
Als onderdeel van de officiële festiviteiten die gepaard gaan met het uitreiken van Nobel Prijs wordt er jaarlijks een concert gegeven waarin de meest vooraanstaande klassieke musici hun acte de présence geven. Tijdens dit concert kunt u genieten een scene uit Sergei Prokofievs Romeo en Julia: ‘Julia als jong meisje’.Joeri Temirkanov, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm
Door zijn houding aan de piano, zijn absolute voorliefde voor het werk van Johann Sebastian Bach en zijn ongelofelijke techniek, wordt de jonge Franse pianist David Fray logischerwijs vaak vergeleken met de legendarisch Canadese pianist Glenn Gould. Dat Fray deze vergelijking waard is, is te zien in dit concert met uitsluitend muziek van J.S. Bach. In deze uitzending: 'Partita Nr. 6 in e klein, BWV 830', deel 2.David Fray (piano)
Als jongeman dacht de Spaanse Alfredo Kraus er geen moment over na om van zingen zijn beroep te maken. Pas na hevig aandringen van vrienden ging hij het zingen serieus te nemen, een besluit wat hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Dankzij zijn kritische keuze in rollen (hij zong nooit iets wat te zwaar voor zijn stem zou zijn) en zijn beperkte optreedschema heeft deze tenor een van de langstlopende carrières in de recente geschiedenis. Tijdens deze uitzending zingt hij Massenets 'Ouvre tes yeux bleus'.Alfredo Kraus (tenor), Edelmiro Arnaltes (piano)
15:55 Arirang
Lorin Maazel dirigeert het New York Philharmonic tijdens een uitvoering van 'Arirang', het populairste volkslied uit Korea.Lorin Maazel, New York Philharmonic
Het Verbier Festival is een vernieuwend festival midden in de Zwitserse Alpen. Jaar na jaar dient dit bergdorp als podium voor de grootste sterren van de klassieke muziekwereld. Maar ook het jong talent komt tijdens het festival uitgebreid aan bod. Tijdens dit concert kunt u luisteren en kijken naar Hélène Grimaud en Renaud Capuçon die werken van Bartók ('Sonate voor Viool en Piano') en Schumann ('Sonate voor Viool en Piano No. 1') spelen.Helene Grimaud (piano), Renaud Capuçon (viool)
Het was in 1846 flink doorwerken voor Robert Schumann: 17 dagen voor de première van zijn Tweede Symfonie voltooide hij de partituur. Schumann was al in 1845 begonnen met het schetsen van de eerste melodieën: op 12 december zette hij de eerste noten op papier en op 28 december waren alle grote lijnen af. De componist had echter last van tinnitus (oorsuizen), een gevolg van syfilis, waardoor hij grote problemen had met concentratie. Het duurde tot aan november totdat hij het orkestreren voltooide, en na de première (gedirigeerd door Felix Mendelssohn), veranderde hij vrijwel meteen het een en ander. Vladimir Ashkenazy, Chamber Orchestra of Europe
U luistert naar Francis Poulenc's concert voor twee piano's uit 1932. Zowel qua bezetting als qua compositie draagt het werk een jazzy sfeer uit.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Katia en Marielle Labèque
Frédéric Chopin is natuurlijk vooral bekend door zijn pianowerken. Ondanks dat hij vooral miniaturen (korte composities) zoals ballades en walsen schreef, laat hij met deze vierdelige sonate voor piano zien dat hij ook prima overweg kan met langere composities. Hij componeerde deze laatste pianosonate in 1844 en droeg hem op aan Gravin Emilie de Perthuis. Marc-Andre Hamelin (piano)
De Braziliaanse componist Júlio Medaglia is een van de meest bijzondere componisten van onze tijd. Hij heeft meer dan 100 films van muziek voorzien, is werkzaam in de jazz, heeft samen met Frank Zappa, Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen gestudeerd. Medaglia is naast zijn werk als componist ook als dirigent actief, hij is onder andere de assistent van Sir John Barbirolli geweest. Tijdens deze uitzending kunt u kijken en luisteren naar een bewerking voor blaaskwintet van een van zijn meest bekende werken: 'Suite Popular Brasileira'. Valerius Ensemble
De Duitse componist Max Bruch gaf aan zijn ‘Kol Nidrei’ de ondertitel ‘Een adagio, gebaseerd op Hebreeuwse thema’s voor cello en orkest’. Kol Nidrei is het joodse gebed dat negen dagen na het Joodse Nieuwjaar driemaal wordt opgezegd. Tijdens dit gebed wordt verzocht om alle geloften en verplichtingen die men in het voorafgegane jaar op zich genomen heeft, nietig te verklaren.Mischa Maisky, Verbier Festival Orchestra
Mozarts 'Menuet', vergezeld van Hollandse vergezichten.
Jean Paul’s roman ‘Titan’, waarin een artistiek begaafde jongeling zijn plaats niet kan vinden in de samenleving en zich uiteindelijk overgeeft aan wanhoop en zelfmoord, is de inspiratiebron geweest voor Gustav Mahlers Eerste Symfonie. Dit werk ontstond niet zonder slag of stoot: Mahler componeerde het tussen 1887 en 1888 toen hij in zijn 20-er jaren als dirigent werkzaam was bij de Opera in Leipzig. De eerste versie van het werk werd gezien als een symfonisch gedicht in twee delen, met titels die duidelijk een verhaal vertellen. Deze voorloper ging in 1898 in Boedapest in première maar werd slecht ontvangen. Mahler besloot het werk te reviseren: de beeldende titels werden geschrapt en hij liet het originele tweede deel (Blumine) vallen. Het resultaat is een prachtige symfonie, vol met muzikale verwijzingen. Zo is in het eerste deel een eerdere compositie van Mahler te horen (Ging heut' morgens übers Feld uit Lieder eines Fahrenden Gesellen), het tweede deel is een Oostenrijkse Ländler (een boerendans) en in het derde deel maakt hij een toespeling op een wel heel bekende melodie: ‘Vader Jakob’. Al met al is deze Eerste Symfonie een ongelofelijke prestatie voor zo’n jonge componist. Tijdens deze uitzending het tweede deel.Fabio Luisi, Sächsische Staatskapelle Dresden
Deze prachtige film toont sfeervolle beelden van het prachtige Noorwegen.
‘La Canzone del Velo’, oftewel het lied van de sluier, wordt in Giuseppe Verdi’s opera Don Carlos (1867) voor de gelijknamige hoofdpersoon gezongen door hofdame Prinses Eboli. Het lied gaat over een Moorse koning die zit te fantaseren over een gesluierde schoonheid. Wanneer de sluier uiteindelijk afgaat, blijkt zij zijn verwaarloosde echtgenote te zijn. De term sluier is hier dubbelzinnig: Het lied is namelijk ook een versluierde liefdesverklaring van Eboli aan Don Carlos. Deze verlangt nog steeds naar Elizabeth van Frankrijk, die nadat ze elkaar de liefde verklaarden uitgehuwelijkt werd aan Carlos’ vader Filips II. Ondanks dat ze nu zijn stiefmoeder is, is Carlos altijd van haar blijven houden. Yannick Nézet-Séguin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Anna Caterina Antonacci (sopraan)
Vanuit een authentiek Weens koffiehuis brengt het uit leden van de Wiener Philharmoniker bestaande The Philharmonics in een informele setting een programma met daarop een greep uit de mooiste Weense walsen, marsen en andere dansmuziek. Tijdens deze uitzending het ‘Caprice Viennois’ uit 1934 van de Oostenrijkse violist en componist Fritz Kreisler.The Philharmonics
Elk jaar is het eindconcert van het Pianoscope Festival een uniek moment, waarin alle musici die hun steentje hebben bijgedragen tijdens de concerten en masterclasses, bijeen komen voor een grandioze afsluiting van de festiviteiten. U luistert nu naar ‘Les feuilles mortes’ voor 2 piano’s van Joseph Kosma.Brigitte Engerer, Guillaume de Chassy
Door de première van zijn Vierde Symfonie werd Anton Bruckner in Wenen gerespecteerd als componist, maar geen enkel ander werk van zijn hand zou succesvoller worden als zijn Zevende Symfonie in E groot. Artur Nikisch gaf de eerste uitvoering weg samen met het Gewandhausorchester Leipzig op 30 januari 1884, in januari 1885 werd de symfonie voor de eerste keer in Wenen uitgevoerd door Hans Richter en de Wiener Philharmoniker. Het tweede deel van deze compositie is onlosmakelijk verbonden met de idool van Bruckner, Richard Wagner het adagio is geschreven met de dood van Wagner in zijn achterhoofd en voor het eerst maakt Bruckner gebruik van de Wagner tuba. Tijdens deze uitzending: het derde deel. Claudio Abbado, Lucerne Festival Orchestra
Deze onnavolgbare productie van Antonio Gades en Carlos Saura laat zien hoe de explosieve kracht en gevoelige intensiteit van de traditionele Spaanse flamenco op levendige wijze de zwoele passie, aardse emotie, liefde, en rivaliteit van Carmen tot leven weet te brengen. Vanesa Vento speelt Carmen niet; ze ís Carmen; Vento brengt de verschillende facetten tot uiting van Carmen: de vrouwelijke, gepassioneerde vrijheidsstrijdster, die de liefde tart door schaamteloos met mannen te flirten, waardoor ze lust, rivaliteit en jaloezie opwekt bij iedereen die ze tegenkomt. Carmens zigeunergeest betekent haar ondergang als ze haar liefde niet langer aan Don José (Ángel Gil) maar aan stierenvechter Escamillo schenkt: bezeten door een stekende wanhoop brengt José haar om het leven. Teatro Real, Companía Antonio Gades, Vanesa Vento, Ángel Gil, Joaquín Mulero, Jairo Rodríguez
In de zomer van 2007 ging het Tweede Vioolconcert van Sofia Gubaidulina in première in Luzerne, uitgevoerd door Anne-Sophie Mutter, Sir Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker. Deze compositie van de Russische componiste (geboren in 1931) is een belangrijk werk in vele opzichten. Sofia Gubaidulina is een van de meest vooraanstaande hedendaagse componisten. Haar internationale doorbraak kwam in 1980 toen haar Eerste Vioolconcert Offertorium, geschreven voor Gidon Kremer, in première ging. Dit stuk blijft haar meest uitgevoerde werk. Ondanks alle andere composities van haar hand heeft de wereld gretig gewacht op de première van haar Tweede Vioolconcert. De opdracht voor dit werk stamt uit 1992 en komt van de dirigent en mecenas Paul Sacher. Het was zijn wens dat Anne-Sophie Mutter de eerste solist van dit werk zou zijn en 15 jaar later komt zijn droom eindelijk uit. De film concentreert zich op het werk zelf maar richt zich ook op het repetitieproces met solist, dirgent en orkest, de grote verwachtingen uit de muziekwereld en de daaruit voortvloeiende druk op de componiste.Jan Schmidt-Garre
Tijdens het Verbier Festival van 2009 presenteerden de fameuze countertenor Philippe Jaroussky en pianist Jérôme Ducros het internationale festivalpubliek op een veelkleurig recital voor een stampvolle zaal. Tijdens het voornamelijk vocale programma speelde pianist Jérôme Ducros een bijzonder intermezzo: de Prélude uit de prachtige en omvangrijke Prélude, fugue et variation, op. 18 van de Franse componist Cesar Franck. De compositie is origineel geschreven voor orgel en door Franck opgedragen aan zijn goede vriend Camille Saint-Saëns. Ducros speelt tijdens dit concert het eerste deel, de 'Prélude', in een bewerking voor piano.Jérôme Ducros (piano)
De Berliner Philharmoniker spelen, onder leiding van Plácido Domingo, Moncayo's 'Hupango'.Plácido Domingo, Berliner Philharmoniker
Het derde pianoconcert van Sergej Rachmaninov is beroemd en berucht. Beroemd bij het publiek door zijn mooie muzikale lijnen maar berucht bij pianisten vanwege de veeleisende solopartij. Het geldt als een van de moeilijkste pianoconcerten: Josef Hofmann, de pianist aan wie het werk is opgedragen, heeft het nooit publiekelijk gespeeld omdat het ‘niets voor hem was’. Het werk ging op 28 november 1909 in New York in première met Rachmaninov zelf, die naast componist ook een bijzonder getalenteerde pianist was, achter de vleugel. Het werk heeft lang in de schaduw gestaan van het tweede pianoconcert van Rachmaninov, een korter en makkelijker speelbaar werk, maar uiteindelijk heeft het stuk mede door de vereiste virtuositeit, een definitief plaatsje gekregen in het concertrepertoire. Tijdens deze uitzending: het eerste deel.Sir Simon Rattle, Berliner Philharmoniker, Yefim Bronfman (piano)
Voortgekomen uit de vriendschapsband tussen drie families (die van Capuçon, Chalmin en Scapolan) was het Bel Air Festival 15 jaar lang een unieke mogelijkheid voor musici van over de hele wereld om hun ervaringen te delen, uit te wisselen, en elkaar te ontmoeten. Deze 15e en laatste editie stelt ons magische momenten in het vooruitzicht, waarbij de trouwste musici samenkomen die de afgelopen jaren geleden Renaud Capuçon hebben begeleid. U luistert nu naar 'Tabula Rasa' van Arvo Pärt.Renaud Capuçon, Alina Ibragimova, Frank Braley, Bel-Air Chamber Orchestra

Nu & Straksop Brava

Rimski-Korsakov - Shéhérazade deel 3
11:19
Tsjaikovski - Meditatie voor viool en...
11:30

Doorzoek de TV Gids

Smarano AcademyMuziekcursussen in Italië

In de Noord-Italiaanse provincie Trento bevindt zich de International Smarano Academy, een uniek instituut waar cursussen en masterclasses worden gegeven aan zowel conservatoriumstudenten als beroepsmusici.

Lees verder »

WebshopFrozen Planet in Concert

Nieuw in onze webshop: de dvd van Frozen Planet in Concert in de Ziggodome in Amsterdam. Na het kijkcijferrecord van de gelijknamige BBC-serie kwamen 20.000 bezoekers kijken en luisteren naar een uitvoering door Het Gelders Orkest onder leiding van componist George Fenton.

Lees verder »